בראשית פרק כ”ט

https://drive.google.com/file/d/1g79shCPQWrw2We4Xyl8PSiA7F7173Xqo

א וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו וַיֵּלֶךְ אַרְצָה בְנֵי קֶדֶם. ב וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה וְהִנֵּה שָׁם שְׁלֹשָׁה עֶדְרֵי צֹאן רֹבְצִים עָלֶיהָ כִּי מִן הַבְּאֵר הַהִוא יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל פִּי הַבְּאֵר. ג וְנֶאֶסְפוּ שָׁמָּה כָל הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקוּ אֶת הַצֹּאן וְהֵשִׁיבוּ אֶת הָאֶבֶן עַל פִּי הַבְּאֵר לִמְקֹמָהּ. ד וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם וַיֹּאמְרוּ מֵחָרָן אֲנָחְנוּ. ה וַיֹּאמֶר לָהֶם הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר וַיֹּאמְרוּ יָדָעְנוּ. ו וַיֹּאמֶר לָהֶם הֲשָׁלוֹם לוֹ וַיֹּאמְרוּ שָׁלוֹם וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם הַצֹּאן. ז וַיֹּאמֶר הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ. ח וַיֹּאמְרוּ לֹא נוּכַל עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקִינוּ הַצֹּאן. ט עוֹדֶנּוּ מְדַבֵּר עִמָּם וְרָחֵל בָּאָה עִם הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ כִּי רֹעָה הִוא. י וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ. יא וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ. יב וַיַּגֵּד יַעֲקֹב לְרָחֵל כִּי אֲחִי אָבִיהָ הוּא וְכִי בֶן רִבְקָה הוּא וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאָבִיהָ. יג וַיְהִי כִשְׁמֹעַ לָבָן אֶת שֵׁמַע יַעֲקֹב בֶּן אֲחֹתוֹ וַיָּרָץ לִקְרָאתוֹ וַיְחַבֶּק לוֹ וַיְנַשֶּׁק לוֹ וַיְבִיאֵהוּ אֶל בֵּיתוֹ וַיְסַפֵּר לְלָבָן אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. יד וַיֹּאמֶר לוֹ לָבָן אַךְ עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה וַיֵּשֶׁב עִמּוֹ חֹדֶשׁ יָמִים. טו וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב הֲכִי אָחִי אַתָּה וַעֲבַדְתַּנִי חִנָּם הַגִּידָה לִּי מַה מַּשְׂכֻּרְתֶּךָ. טז וּלְלָבָן שְׁתֵּי בָנוֹת שֵׁם הַגְּדֹלָה לֵאָה וְשֵׁם הַקְּטַנָּה רָחֵל. יז וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה. יח וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה. יט וַיֹּאמֶר לָבָן טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר שְׁבָה עִמָּדִי. כ וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ. כא וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל לָבָן הָבָה אֶת אִשְׁתִּי כִּי מָלְאוּ יָמָי וְאָבוֹאָה אֵלֶיהָ. כב וַיֶּאֱסֹף לָבָן אֶת כָּל אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה. כג וַיְהִי בָעֶרֶב וַיִּקַּח אֶת לֵאָה בִתּוֹ וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו וַיָּבֹא אֵלֶיהָ. כד וַיִּתֵּן לָבָן לָהּ אֶת זִלְפָּה שִׁפְחָתוֹ לְלֵאָה בִתּוֹ שִׁפְחָה. כה וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי. כו וַיֹּאמֶר לָבָן לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ לָתֵת הַצְּעִירָה לִפְנֵי הַבְּכִירָה. כז מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת וְנִתְּנָה לְךָ גַּם אֶת זֹאת בַּעֲבֹדָה אֲשֶׁר תַּעֲבֹד עִמָּדִי עוֹד שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת. כח וַיַּעַשׂ יַעֲקֹב כֵּן וַיְמַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת וַיִּתֶּן לוֹ אֶת רָחֵל בִּתּוֹ לוֹ לְאִשָּׁה. כט וַיִּתֵּן לָבָן לְרָחֵל בִּתּוֹ אֶת בִּלְהָה שִׁפְחָתוֹ לָהּ לְשִׁפְחָה. ל וַיָּבֹא גַּם אֶל רָחֵל וַיֶּאֱהַב גַּם אֶת רָחֵל מִלֵּאָה וַיַּעֲבֹד עִמּוֹ עוֹד שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת. לא וַיַּרְא יְהוָה כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ וְרָחֵל עֲקָרָה. לב וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה יְהוָה בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי. לג וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר כִּי שָׁמַע יְהוָה כִּי שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן לִי גַּם אֶת זֶה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ שִׁמְעוֹן. לד וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי. לה וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת יְהוָה עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת.

ב”ה

תקציר הפרק

יעקב מגיע לחרן ושם נעצר באזור באר המים, הוא רואה שבמקום כבר רובצים 3 עדרי צאן עם הרועים שלהם.

יעקב שואל את הרועים: מאין הם? האם הם מכירים את לבן בן נחור? האם שלום לו  (הכל טוב איתו)?

הרועים משיבים לו כן על כל השאלות ומוסיפים שהינה, בדיוק מגיעה רחל בתו.

יעקב שואל את הרועים מדוע הם לא משקים את הצאן וממשיכים לרעות אלא נאספים שם?

תשובת הרועים היא שהאבן מאוד כבדה ולכן הם מחכים לשאר הרועים שיתאספו כדי שביחד הם יזיזו את האבן מעל פי הבאר וישקו את העדרים ואז שוב ישיבו את האבן מעל פי הבאר.

רחל מגיעה וברגע שיעקב רואה אותה הוא קם ומזיז את האבן לבד מעל פי הבאר ומשקה את הצאן שלה. הוא מנשק לרחל, בוכה ומספר לה שהוא בן דודה. הבן של רבקה.

רחל שומעת את דברי יעקב חוזרת לביתה ומספרת לאביה על שפגשה את יעקב.

לבן יוצא לקראת יעקב. מחבק ומנשק אותו ומזמין אותו לגור בביתו.

לאחר חודש ימים שיעקב גר אצל לבן ומסייע לו בעבודות המקום לבן אומר ליעקב: אתה לא יכול לעבוד אצלי בחינם. תגיד לי מהי המשכורת שלך ואני אשלם לך.

ללבן שתי בנות. הבכורה לאה שעיניה רכות ורחל הצעירה יותר שמתוארת כיפת תואר ויפת מראה.

יעקב שהתאהב ברחל מציע ללבן לעבוד אצלו 7 שנים ובשכר העבודה, רחל תהיה לו לאישה.

מכיוון שיעקב יודע שלבן אדם רמאי, יעקב מדייק את הבקשה שלו כדי שלבן לא יוכל להביא לו מישהי אחרת.

הוא מדגיש ללבן שיעבוד בשבילו 7 שנים ב“רחל בתך הקטנה”
לבן מסכים לעסקה ויעקב עובד אצלו 7 שנים.
בסיום שנות העבודה יעקב פונה ללבן ומבקש ממנו: תן לי להינשא לרחל. לבן מסכים ועורך משתה גדול מאוד ומזמין את כל אנשי המקום.

בלילה כשהחשכה יורדת לבן מחליף בין הנשים ומביא ליעקב את לאה ולא את רחל. כשעולה השחר יעקב רואה שבעצם זו לא רחל אלא לאה זו שהיה איתה.
הוא פונה ללבן ושואל אותו: מדוע רימה אותו?

לבן עונה לו, שבאזור שלהם מחתנים קודם את הבכורה ורק לאחר מכן את הצעירה ולכן החליף ביניהן. לבן מציע ליעקב לסיים את שבעת ימי המשתה של החתונה ואז להינשא לרחל ולאחר מכן לעבוד בעבורה עוד 7 שנים.

יעקב שאוהב מאוד את רחל מסכים לעסקה. לאחר שמסתיימים שבעת ימי משתה החתונה הראשונה הוא מתחתן עם רחל ועובד עוד 7 שנים אצל לבן.

לבן מביא לבנותיו כמתנת חתונה שפחות. ללאה מביא את זלפה כשפחה ולרחל מביא את בלהה כשפחה.

ה’ רואה בצער לאה שאינה אהובה על יעקב ומרחם עליה ופותח את רחמה. הוא מביא לה 4 בנים אחד אחרי השני בפרק זה.

לאה קוראת להם בשמות שמזכירים את הצער ואת ההודיה שלה לה’.

ראובן= ראה ה’ בעניי, שמעון= שמע ה’ כי שנואה אני, לוי= עתה ילווה אישי אלי, יהודה = עתה אודה את ה’.

לאחר ארבע הבנים שלאה יולדת היא מפסיקה כרגע להיקלט להריון.

משא ומתן בין יעקב ללבן:

יעקב ידע שלבן עלול לרמות אותו. ולכן השתמש במילים מדויקות “ברחל בתך הקטנה” אך לבן בדבריו למרות הדיוק של יעקב מתחמק מתשובה מוחלטת.

לבן אומר ליעקב: ״וַיֹּאמֶר לָבָן, טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ, מִתִּתִּי אֹתָהּ, לְאִישׁ אַחֵר; שְׁבָה, עִמָּדִי.”. [י”ט]

1.בדברי לבן ניתן להבין שהוא אומר: אני מעדיף להביא אותה לך מאשר להביא למישהו אחר. שב עימי.

2.לבן  לא מתחייב על רחל אלא אומר “שב עימי” יעקב יכול להבין מה שהוא רוצה ממילים אלה. אין פה התחייבות לתת את רחל ליעקב.  באותה מידה הוא יכול להביא את לאה.

גם על פי מעשיו ודבריו של לבן ניתן להבין שהוא שלם עם מעשהו ובטוח בעצמו ובמעשיו.

  1. לבן מביא את לאה ליעקב- וַיְהִי בָעֶרֶב–וַיִּקַּח אֶת-לֵאָה בִתּוֹ, וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו [פסוק כ”ג]
  2. לבן מצדיק את עצמו לפני יעקב ומסביר לו שבמקום שלהם קודם הבכורה נישאת ורק לאחר מכן הצעירה כך שאין לו אפשרות ללכת נגד מנהג אנשי העיר.- “ַיֹּאמֶר לָבָן, לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ–לָתֵת הַצְּעִירָה, לִפְנֵי הַבְּכִירָה.”

על פי דברי לבן נראה שבאופן ערמומי הוא מתחמק מתוכחת יעקב על הרמאות שרימה אותו. מהמשך דבריו ניתן להבין שהבין שעשה מעשה לא הגון ומכאן המשך דבריו והתחייבותו ליעקב לחתן אותו עם רחל מייד בסיום ימי המשתה של החתונה ואילו את העבודה והנדוניה שלה ישלם בהמשך. זה בעצם מעשה של פשרה כדי שני הצדדים יהיו מרוצים:

“מַלֵּא, שְׁבֻעַ זֹאת; וְנִתְּנָה לְךָ גַּם-אֶת-זֹאת, בַּעֲבֹדָה אֲשֶׁר תַּעֲבֹד עִמָּדִי, עוֹד, שֶׁבַע-שָׁנִים אֲחֵרוֹת.” [כ”ז]

מצד אחד יעקב יהיה מרוצה- הוא יינשא לרחל אהובתו בזמן הקרוב.

מצד שני לבן יהיה מרוצה- יעקב יישאר נשוי ללאה ולא יהרוס את ימי המשתה והחגיגות ובנוסף יקבל את יעקב כעובד בחינם  7 שנים נוספות.

מונחים:

מדרש שם = כאשר נותנים שם לאדם או למקום בעקבות סיבה מסוימת

בפרק שלנו:

ראובן = ראה ה’ בעניי (ראה ה’ שרע לי והביא לי בן שישמח אותי)

שמעון = שמע ה’ כי שנואה אני (שמע ה’ שאני שנואה והביא לי בן שישמח אותי)

לוי = עתה ילווה אישי אלי (עד עכשיו יעקב לא היה עם לאה אלא רק עם רחל. עכשיו לאה מקווה שבעקבות כך שיש לה 3 ילדים, יעקב יהיה חייב לסייע לה ולהיות איתה יותר).

יהודה = עתה אודה את ה’ (פה לאה מבינה שזה יוצא דופן שהיא נקלטת להריון מהר כל כך ורחל שהתחתנה באותו זמן לא נקלטת. היא מבינה את גודל הנס ומודה לה’.)

אפיון ישיר:

לאה מתוארת עם עיניים רכות (מרוב עצבותה ודמעותיה), היא האישה השנואה אך היא פורייה.

רחל מתוארת כיפת תואר ויפת מראה היא האישה האהובה אך היא לא פורייה.

אפיון עקיף:

דרך הפרק אנו לומדים על דמותו של יעקב כאדם חזק מאוד שיכול להזיז את האבן על פי הבאר לבד.

לומדים על כך שגם כשלבן רימה אותו יעקב פונה אליו בצורה מכבדת ומסכים לתנאיו.

לומדים על המידות טובות של רחל שלמרות שאביה החליף בינה לבין אחותה ביום חתונתה היא לא פגעה באחותה או באביה אלא שתקה.

מידה כנגד מידה

יעקב נענש על פי עקרון מידה כנגד מידה בפרק.
הוא השתמש בחשכת עיניו של אביו שלא ראה כדי שיוכל לרמות אותו ולקחת את הברכה של עשו הבכור ולכן גם הוא נפל לרמאות ע”י לבן שניצל את חשכת הלילה והחליף את הצעירה בבכורה.

המילים והשורשים:  שמזכירים לנו את הדמיון בפרקים: ר.מ.ה, צעיר, בכור.

ביטוי:

עצמי ובשרי אתה– ביטוי המדגיש קרבה חזקה בין הדוברים.

לבן אומר ליעקב שהוא יכול ללון בביתו כי הוא מרגיש אליו קשר חזק מאוד (לבן דוד יעקב)

ויהיו בעיניו כימים אחדים- תקופה של זמן ארוך שנראית כזמן קצר.

יעקב עובד בעבור רחל 7 שנים ומכיוון שהוא אוהב אותה מאוד זה נראה לו זמן מועט כדי לקבל אותה.

ניגודים

אפשר לראות בפעולות לבן בתחילת הפרק כמה הוא אוהב ומתייחס יפה אל יעקב אך בהמשך אפשר לראות שכל התנהגותו היא הצגה ולבן מרמה ומנצל את יעקב לצרכיו.

באר המים– מקום מפגש מרכזי בעבר שחוזר על עצמו גם בפרק זה.

הבאר החסומה רומזת לנו על הקשיים שיעקב יעבור, על קשיי הפריון של רחל ועל הבעיות שיהיו ליעקב שיצטרך להתמודד איתם לאורך הפרקים.

מוטיב חוזר בפרק בסיפורי נישואים:

חיפוש אישה לצורך נישואין ומסע בעקבות החיפוש.

פגישה עם הכלה המיועדת ליד מקום מרכזי (באר)

בשורת הנערה למשפחתה על הגעת האיש הדובר

הסכמת בני המשפחה לנישואים

סעודה

קושי בפרק:

איך יתכן שיעקב מגיע ללא דבר לחרן ואילו אליעזר עבד אברהם יוצא לחפש כלה ליצחק עם רכוש רב? לאורך הפרקים אפשר לראות שליעקב אין אפילו כריות לשים מתחת לראש כשהוא ישן ובוודאי שאין לו רכוש לקנות את רחל ולכן צריך לעבוד בשבילה. מה הסיבה שיעקב יוצא ללא כלום למסע?

תשובת המדרש: עשו שלח את בנו אליפז להרוג את יעקב כשיצא לדרך.
כדי שאליפז “ירד” ממנו יעקב הביא לו את כל הרכוש שלקח אתו ומכיוון שעני נחשב כמת אמר יעקב לאליפז שכך יוכל להגיד לאביו שמשימתו בוצעה ושהצליח להרוג אותו.

קושי:

מהי סיבת  הביקורת של יעקב לרועים?

פירוש:

חזקוני: ” ‘השקו הצאן ולכו רעו’, למה היה ליעקב לומר להם כל כך, אלא מתיירא [ירא] היה  שמא תלך לה רחל  עם הרועים,  והוא היה רוצה לדבר עמה”.

הסבר פירוש: מטרת הביקורת של יעקב כלפי הרועים היא כדי שילכו מהאזור בשביל שיוכל לדבר עם רחל משום שחשש שאם יישארו באזור היא תלך עם הרועים ולא יוכל לשוחח עמה.

מוסר השכל בפרק:

  1. לכל מעשה יש השלכות. אדם צריך להבין בכל פעולותיו שהגלגל חוזר ולכן לחשוב טוב על מעשיו והאם הוא רוצה להיות בצד השני ורק לאחר מכן לפעול.
  1. גם בזמן מריבה יש דרך להתמודד עם הכעס והמריבה כדי לא לסבול מההשלכות. יעקב שכועס מאוד על לבן מבין שכדי לזכות ברחל אהובתו הוא עדין צריך להישאר בקשרים טובים עם אביה כדי שיסכים להם להינשא.

נקודה למחשבה..

  1. כיצד נהג יעקב לדעתך לאחר שזיהה את ההחלפה שנעשתה?
  2. האם אתה מסכים עם הדרך שהתנהל בה יעקב?
  3. מהן החסרונות והיתרונות של הדרך שבחר בה לדעתך?

כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.

בראשית פרק כ”ט

 .1קרא בראשית, פרק כ”ט, פסוקים א’–ל’

א [1]. קרא פסוקים א’–י”א. לפניך ארבע קביעות שבאות לידי ביטוי בפסוקים אלה

. – בין הרועים נדרשת עבודת צוות

. – אהבה ממלאת את האדם בכוח

. – ּ אדם אוהב נוהג ברכּות וברגשנות

. – יעקב ורחל הם בני דודים.

בחר בשלוש מן הקביעות, והסבר כיצד כל אחת מהן באה לידי ביטוי בפסוקים. בסס את דבריך על הכתוב

ב[1]. קרא פסוקים י”ג–כ”ה. )1ָ )לָבן גרם ליעקב להרגיש שהוא הגיע למקום בטוח, שבו הוא מתקבל ברצון. הבא מן הפסוקים שתי ראיות המוכיחות קביעה זו. הסבר כל אחת מן הראיות.

ב[2] לבן מַרמה את יעקב, השוהה בביתו. הבא מן הפסוקים שתי ראיות המוכיחות קביעה זו. הסבר כל אחת מן הראיות.

ג. קרא פסוקים כ”ג–ל’) קרא פסוקים כ”ה–כ”ח.

הסבר מהו ההבדל בין התגובה של יעקב על מעשי לבן בפסוק כ”ה ובין תגובתו בפסוק כ”ח על מעשים אלה. בסס את דבריך על הכתוב.

ג[2] קרא את המדרש שלפניך לפסוק כ”ה. ” ‘ויהי בבֹקר והִ נה היא לאה’ – וכל אותו הלילה היה קורא לה ‘רחל’ והיא עונה לו; בבוקר – ‘והנה היא לאה’. אמר לה: מה, רמאית בת רמאי! ולא הייתי קורא לך ‘רחל’ בלילה ואת עונה לי? אמרה לו: ]…[ לא כך היה קורא לך אביך – ‘עֵ ׂשָ ו’, ואתה עונה לו?” )מדרש בראשית רבה, פרשה ע'( הסבר כיצד דברי לאה במדרש עשויים ליישב את ההבדל בין תגובותיו של יעקב שהסברת בתת־סעיף )1 .) )4 נקודות

2. לאור קריאת פרק כ”ט מה דעתך על התנהגות לאה? האם פעלה כראוי? כיצד ניתן להסביר את התנהגותה?

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה