שבויה יפת תואר

י כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. יא וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה. יב וַהֲבֵאתָהּ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְגִלְּחָה אֶת רֹאשָׁהּ וְעָשְׂתָה אֶת צִפָּרְנֶיהָ. יג וְהֵסִירָה אֶת שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ יֶרַח יָמִים וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה. יד וְהָיָה אִם לֹא חָפַצְתָּ בָּהּ וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ וּמָכֹר לֹא תִמְכְּרֶנָּה בַּכָּסֶף לֹא תִתְעַמֵּר בָּהּ תַּחַת אֲשֶׁר עִנִּיתָהּ.

ב”ה

מיקום: דברים כ”א פסוקים י’-

נושא: שבויה יפת תואר

סיכום:

תיאור האירוע:

אם יקרה מצב שיצאת למלחמה עם אויביך ושבית שבויים ומתוך השבויים ראית אישה יפת תואר. וחשקת בה ורצית לקחת אותה לך לאישה. יהיה מותר לך להינשא לה רק לאחר שתעשה את התנאים הבאים:

החוק בעניין נישואים עם שבויה [גויה] יפת תואר:

תביא אותה אל ביתך ושם אותה שבויה תצטרך לעשות את הפעולות הבאות:

  1. לגלח את שיער ראשה.

  2. לגדל ציפורניה[לא בצורה מעוצבת ויפה אלא כמו הזנחה]

  3. להוריד את שמלת השבי שעליה וללבוש בגד פשוט.

  4. לתת לה להתאבל ולבכות על הוריה חודש ימים.

    ורק לאחר חודשיים נוספים [מעבר לחודש שהתאבלה על הוריה] תוכל לבוא אליה ולהיות איתה כמו בעל ואישה. 

החוק במידה והאיש התחרט ובחר לא להינשא לשבויה בסופו של דבר:

ובמידה ולאחר שהיא תעשה את כל הפעולות האלה היא לא תראה לך וכבר לא תחשוק בה כי היא תתכער בעיניך ולכן לא תרצה כבר להינשא לה כמו שרצית בתחילה אז תהיה מחויב לשחרר אותה לחופשי ולתת לה לעשות כרצונה. זאת אומרת לא תוכל להשאיר אותה אצלך כשפחה או כעוזרת בית וגם לא תוכל למכור אותה ולהרוויח עליה כסף כמו שהיו מוכרים עבדים ושפחות תמורת כסף. והסיבה היא כי התעללת בה. היא ציפתה להינשא לך אבל אחרי כל הדברים שהיא עשתה היא כבר לא יפה בעיניך כבתחילה ואתה לא רוצה אותה. לכן, במצב כזה המינימום שתעשה על זה שהשלית אותה וגרמת לה לעשות את כל הפעולות האלה בלי להתחתן איתך הוא שתשלח אותה לחופשי. 

מבנה הקטע:

פסוק י’- י”א: תיאור המקרה.

פסוק י”ב-י”ג: החוק בעניין.

פסוק י”ד: החוק במידה ויש שינוי באירוע והנימוק לחוק.

מילים לביאור:

לא תתעמר= לא תפגע

סוג המלחמה: מלחמת רשות

הדרך לדעת שמדובר במלחמת רשות היא על ידי קריאת הפרק הקודם. [דברים כ’] בפרק הקודם מופיעים חוקי מלחמה העוסקים בשני סוגים של מלחמות. מלחמת רשות ומלחמת חובה. 

במלחמת חובה המאפיינים של המלחמה הם שהלחימה נעשית בגבולות ארץ ישראל והיא מלחמה על הצלת הגוף או הנפש או על גבולות ארץ ישראל והשליטה בה.

 מכיוון שמלחמה זו היא מלחמה חיונית לחיי התושבים אין אפשרות לקבל בה פטורים, לא מנסים לעשות הסכמי שלום עם האויבים, הורגים את כל אנשי המקום ולא לוקחים רכוש. 

לעומתה, מלחמת רשות היא מלחמה כלכלית. מטרתה להרחיב את גבולות הארץ או לחזק את המדינה מבחינה כלכלית. ולכן מכיוון שהמלחמה אינה מלחמה לצורך קיום בסיסי מנסים בה לקרוא לשלום, יש בה פטורים, לוקחים שלל מהאויב ולא הורגים את כל אנשי המקום אם הם לא נכנעים רק את הגברים. הנשים והילדים נלקחים לעבדות[או הופכים להיות משלמי מיסים].

מכיוון שידוע לנו מהם מאפייני כל מלחמה ניתן להבין שפרק זה עוסק במלחמת רשות כיוון שאם היה מדובר במלחמת מצווה לא היה ניתן לקחת שבויים אלא היו צריכים להרוג את כולם. 

תיאור המקרה: [פסוקים י’-י”א]

התורה מתארת פה מצב של אדם שיצא למלחמת רשות ומתוך השבויים שנשבו במלחמה הוא ראה אישה יפת תואר ורצה לקחת אותה כאישה ולא כשפחה .[להינשא לה]

החוק במקרה כזה: [פסוקים י”ב-י”ג]

  1. האיש צריך להביא אותה לביתו – המקום שהוריו ומשפחתו נמצאים וכך הם יכולים להביע את דעתם ולפגוע ברצון שלו להינשא לאישה גויה[על אף שתתגייר]. או לביתו עם אשתו שבבית שברור לא תקבל את אישה יפה והדבר יגרום לו לצרות. בנוסף, הוא מביא אותה לביתו ולכן רואה אותה כשהיא לא מטופחת או שמחה. דבר שיגרום לו להתרחק ממנה.

  2. כשהיא מגיעה לביתו האישה יפת התואר צריכה לעשות פעולות שמטרתן לגרום לגבר לראות אותה בצורה מוזנחת וכך לא ירצה אותה.

    הפעולות:

  1. לגלח את שיער ראשה- שיער האישה הוא דבר מושך מאוד.

  2. לגדל את ציפורניה- הכוונה לגדל אותם בצורה שתראה מוזנחת ולא מטופחת.

  3. להחליף את שמלת שבייה- הנשים של האויב היו מתלבשות בבגדים מפוארים ויפים כדי לפתות את בני ישראל ולכן הייתה צריכה להחליף את השמלה לבגד פשוט שלא מושך את תשומת הלב.

  4. לבכות את הוריה חודש ימים- לתת לה אפשרות לבכות ולהיפרד מהוריה כיוון שברגע שתינשא לו והוא יהודי היא לא תוכל להישאר בקשר עם משפחתה אלא תתגייר ולכן צריכה זמן של בכי ופרדה.

    רק לאחר שנעשו הפעולות האלה במשך 3 חודשים שהיא לא בשיא יופייה והתקשטותה ובמצב של בכי ולא של שמחה ופיתוי הוא יוכל לבוא אליה ולחיות איתה כזוג.

החוק במידה והאיש ראה את האישה והתכערה בעיניו והחליט לא להינשא לה: [פסוק י”ד]

האיש צריך לשחרר אותה לחופשי. הוא לא יכול להשתמש בה כשפחה שתעבוד אצלו ולא למכור אותה לאיש אחר למען כסף אלא לשחרר אותה שתלך ותעשה כרצונה.

והסיבה:

כי התעלל בה. מכיוון שגרם לה להאמין שהוא רוצה אותה לנישואים ונתן לה להיות במצב של 3 חודשי הזנחה ובסופו של דבר החליט שהוא לא מעוניין בה הדבר נקרא עינוי הנפש ומכיוון שהתעלל בה נפשית הוא חייב לשחרר אותה לחופשי. 

חוק זה נועד כדי לגרום ללוחם היהודי לחשוב טוב טוב לפני שהוא נישא לשבויה יפת תואר

מצד אחד התורה מראה שהיא מבינה שמצב כזה יכול לקרות שגבר יתאהב בשבויה שלו והיא נותנת לו את האפשרות להינשא לה אבל לפני כן היא נותנת לו לבחון כראוי את האהבה שלו אליה.  האם מדובר באהבה או בתשוקה רגעית וחולפת המותנית בגורמים חיצוניים בלבד. במידה ולאחר כל מה שהיא תעשה ולאחר המרחק ממנה והמציאות שלה בביתו שזה דבר לא נוח עדיין הוא ירצה אותה אז הוא יוכל להינשא לה. ובמידה ולא יצטרך לשחרר אותה. 

גם האפשרות שנאמרת לאדם שהוא לא יוכל להרוויח עליה כסף ולהשתמש בה כשפחה או למכור אותה לאחרים גם זה יגרום לאדם לחשוב טוב טוב האם הוא רוצה באמת להינשא לה והאם הוא מוכן לקחת את הסיכון שבמידה ולא ירצה יפסיד אותה כשפחה.

קשיים ופירושים:

קושי:

“כי תצא למלחמה” באיזו מלחמה מדובר? 

פירוש: 

רש”י: כי תצא למלחמה – במלחמת הרשות הכתוב מדבר (ראה ספ”ד ריא) , שבמלחמת ארץ ישראל אין לומר ‘ושבית שביו’ [שהרי כבר נאמר “לא תחיה כל נשמה” (דב’ כ , טז)]. ושבית שביו – לרבות כנענים שבתוכה , ואע”פ שהן משבעה אומות (ראה ספ”ד ריא).

הסבר פירוש:

הכתוב מדבר במלחמה רשות וההוכחה לכך היא מכיוון שבמלחמת מצווה המלחמה היא בתוך גבולות ארץ ישראל ויש להרוג את כל מי שנמצא בה ואויב. לכן, אם מדובר פה בשבי ברור שהכוונה היא למלחמת רשות שאז המלחמה היא למען חיזוק הכלכלה ולכן גם ניתן לקחת שבויים. 

קושי:

מהם התנאים לאשת יפת תואר?

פירוש:

רמב”ן: “אשת יפת תאר – דבר הכתוב בהווהובסיפרי (ספ”ד ריא): מנין אפילו כעורהתלמוד לומרוחשקת בה – אע”פ שאינה יפת תאר. ורבי אברהם אמריפת תאר – בעיניו

הסבר פירוש:

“…יפת תואר וחשקת בה”- הכוונה גם אם היא לא יפה בעיני אחרים אבל בעיני האדם היא יפה והוא חושק בה עדיין היא נחשבת לאשת יפת תואר. 

קושי:

מהי הסיבה לפעולות שנדרשת השבויה לעשות לפני שהלוחם היהודי רשאי להינשא לה?

פירוש:

רש”י : והסירה את שמלת שביה – לפי שהם נאים , שהגוים הארורים בנותיהם מתקשטות [במלחמה] בשביל להזנות אחרים עמהם (ראה ספ”ד ריג). וישבה בביתך – בבית שמשתמש בו; נכנס ונתקל בה , יוצא ונתקל בה; רואה בבכייתה , רואה בניוולה – כדי שתתגנה עליו (ראה ספ”ד ריג). ובכתה את אביה [ואת אמה…] – זו כל כך למה? כדי שתהא בת ישראל שמחה וזו עציבה , בת ישראל מתקשטת וזו מתנוולת (ראה ספ”ד ריג).

הסבר פירוש:

רש”י מסביר שהנשים הגויות היו בזמן מלחמה מתלבשות ומתקשטות כדי לגרום ללוחמים היהודים להיות איתן וכך להפיל אותם. לכן היא צריכה לעשות את כל הפעולות האלה: לגלח שערה, להאריך את ציפורניה ולהזניח אותם, להוריד את השמלה המפוארת שעליה וללבוש בגד פשוט ולהתאבל ולבכות על הוריה כדי שתתכער בעיניו והוא יראה אותה במצב הזה יום יום ולעומתה יראה את בת ישראל יפה, שמחה  ומטופחת וכך ירצה בת ישראל ולא גויה. [אשתו שבביתו או אישה אחרת מבנות ישראל]

מוסר השכל:

  1. התורה מלמדת אותנו על התייחסות לכל אדם בצורה הגונה- למרות שאשת יפת תואר היא לא מישראל עדיין נדרש להתייחס אליה בצורה אנושית. התורה מחייבת לתת לה זמן של בכי על הוריה ובמידה והלוחם שינה דעתו לשלם לה בכך שיוציא אותה לחופשי על כך שהתעלל בה.

  2. התורה מלמדת אותנו מהם הדברים שיכולים לגרום למשיכה בין בני זוג ומהם הדברים שמרחיקים בין גבר לאישה.

    כל הזכויות שמורות לתנך בקליק לבגרות C.

שאלות בגרות:

  1. קרא דברים כ”א פסוק י’-י”א  ודברים כ’ וכתוב באיזו מלחמה מדובר בדברים כ”א וכיצד ניתן לזהות את סוג המלחמה על פי המידע המתואר בפסוקים?

  2. קרא דברים פרק כ”א  פסוקים י’- י”ד וכתוב את תיאור האירוע ומהו החוק שניתן במקרה המתואר?

  3. קרא דברים פרק כ”א פסוקים י’- י”ד מה נדרש מהשבויה היפה לעשות לפני הנישואים עם הלוחם היהודי ומהי הסיבה לפעולות שהיא צריכה לעשות? 

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה