תהילים קכ”ח
- תהילים
- פרק קכח
- מזמור המברך את ירא ה' ההולך בדרכיו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו. ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ. ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ. ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה. ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל.
ב”ה
סיכום
מזמור זה הוא אחד מ15 מזמורים השייכים לקובץ מזמורים שנקראים שיר המעלות [ק”כ- קל”ד] ומיוחס לכתיבת דוד המלך.
הסיבה שהוא נמצא בקובץ זה, היא שכל המזמורים בקובץ פותחים בצמד המילים: “שיר המעלות”. את מזמורים אלה אומרים ביום שבת
סיבות שונות לפתיחה זו:
- את קובץ מזמורים זה היו שרים ומנגנים על מדרגות בכניסה לעלייה לבית המקדש.
- את קובץ מזמורים זה היו מנגנים ושרים הלווים בזמן שבני ישראל עלו לרגל בחגים.
- בתלמוד הבבלי [מסכת סוכה] מובאת אגדה ששרו שירים אלה כשרצו שמי התהום יעלו לאחר שדוד כרה את השיתין. כל שיר ששרו היה כנגד 1000 אמות שהמים עלו.
במזמור זה מבורך האדם שחושש מהאל והולך בדרכי האל בברכות שונות:
- ברכת הפרנסה– “יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך”, האדם יאכל מעמל עבודתו. לא יזדקק לאחרים שיפרנסו אותו ויזכה להנות מהשקעתו. אדם שאוכל מעמלו דבר זה גורם לו לאושר ולסיפוק שאינו תלוי בחסדי אחרים ומצד שני נהנה ממה שעבד עליו.
- שלום בית, בריאות ופוריות של האישה– “אשתך כגפן פורייה בירכתי ביתך” האישה שלך תהיה בריאה ותוכל להביא ילדים לעולם כמו גפן ענבים בשיא פריחתה ותהיה בביתו (שלום בבית).
- נחת מהילדים- “בניך כשתילים זיתים סביב לשולחנך”, ילדיו יהיו כמו שתילי זיתים שמסביב לשולחן. פירות עץ הזית נחשבים כאיכותיים ביותר וגם לא מקבלים הרכבה מעץ אחר. כך גם ילדיו יהיו ילדים איכותיים וטובים ולא יתחברו לחברה לא טובה.
סביב לשולחנך – האדם מתברך שילדיו יהיו שלו וסביבו ושיוכל לכלכל אותם והם יהיו קרובים אליו. - ישיבה בארץ כשטוב בה ויש בה שלום– “יברכך ה’ מציון וראה בטוב ירושלים כל ימי חייך” – ירא ה’ מתברך לראות בטוב ירושלים, שזה אומר שטוב בארץ ויש בה שלום.
- אריכות ימים– “וראה בנים לבניך” – האדם ירא האל מתברך בכך שיזכה לאריכות ימים ויראה את ילדי ילדיו – ברכה המכניסה בתוכה גם אריכות ימים וגם שלום בינו לבין ילדיו גם כשיתבגרו.
חקירת הפרק:
כינויים
האדם ההולך בדרכי האל מכונה בשם “ירא ה’”, גבר.
דימויים– הדימויים מגיעים מעולם החקלאות.
גפן פורייה בירכתי ביתך– אשת הירא מדומה לגפן ענבים בשיא בשלותה ותפארתה שנמצאת בתוך ביתו ונאמנה לו.
שתילי זיתים– בני הירא מדומים לשתילי זיתים שיהיו סביב שולחנו (יהיו קרובים אליו והוא יוכל לכלכלם)
הענבים והזיתים הם פירות שבהם השתבחה ארץ ישראל. הם איכותיים וטובים וחוץ מהפרי שלהם מביאים תוצר נוסף: יין ושמן זית שמעשיר את התבשילים ואת האדם כך גם אשתו ובניו של האדם יהיו איכותיים וישפיעו טוב לאחרים.
מידה כנגד מידה– הלימה [=התאמה] בין המעשה לשכר הניתן לו.
ירא ה’ – אדם ההולך בדרכי האל
השכר: יראה בנים ובני בנים
מילים דומות בצורתן אך בעלות משמעות הפוכה
ירא=פחד
וראה=ראיית הדורות הבאים
גמול אישי– אדם עושה טוב/רע הוא יקבל טוב/רע בהתאם.
אשריך וטוב לך- הצדיק מקבל בעצמו טוב על מעשיו
גמול לדורות-אדם ההולך בדרכי האל בניו יקבלו טוב או רע.
בניך כשתילי זיתים– בניך יהיו טובים ואיכותיים.
גמול קיבוצי– אדם העושה טוב כל מי שסביבו יקבל טוב/רע
וראה בטוב ירושלים. בזכות הצדיק לכל הארץ יהיה טוב (כמו בבראשית י”ח שאברהם מבקש מה’ שיסלח לאנשי סדום אם יש שם צדיקים)
מטאפורה:
הולך בדרכיו– אדם שמציית להוראות האל.
כלל ופרט וכלל:
השכר של האדם ההולך על פי האל מתחיל עם שכר כללי, ממשיך עם פרטי וחוזר לכללי.
כללי: מאושר וטוב לו
פרטי: אשתו וילדיו
כללי: שלום על ישראל
השלמות של השמחה מגיעה כשיש לו שלווה ורוגע בשני התחומים האלה.
קשיים ופירושים:
קושי:
מדוע כתוב אשרי כל ירא ה’ ולא אשרי ירא ה’?
רש”י: שיר המעלות אשרי כל ירא יי’ – כל אלו תוכחות ומוסרים , לפי שכתוב “אשרי האיש” (תהילים א , א) , “אשרי איש” (תהילים קיב , א) , לכך נאמר כאן כל – לרבות אשה.”
הסבר תשובה:
רש”י אומר שהמילה כל נוספה פה כדי לרבות ולהוסיף גם את האישה. גם אישה שמתנהלת על פי דרכי האל תבורך בכל הברכות הנ”ל.
קושי:
- מהי הסיבה שכתוב גם ירא ה’ וגם הולך בדרכיו? זה נראה כאילו יש הכפלה של אותו דבר?ב. באיזו דרך האדם צריך להתנהל בחייו כדי להיות ראוי לטוב?
תשובה:
רד”ק: “שיר המעלות אשרי כל ירא יי’ – שבח דרכי הירא את יי’ , שיעשה זה כל מי שהוא בגלות ויזכה לראות “בטוב ירושלם” (להלן , ה) , אם יתנהג בדרכי האל; ‘ירא האל’ – הוא שנזהר ממצות ‘לא תעשה’ , ההולך בדרכיו – שזהיר במצות ‘עשה’. אחר כן ספר על הנהגת מִחיָתו , כי הטובה הוא שיחיה ממלאכתו , ולא ייהנה מאחרים כל זמן שיוכל ליגע עצמו במלאכה; ואם תהיה בזאת ההנהגה ,
הסבר תשובה:
הפרק עוסק בשבח האדם שירא את האל והולך בדרכיו
רד”ק מחלק את המצוות לשני סוגים: עשה ולא תעשה
- ירא ה’– הכוונה לאדם הנזהר במצוות לא תעשה.
- הולך בדרכי ה’– הכוונה לאדם הנזהר במצוות עשה.
- דרכי האדם בפרנסתו- שיזהר האדם בפרנסתו שלא ייהנה מאחרים כל עוד הוא יכול לפרנס את עצמו.
אדם שיזהר בשלושת הדברים האלה הוא יגרום לכך שיהיה לו טוב כל הימים.
קושי:
מה הסיבה להכפלה של השכר?
יאשרוך וטוב לך?
תשובה:
רד”ק: ” אשריך וטוב לך – יאשרוך בני העולם , ויהיה גמול טוב לך מאת האל. וזהו מה שפרשו רבותינו ז”ל (ברכות ח , א): אשריך בעולם הזה , וטוב לך לעולם הבא.”
הסבר תשובה:
יאשרוך- שיהיה לאדם טוב בעולם הזה אם יתנהג על פי הדברים הנ”ל
טוב לך- שיהיה לאדם טוב גם בעולם הבא אם יתנהל על פי דרכים אלה.
מוסר השכל
- חשיבות וערך העבודה- בפרק ניתן לראות עד כמה חשוב שאדם יעבוד ויפרנס את בני משפחתו ואיזה תחושת אושר וסיפוק נגרמת לאדם כשהוא יכול להנות ממעשי ידיו ולא להזדקק לאחרים.
- ערך המשפחה– דרך הפרק אנו רואים עד כמה חשובה שתהיה אחדות במשפחה ושלום בבית.
- ערך השלום והביטחון בארץ– דרך הפרק אנו לומדים עד כמה חשוב השלום בארץ. המשורר חותם בסיום של שלום בארץ כדי שנבין שכשאין שלום בארץ זה פוגע גם באדם הפרטי.
כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.
- קרא תהילים קכ”ח פסוק א’ ואת פירושו של רד”ק לפסוק זה.
רד”ק: “שיר המעלות אשרי כל ירא יי’ – שבח דרכי הירא את יי’ , שיעשה זה כל מי שהוא בגלות ויזכה לראות “בטוב ירושלם” (להלן , ה) , אם יתנהג בדרכי האל; ‘ירא האל’ – הוא שנזהר ממצות ‘לא תעשה’ , ההולך בדרכיו – שזהיר במצות ‘עשה’. אחר כן ספר על הנהגת מִחיָתו , כי הטובה הוא שיחיה ממלאכתו , ולא יהנה מאחרים כל זמן שיוכל ליגע עצמו במלאכה; ואם תהיה בזאת ההנהגה ,
אשריך וטוב לך – יאשרוך בני העולם , ויהיה גמול טוב לך מאת האל. וזהו מה שפרשו רבותינו ז”ל (ברכות ח , א): אשריך בעולם הזה , וטוב לך לעולם הבא.”
- על פי רד”ק מהם הדברים שאדם צריך לעשות כדי שיהיה לו טוב בעולם הזה ובעולם הבא?
- כתוב לאיזה קטגוריות חילק רד”ק את המצוות בפירושו ועל פי אילו מילים במזמור ביסס אותם.
- באילו דימויים משתמש המשורר כדי להדגיש את השכר שיבורך האדם שהולך בדרכי האל?
- כתוב והסבר ארבע ברכות שיתברך בהם האדם שהולך בדרכי ה’. בסס תשובתך על הפסוקים.
- כתוב שני ערכים שניתן ללמוד מהפרק והסבר אותם. מהו הערך הגבוה ביותר מבחינתך? נמק תשובתך.
- יש שיקראו את פרק קכ”ח ויאמרו שהמשורר כתב את דבריו מתוך השקפת עולם של חברה פטריארכלית ושובניסטית [= חברה שבה הגבר במרכז והאישה נמצאת סביבו כדי לשרתו] .
קרא את דברי רש”י לפסוק א’:
רש”י: שיר המעלות אשרי כל ירא יי’ – כל אלו תוכחות ומוסרים , לפי שכתוב “אשרי האיש” (תה’ א , א) , “אשרי איש” (תה’ קיב , א) , לכך נאמר כאן כל – לרבות אשה.”
- על אילו מילים במזמור מבוססת לדעתך טענה זו?
- האם רש”י מסכים עם הטענה או שולל אותה? באיזה דרך רש”י מסביר את עמדתו?
- קרא בראשית פרק א’ פסוק כ”ז. האם הפרק תומך בטענה זו או שולל אותה?