ספר בראשית פרק מ’

https://drive.google.com/file/d/1gd5jUeehl_ZOAE0S-QSzSrVgebmfT_2Q

א וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה חָטְאוּ מַשְׁקֵה מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְהָאֹפֶה לַאֲדֹנֵיהֶם לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם. ב וַיִּקְצֹף פַּרְעֹה עַל שְׁנֵי סָרִיסָיו עַל שַׂר הַמַּשְׁקִים וְעַל שַׂר הָאוֹפִים. ג וַיִּתֵּן אֹתָם בְּמִשְׁמַר בֵּית שַׂר הַטַבָּחִים אֶל בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם אֲשֶׁר יוֹסֵף אָסוּר שָׁם. ד וַיִּפְקֹד שַׂר הַטַּבָּחִים אֶת יוֹסֵף אִתָּם וַיְשָׁרֶת אֹתָם וַיִּהְיוּ יָמִים בְּמִשְׁמָר. ה וַיַּחַלְמוּ חֲלוֹם שְׁנֵיהֶם אִישׁ חֲלֹמוֹ בְּלַיְלָה אֶחָד אִישׁ כְּפִתְרוֹן חֲלֹמוֹ הַמַּשְׁקֶה וְהָאֹפֶה אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם אֲשֶׁר אֲסוּרִים בְּבֵית הַסֹּהַר. ו וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יוֹסֵף בַּבֹּקֶר וַיַּרְא אֹתָם וְהִנָּם זֹעֲפִים. ז וַיִּשְׁאַל אֶת סְרִיסֵי פַרְעֹה אֲשֶׁר אִתּוֹ בְמִשְׁמַר בֵּית אֲדֹנָיו לֵאמֹר מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים הַיּוֹם. ח וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי. ט וַיְסַפֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת חֲלֹמוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה גֶפֶן לְפָנָי. י וּבַגֶּפֶן שְׁלֹשָׁה שָׂרִיגִם וְהִיא כְפֹרַחַת עָלְתָה נִצָּהּ הִבְשִׁילוּ אַשְׁכְּלֹתֶיהָ עֲנָבִים. יא וְכוֹס פַּרְעֹה בְּיָדִי וָאֶקַּח אֶת הָעֲנָבִים וָאֶשְׂחַט אֹתָם אֶל כּוֹס פַּרְעֹה וָאֶתֵּן אֶת הַכּוֹס עַל כַּף פַּרְעֹה. יב וַיֹּאמֶר לוֹ יוֹסֵף זֶה פִּתְרֹנוֹ שְׁלֹשֶׁת הַשָּׂרִגִים שְׁלֹשֶׁת יָמִים הֵם. יג בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשֶׁךָ וַהֲשִׁיבְךָ עַל כַּנֶּךָ וְנָתַתָּ כוֹס פַּרְעֹה בְּיָדוֹ כַּמִּשְׁפָּט הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר הָיִיתָ מַשְׁקֵהוּ. יד כִּי אִם זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ כַּאֲשֶׁר יִיטַב לָךְ וְעָשִׂיתָ נָּא עִמָּדִי חָסֶד וְהִזְכַּרְתַּנִי אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵאתַנִי מִן הַבַּיִת הַזֶּה. טו כִּי גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים וְגַם פֹּה לֹא עָשִׂיתִי מְאוּמָה כִּי שָׂמוּ אֹתִי בַּבּוֹר. טז וַיַּרְא שַׂר הָאֹפִים כִּי טוֹב פָּתָר וַיֹּאמֶר אֶל יוֹסֵף אַף אֲנִי בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה סַלֵּי חֹרִי עַל רֹאשִׁי. יז וּבַסַּל הָעֶלְיוֹן מִכֹּל מַאֲכַל פַּרְעֹה מַעֲשֵׂה אֹפֶה וְהָעוֹף אֹכֵל אֹתָם מִן הַסַּל מֵעַל רֹאשִׁי. יח וַיַּעַן יוֹסֵף וַיֹּאמֶר זֶה פִּתְרֹנוֹ שְׁלֹשֶׁת הַסַּלִּים שְׁלֹשֶׁת יָמִים הֵם. יט בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשְׁךָ מֵעָלֶיךָ וְתָלָה אוֹתְךָ עַל עֵץ וְאָכַל הָעוֹף אֶת בְּשָׂרְךָ מֵעָלֶיךָ. כ וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יוֹם הֻלֶּדֶת אֶת פַּרְעֹה וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה לְכָל עֲבָדָיו וַיִּשָּׂא אֶת רֹאשׁ שַׂר הַמַּשְׁקִים וְאֶת רֹאשׁ שַׂר הָאֹפִים בְּתוֹךְ עֲבָדָיו. כא וַיָּשֶׁב אֶת שַׂר הַמַּשְׁקִים עַל מַשְׁקֵהוּ וַיִּתֵּן הַכּוֹס עַל כַּף פַּרְעֹה. כב וְאֵת שַׂר הָאֹפִים תָּלָה כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָהֶם יוֹסֵף. כג וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁכָּחֵהוּ.

ב”ה

סיכום

נושא: שרי פרעה וחלומותיהם בבית הסוהר

מיקום בספר התנ”ך: בראשית פרק מ’

ב”ה

תקציר הפרק

לאחר שיוסף ירד לבית האסורים של פרעה וקודם ע”י מנהל בית הסוהר כדי לנהל את האסורים שם, מגיעים לבית הסוהר שני אנשים חשובים מאוד שהיו שרים בארמון פרעה.
שר המשקים (האחראי על המשקאות) ושר האופים (אחראי על מוצרי האפיה בארמון). שניהם נכנסים לכלא כי חטאו לפרעה ועוד לא נפסק דינם.

שר הטבחים (הטובח בבני אדם) מנהל הכלא, שם את יוסף כאחראי על צרכיהם.

יום אחד, שניהם קמים משנתם זועפים, כשיוסף שואל אותם מדוע הפנים שלהם נראות רע הם משיבים לו שחלמו חלום ואין מי שיפתור את חלומם. יוסף מציע שיספרו לו את חלומותיהם והוא ינסה בעזרת אלוקים לפתור את חלומותיהם.

שר המשקים מחליט לספר את חלומו ליוסף. והוא מתאר את חלומו:
בחלומו הוא ראה גפן שיש לה 3 שריגים (3 אשכולות ענבים) שהבשילו מהר והתפתחו טוב, יש בידו כוס והוא סוחט מהענבים לכוס ומגיש אותה לפרעה.

יוסף פותר לו את החלום ששלושת השריגים הם 3 ימים. בעוד 3 ימים יחזיר אותו פרעה למעמדו הגבוה כשר הממונה על המשקאות בארמון כבראשונה. יוסף ממשיך ומבקש משר המשקים שכאשר יחזור למעמדו הרם שיעשה עימו חסד, יזכור אותו ויזכיר אותו בפני פרעה ויספר לו על כך שהוא נלקח מארץ העברים, נמכר כעבד ובהמשך נזרק לבור הכלא בלי שיעשה דבר.

שר האופים שראה שיוסף פתר לשר המשקים את החלום בצורה טובה מחליט גם הוא לסמוך על יוסף ולספר לו על חלומו.

הוא מתאר את חלומו: בחלומו ראה 3 סלי חרי (סלים מקני סוף שיש חורים ביניהם) ובהם כל מיני אפיה שיש בבית פרעה ועוף אוכל מהסל הגבוה ביותר.

יוסף פותר לשר האופים את חלומו: בעוד 3 ימים יישא פרעה את ראשך לתלייה והעוף יאכל  את בשרך.

כעבור 3 ימים שני השרים נלקחים אל פרעה ושר המשקים חוזר למעמדו הקודם ואילו שר האופים נשלח לתלייה.

שר המשקים שוכח מהבטחתו ליוסף ולא מזכיר את יוסף למרות בקשתו וכך יוסף ממשיך להישאר בכלא.

התבוננות בפרק לעומק:

השוואה

 דמיון בין שני השרים וחלומותיהם:

  1. שניהם חולמים את החלום באותו הלילה
  2. שניהם קמים מהחלומות וזועפים מכיוון שאין מי שיפתור להם את החלום
  3. לשניהם יש 3 פריטים בחלום
  4. שניהם חולמים על מזון פרעה
  5. לשני השרים יש מעמד נכבד בבית פרעה

נקודות שוני בין השרים וחלומותיהם:

  1. בחלום אחד מדובר על משקה וחלום שני על מאפים
  2. בחלום שר המשקים הוא פעיל ופועל למען רווחת פרעה ואילו בחלום שר האופים הוא פסיבי ואינו עושה דבר למניעת הנזק של מאפי פרעה.
  3. חלום שר המשקים נפתר באופן חיובי ואילו חלום שר האופים נפתר באופן שלילי
  4. שר המשקים בוטח ביוסף מיד ומספר לו על חלומו ואילו שר האופים ספקן ורק לאחר שראה שיוסף פותר את החלום באופן חיובי הוא מוכן לספר לו על חלומו.
  5. חלום שר המשקים מראה על גפן פורחת ואילו חלום שר האופים מראה על השחתה (של העוף)

מספר טיפולוגי– מספר שיש לו משמעות  מעבר למספר הכמותי שלו.

המספר 3 מופיע בפרק ומעביר מסר לגבי העתיד של השרים בהמשך

סמליות בפרק:

גפן– גפן מסמלת שפע ופוריות בתורה

דמויות בפרק:

יוסף– בתחילה יוסף בוטח בלב שלם באלוקים. מעביר את כל אמונתו בפתרון החלומות כראוי לאלוקים “לאלוקים פתרונים” [ח’]  ובהמשך הפרק נראה כאילו הוא סומך על בני אדם. הוא מבקש משר המשקים שיזכור ויזכיר אותו לפני פרעה “ועשית נא עימדי חסד והזכרתני אל פרעה והוצאתני מהבית הזה” [י”ד].

שר המשקים– נראה כאדם שממהר לבטוח באנשים. מספר ליוסף על חלומו בלי לוודא שהוא באמת יודע לפתור חלומות כראוי. בנוסף ניתן לראות שהוא אדם ששוכח מאנשים שהיטיבו עימו מכיוון ששכח מהר את יוסף ואת בקשתו לסיוע. בחלום הוא מצטייר כאדם פעיל שפועל למען רווחת פרעה.

שר האופים– אדם שלא בוטח במהירות באנשים. רק לאחר שיוסף הוכיח שהוא פותר חלומות בצורה טובה (בצורה חיובית או בדרך הגיונית) הוא מספר לו על חלומו, בנוסף על פי החלום הוא נראה כאדם פסיבי שלא ממהר לדאוג לרכוש פרעה ולעשות את תפקידו כראוי ולשמור על מאפי פרעה מידי העוף.

ניבים וביטויים:

“לאלוקים פיתרונים” – כאשר אדם מבין שבדרך הטבע אין דרך לפתור את הבעיה אלא רק על ידי סיוע מהאל.

“ועשית נא עימדי חסד”- לסייע לאדם ללא קבלת תמורה

הבדל בין גישת המצריים לגישה של יוסף בעניין חלומות:

המצרים חשבו שפתרון החלומות נעשה ע”י מומחים (חרטומי מצרים) שמפענחים את החלומות ואילו יוסף מעביר את המסר שחלומות הם בעצם מסר מהאל לאדם כדי לנבא לו את עתידו והאדם הוא רק כלי בידי האל לפתור את החלום.

ביטוי: ״ישא ראש״= ירים מעמדך.

יוסף בחלומו של שר המשקים משתמש בביטוי כביטוי של הרמה למעמד גבוה.

בפתרון חלומו של שר האופים הוא משתמש בביטוי כ״ישא ראשך מעליך״ הכוונה יערוף ראשך וימית אותך.

הניגוד מתעצם כיוון ששר האופים ששומע את אותה הפתיחה מצפה להמשך דומה כמו של שר המשקים ושהפתרון יהיה חיובי אך הפתרון שונה לחלוטין ופה נשיאת הראש היא באופן שלילי ומאכזב.

ניגודים ואירוניה

בשני החלומות שיוסף פותר לשרים הוא פותח במילים:
“בעוד 3 ימים יישא פרעה את ראשך…”, בחלום הראשון, הנשיאה היא נשיאה לצורך עלייה ואילו בפתרון החלום השני, נשיאת הראש היא לצורך תלייה ועונש.

מילה עם דו משמעות

קושי בפסוק ט”ו “וירא שר האופים, כי טוב פתר”

קושי: מה הכוונה במילה טוב?

ספורנו: “כי טוב פתר ויש מקום שיפתור גם בעדי לטובה..”

רמב”ן: “אמר אונקלוס: ‘כי יפה פתר’,…בראותו כי פתר לחברו יפה וכהוגן…”

ספורנו פותר טוב = פתרון חיובי לטובתו של שר המשקים לעומתו רמב”ן פותר טוב = בדרך טובה והגיונית ע”פ השכל.

מוסר השכל בפרק:

  1. אדם פעיל שעושה מלאכתו נאמנה ועובד כראוי, בסופו של דבר מרוויח ואילו אדם שמזלזל בתפקידו ועבודתו בסופו של דבר ניתלה ומורד ממעמדו. שר המשקים בסופו של דבר חזר למעמדו בעקבות חריצותו ואילו שר האופים שזלזל בעבודתו בסופו של דבר נתלה.
  1. יש חלומות שבאים לאדם כדי להעביר לו מסרים מהאל לגבי העתיד וטוב שאדם יפנה לאדם שיפתור לו בצורה הגיונית ונכונה. (עדיף שימצא אדם חיובי שיפתור לו בדרך חיובית ולא פסימית)

החלומות שהשרים חלמו העבירו מסר לעתיד שלהם והתקיימו לפי פתרון יוסף.

  1. אדם יכול להיעזר באדם אחר אבל הוא צריך להבין שמי שיכול באמת לסייע לו זה האל בלבד ולכן כשהוא עושה השתדלות בכל דבר הוא צריך להכניס בו את האל. בפרק שלנו, יוסף מבקש משר המשקים שיזכור ויזכיר ויוציא אותו מבית הסוהר, אך הוא לא פנה לאל שיסייע ויעזור לו וכך נשאר עוד זמן רב בכלא.

כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.

בראשית מ’

  1. מהם שני החלומות שחולמים שרי פרעה? תן 2 דוגמאות לכל פירוש חלום שמוכיחות שיוסף פתר על פי ההיגיון את חלומם.
  2. קרא בראשית מ’ פסוק ט”ז.  לפי המסופר בפסוק נראה ששר האופים בחר לספר ליוסף גם הוא את חלומו ” כי טוב פתר”. תן שתי אפשרויות לפירוש כי טוב פתר שגרמו לשר לבטוח ביוסף.
  3. קרא פסוקים: י”ג, י”ח.  בקטעים אלה יש ביטוי מנחה שמדגיש את הציניות בפתרון יוסף את חלום שר האופים. מהו הביטוי? וכיצד ניתן לראות את הציניות בפתרון החלום השני ובשימוש באותן מילים?
  4. לאחר שיוסף פותר את חלום שר המשקים הוא מבקש ממנו בקשה. מהי הבקשה? מהן שתי הסיבות שנותן יוסף  כדי לנמק את בקשתו?
  5. כתוב שני הבדלים ושתי נקודות דמיון בין שתי חלומות החולמים בפרק

6. קראו בראשית מ׳ פסוקים ט׳-י״א, ט״ז-י״ז.

א. מהי הסיבה ששר האופים חושב שפתרון חלומו יהיה חיובי כמו של שר המשקים?

ב. ״וירא שר האופים כי טוב פתר״- מהו הפירוש האפשרי לדעתך ל״כי טוב פתר״?

ג. קראו בראשית מ״א פסוק ט׳.

יש הטוענים כי שר המשקים בדבריו התכוון למסופר בבראשית מ׳ פסוקים א׳-ג, ויש הטוענים שמתייחס לפסוק כ״ג.

מהו חטאו של שר המשקים לפי כל אחת מהטענות. מה לדעתך הטענה ההגיונית ביותר?

7. א.כתוב שתי תכונות שניתן לזהות ביוסף המנוגדות לתכונות העולות מדמותו בבראשית ל״ז.

ב. מהי הסיבה לשינוי שעובר יוסף לדעתכם בפרק?

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה