פרשת חקת
- במדבר
- פרשת חקת
ב”ה
פרשת השבוע פרשת חוקת
“זאת חוקת התורה”
הפרשה מדברת על חוק פרה אדומה.
לפרה אדומה יש כללים. מהי פרה אדומה? איזה פרה אדומה אפשר להשתמש בה ואיזה לא? איך בודקים שהיא עומדת בכללים?
מטרת השימוש בה היא לאחר שנבחרה היא נשחטת, שורפים אותה ואת האפר מהשרפה לוקחים ומפזרים על הטמאים כדי שיטהרו.
מאפר פרה אדומה הטמאים מטהרים ואילו הטהורים מטמאים.
זוהי מצווה שאינה ברורה לנו בכלל. מהי מטרתה ומה עומד מאחורי ביצוע המשימה ולכן היא נקראת חוק.
המצוות מחולקות ל3 נושאים עיקריים:
משפטים– מצוות שההיגיון האנושי מבין כמו לדוגמא: מצוות כיבוד הורים, לא תגנוב, לא תרצח.
עדות– מצוות שאם יסבירו לנו אותם נבין את טעמם כמו לדוגמא מצוות אכילת מצה בפסח, 7 ימי סוכה, שבת ועוד.
חוקים– מצוות שלא ניתן לבאר ולהסביר אותם כי לא קיבלנו טעם [=סיבה] להן.
מצוות פרה אדומה נקראת חוק. ומדוע?
כיוון שלא ניתן להבין מה עומד מאחורי הציווי שלה. במצווה זו כשמשה רבנו שואל לטעמה עונה לו ה’ כך החלטתי ואל תהרהר אחרי החלטה זו.
אם כך למה הפרשה פותחת בזאת חוקת התורה ולא חוקת הפרה?
והתשובה: כדי שנבין שיהודי מחויב לקיים את כל מצוות התורה כחוקים. יהיו מצוות שהוא יבין, יהיו מצוות שאם יסבירו צו הוא יבין אבל יהיו מצוות שגם אם יסבירו לו הוא לא יבין אותם ועדיין יהיה מחויב לעשות אותם בדיוק כמו המצוות שהבין. למה? כי כך ה’ ציווה.
ודווקא המצוות האלה הכי מחזקות את הקשר ביננו לבין האל כי אנחנו בעצם מכריזים ואומרים: “נעשה ונשמע“. למרות שאנחנו עוד לא הבנו אנחנו עושים כי זה אתה ואנחנו סומכים עליך שאם נתת ציווי אז בוודאי הוא טוב לנו.
וכך יהודי צריך להתנהל בחייו גם כשהוא מבין מה קורה בחייו וגם כשהוא לא מבין להתחזק ולומר לעצמו: הכל מה’, הכל בצדק והכל לטובה. זו בעצם כל תכלית האמונה. כשאתה מאמין באמת במישהו אתה סומך עליו בעיניים עצומות גם אם אתה לא ממש מבין את החלטתו ואתה הולך אחריו כי אתה יודע שבוודאות הוא לא ייתן לך ליפול כי הוא אוהב אותך. כתגמול אין ספק שעל אמון זה אתה תקבל הערכה מהצד השני וכך גם האל אומר לנו “זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותיך. לכתך אחריי במדבר בארץ לא זרועה”[ירמיהו ב,ב]. בעצם עד היום ה’ זוכר לנו את העובדה שהלכנו אחריו למקום לא מוכר ולא ידוע רק כי סמכנו עליו.
[מעובד מתוך הספר: “שולחן השבת” שיחות השבת של הרבי מליובאוויטש]