בראשית פרק ט”ז
- בראשית
- פרק ט"ז
- הולדת ישמעאל
א וְשָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם לֹא יָלְדָה לוֹ וְלָהּ שִׁפְחָה מִצְרִית וּשְׁמָהּ הָגָר. ב וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל אַבְרָם הִנֵּה נָא עֲצָרַנִי יְהוָה מִלֶּדֶת בֹּא נָא אֶל שִׁפְחָתִי אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה וַיִּשְׁמַע אַבְרָם לְקוֹל שָׂרָי. ג וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם אֶת הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ מִקֵּץ עֶשֶׂר שָׁנִים לְשֶׁבֶת אַבְרָם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ לוֹ לְאִשָּׁה. ד וַיָּבֹא אֶל הָגָר וַתַּהַר וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ. ה וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל אַבְרָם חֲמָסִי עָלֶיךָ אָנֹכִי נָתַתִּי שִׁפְחָתִי בְּחֵיקֶךָ וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה וָאֵקַל בְּעֵינֶיהָ יִשְׁפֹּט יְהוָה בֵּינִי וּבֵינֶיךָ. ו וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל שָׂרַי הִנֵּה שִׁפְחָתֵךְ בְּיָדֵךְ עֲשִׂי לָהּ הַטּוֹב בְּעֵינָיִךְ וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ. ז וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ יְהוָה עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר עַל הָעַיִן בְּדֶרֶךְ שׁוּר. ח וַיֹּאמַר הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי מִזֶּה בָאת וְאָנָה תֵלֵכִי וַתֹּאמֶר מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת. ט וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ. י וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב. יא וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע יְהוָה אֶל עָנְיֵךְ. יב וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן. יג וַתִּקְרָא שֵׁם יְהוָה הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי כִּי אָמְרָה הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי אַחֲרֵי רֹאִי. יד עַל כֵּן קָרָא לַבְּאֵר בְּאֵר לַחַי רֹאִי הִנֵּה בֵין קָדֵשׁ וּבֵין בָּרֶד. טו וַתֵּלֶד הָגָר לְאַבְרָם בֵּן וַיִּקְרָא אַבְרָם שֶׁם בְּנוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר יִשְׁמָעֵאל. טז וְאַבְרָם בֶּן שְׁמֹנִים שָׁנָה וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּלֶדֶת הָגָר אֶת יִשְׁמָעֵאל לְאַבְרָם.
בס”ד
נושא: הולדת ישמעאל
תקציר הפרק
פרק ט”ז פותח בכך ששרה עקרה, אין לה ילדים ויש לה שפחה מצרית ושמה הגר.
שרי שרואה שכבר 10 שנים אברם והיא נמצאים בכנען ואין להם ילדים מציעה לאברם לבוא אל הגר שפחתה וכך, אם יצאו ילדים מהיחסים האלה הם יהיו שייכים לה.(בתקופה הקדומה אישה שנשואה לבעלה ולא יכלה להביא לו ילדים הביאה את שפחתה וילדי השפחה נחשבו הילדים של גבירתה)
אברם שומע בקול אשתו ומקיים יחסים עם הגר והיא נקלטת להריון. כשהגר רואה שהיא נקלטת להריון כל כך מהר ואילו גבירתה ששנים עם בעלה לא מצליחה להיקלט מתחילה לזלזל בגבירתה (שרי).
שרי רואה שהגר מזלזלת בה ופונה בכעס אל בעלה ומוכיחה אותו, אני נתתי לך את שפחתי כדי שיהיו לך ילדים ועכשיו כשהיא בהריון, היא מזלזלת בי.
אברם שומע את מצוקתה ואומר לה, שהיא יכולה לקחת את שפחתה ולעשות לה כטוב בעיניה.
הגר, שפחת שרי חוזרת שוב למעמד הנמוך שהייתה בו לאחר שעלתה לגדולה ומתענה תחת ידי שרה. לאחר זמן מועט היא לא יכולה לסבול את היחס של שרי ובורחת ממנה אל המדבר, שם פוגש אותה מלאך ה’ ששואל אותה: “מאיפה את באה? ולאן את הולכת?”
הגר משיבה לו שהיא בורחת משרי גבירתה והוא משיב לה:
-
שובי אל שרי ותתעני תחתיה
-
יצא מימך עם שלא יספר מרוב שיהיה עצום (ריבוי הזרע)
-
יולד לך בן שיקראו לו ישמעאל “כי שמע ה’ אל עניך” (הצער שלך)
המלאך גם מתאר להגר מי יהיה בנה:
-
פרא אדם– יהיה מחוסר כל גבולות פנימיים ויעשה מה שבא לו
-
ידו בכל ויד כל בו– יחפש תמיד איך להציק ולפגוע באחרים ואחרים ישיבו לו מלחמה.
-
על פני כל אחיו ישכון– יהיה בכל מקום וינסה להשתלט על כל מקום.
לאורך כל השיחה הגר לא שואלת דבר ולא משיבה דבר. המלאך מסיים את דבריו והיא קוראת בשם ה’ ואומרת: “אתה אל ראי”, מכיוון שהיא בהלם שלמרות שעזבה את בית אברם ושרי עדיין היא רואה מלאך אלוקים. מאותו זמן שם המקום הופך להיות : באר לחי ראי. (המיקום שלו בין קדש ובין ברד).
סוף הפרק מדבר על שהגר יולדת בן ואברם קורא לו ישמעאל.
אברם בן 86 שנה כשנולד לו ישמעאל.
מילים לביאור:
חמסי עליך- כעסי עליך
ותענה- עינתה אותה, הציקה לה, ציערה אותה.
מונחים בפרק:
אקספוזיציה– בפרקים רבים בפסוקים הראשונים מופיע מידע שנותן לנו מידע מקדים להבנת דברים שיקרו בהמשך.
המידע בפרק זה: שרי עקרה, אין לה ילדים ויש לה שפחה מצרית
מדרש שם – כאשר נותנים שם לאדם או מקום בגלל סיבה מסוימת.
ישמעאל– שמע ה’ את צער הגר.
באר לחי ראי– הגר קוראת למקום כך כיון שראתה שם את מלאך ה’.
“ויאמר לה מלאך ה’”
ניתן לראות שהמשפט הזה חוזר כמה פעמים.
המשפט החוזר בא להדגיש שרק המלאך מדבר. בתחילה אומנם היא עונה לשאלתו אך כשהיא מבינה שמדובר במלאך היא אינה משיבה לו . מדוע?
– הסיבה יכולה להיות שהגר בהלם מכך שמלאך ה’ משוחח עמה כיוון שהיא לא רגילה שמלאכים משוחחים אתה ולכן היא שותקת. החזרה על “ויאמר לה מלאך ה’” מדגישה את התדהמה בה היא נמצאת.
-
סיבה אחרת יכולה להיות שהיא מכבדת את המלאך ולכן שותקת.
-
סיבה נוספת יכולה להיות שהמשפט הזה חוזר כדי להדגיש את השינוי בין הדברים שהוא מוסר לה
-
רש”י מפרש את החזרה ואומר שכל פעם שנאמר הגיע מלאך אחר לבשר לה דבר מסויים.
-
כינויים בפרק
כאשר דמות בפרק מכונה בדרכים שונות, המטרה היא להבין דרך הכינוי, את היחס אליה.
שרי– גברת, גברתה (של הגר), אשת אברם
הגר– שפחה מצרית, שפחת שרי.
מכינויים אלו ניתן להבין שלמרות שהגר הקלה בכבוד שרי גבירתה וחשבה שכתוצאה מההיריון היא עלתה למעמד גבוה יותר לא כך היה הדבר. היא נשארה שפחת שרי גם בעיני אברם, בעיני שרי ואף בעיני האל (מלאך ה’ פונה אליה “שפחת שרי”)
סיפור אטיולוגי– סיפור שדרכו ניתן להבין אירועים שקורים עד היום.
דרך סיפור זה ניתן להבין את המתח בין שני העמים שמקורו עוד בלידת ישמעאל וביחסי הקנאה של הגר לשרי והניסיון לעלות לגדולה ולזלזל בשרי גבירתה וגם ניתן להבין את הכעס והמירמור בין שתי הנשים שהתפתח לסכסוך בין עמים.
נבואה והתגשמותה– נבואה שניתנת ע”י מלאך או נביא ובהמשך ממומשת.
ניתן לראות שנבואת מלאך ה’ מתממשת והגר יולדת בן ששמו ישמעאל ובאמת בהמשך הדורות אנו רואים שהנבואה מתגשמת.
“וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם–יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ; וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן.”
מסביר את תופעת הסכסוך בין העם היהודי [בנה של שרה] לבין העם המוסלמי [בנה של הגר]
מסביר את התופעה שאנו רואים גם בימינו שהאיסלם נמצא ברחבי העולם כולו.
דמויות פסיביות ופעילות
אברם- נראה פה כדמות פסיבית בעוד שבפרקים אחרים הוא פעיל מאוד
שרי– נראית פה כדמות פעילה למען אברם וההמשכיות שלו ולאחר מכן גם למען כבודה בעוד שבפרקים אחרים היא נשמעת לקול בעלה ולא מוכיחה אותו או מתעמתת איתו.
הידעת?
בחוקי המזרח הקדום אישה נשואה עשירה שאין לה יכולת להביא לבעלה ילדים מחויבת להביא לבעלה את שפחתה וילדי השפחה נחשבים לילדיה.
קשיים ופירושים:
קושי:
מדוע מופיעה האמירה “ויאמר לה מלאך ה’ כמה פעמים?
פירוש:
רש”י: ” ויאמר לה מלאך ה’ וגו’. על כל אמירה היה שלוח לה מלאך אחר, לכך נאמר מלאך בכל אמירה ואמירה”
הסבר פירוש:
על פי פירושו של רש”י הסיבה לחזרה היא כי על כל אמירה שנאמרה לה הגיע מלאך אחר ואמר לה את הדבר. כך שהיא פגשה כמה מלאכים.
קושי:
מהי הסיבה ששרה מביאה את שפחתה לאברם? הרי היא יודעת שאברם קיבל הבטחה לרשת את הארץ למה היא לא מחכה בסבלנו שהדבר יקרה?
פירוש:
רד”ק:
ושרי אשת אברם לא ילדה לו – כמו שאמר “ותהי שרי עקרה” (בר‘ יא , ל); רוצה לומר: כיון שראתה שרי שלא ילדה לאברהם , והוא בן שמנים וחמש והיא בת שבעים וחמש , חשבה , כי אין לה תקוה עוד; אמרה: הנה כי האל אמר לאברם שיתן לו זרע שיירש הארץ , וממני לא יהיה לו זרע עוד כי אני זקנה , והבן שיהיה לו – מאשה אחרת יהיה לו , טוב לי שאתן לו שפחתי לאשה אולי אבנה ממנה”.
הסבר פירוש:
מכיוון שראתה שרה שהיא כבר בת 75 ובעלה בן 85 חשבה שהיא עקרה ואין לה סיכוי להביא ילדים ולכן מכיוון שרצתה שבעלה יהיו לו ילדים הציעה לו את שפחתה כדי שבניה יחשבו שלה.
קושי:
מהי הסיבה שכתוב “שפחה מצרית”? מה הסיבה שיש להדגיש את העניין שהגר היא ממצרים?
פירוש:
רד”ק: “. ולה שפחה מצרית – כי אלו היתה כנענית , לא היה לוקח אותה; וזכר שמה לכבוד אברהם.
הסבר פירוש:
הדגישו שהייתה מצרית כדי שיהיה ברור שהגר לא הייתה כנענית כי עם כנענית אברם לא היה נמצא. כיוון שהכנענים קוללו על ידי נח.
קושי:
מהי הסיבה שהגר העזה לזלזל בשרה גבירתה כשראתה שנקלטה להריון?
פירוש:
רש”י: ותקל גבירתה בעיניה – אמרה: שרי זו אין סתרה כגִלויָה; מראה את עצמה כאילו היא צדקת , ואינה צדקת , שלא זכתה להריון כל השנים הללו , ואני נתעברתי מביאה ראשונה.
הסבר פירוש: רש”י מסביר שהגר ראתה שנקלטה להריון מפעם ראשונה שהייתה עם אברם ולכן חשבה שאם כך שרה היא לא צדקת כמו שהיא נראית כי אם הייתה צדקת הייתה נקלטת להריון. וזה גרם לה לזלזל בשרה.
קושי:
ותענה שרי- מהי דעת המפרשים על מעשה זה?
פירוש:
רמב”ן: ותענה שרי ותברח מפניה – חטאה אמנו בענוי הזה , וגם אברהם בהניחו לעשות כן , וישמע יי‘ אל עניה , ונתן לה שיהא פרא אדם , לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי.
הסבר פירוש:
רמבן טוען שהתנהגות זו של שרי לא הייתה ראויה ולכן בהמשך נענשנו [בשיטת גמול לדורות].
מוסר השכל
-
הדמויות בתנ”ך הן לא “גיבורי על” אלא דמויות אנושיות והמטרה היא לא לעגל פינות למנהיגים שלנו אלא להביא אותם כמו שהם. וכך, להעביר את המסר שכולנו בני אדם וכולנו טועים. כמובן שיהיה שכר אם ניטיב או עונש אם נעשה רע אבל אין מושלמות. דבר זה גורם לאדם להבין שאם הוא טעה תמיד הוא יכול לשוב ולהשתנות, לחזור ולתקן ולא אבדה תקוותו.
אם משה רבנו, אברהם אבינו, שרי, רחל, שאול, שלמה ודוד מלכי ישראל חטאו אך עדיין נחשבים כצדיקים גם אנחנו יכולים.
-
יש שיגידו ששרי לא עינתה את הגר יותר מכשעבדה לפני שהייתה עם אברם אלא, שאדם שעלה לגדולה ולאחר מכן ירד למקום הקודם שהיה בו לא יכול לשאת את הירידה בכבודו וכך גם שרי שממקום שהביאה בעצמה את שפחתה להגר נפגעה כשמעמדה התערער בעקבות הריונה של הגר.
נשים לב מסיפור זה עד כמה יש לכבד את האחר ולא לזלזל בכבודו לא משנה באיזה מקום ומעמד הוא נמצא.
חשבובס”ד
נושא: הולדת ישמעאל
תקציר הפרק
פרק ט”ז פותח בכך ששרה עקרה, אין לה ילדים ויש לה שפחה מצרית ושמה הגר.
שרי שרואה שכבר 10 שנים אברם והיא נמצאים בכנען ואין להם ילדים מציעה לאברם לבוא אל הגר שפחתה וכך, אם יצאו ילדים מהיחסים האלה הם יהיו שייכים לה.(בתקופה הקדומה אישה שנשואה לבעלה ולא יכלה להביא לו ילדים הביאה את שפחתה וילדי השפחה נחשבו הילדים של גבירתה)
אברם שומע בקול אשתו ומקיים יחסים עם הגר והיא נקלטת להריון. כשהגר רואה שהיא נקלטת להריון כל כך מהר ואילו גבירתה ששנים עם בעלה לא מצליחה להיקלט מתחילה לזלזל בגבירתה (שרי).
שרי רואה שהגר מזלזלת בה ופונה בכעס אל בעלה ומוכיחה אותו, אני נתתי לך את שפחתי כדי שיהיו לך ילדים ועכשיו כשהיא בהריון, היא מזלזלת בי.
אברם שומע את מצוקתה ואומר לה, שהיא יכולה לקחת את שפחתה ולעשות לה כטוב בעיניה.
הגר, שפחת שרי חוזרת שוב למעמד הנמוך שהייתה בו לאחר שעלתה לגדולה ומתענה תחת ידי שרה. לאחר זמן מועט היא לא יכולה לסבול את היחס של שרי ובורחת ממנה אל המדבר, שם פוגש אותה מלאך ה’ ששואל אותה: “מאיפה את באה? ולאן את הולכת?”
הגר משיבה לו שהיא בורחת משרי גבירתה והוא משיב לה:
-
שובי אל שרי ותתעני תחתיה
-
יצא מימך עם שלא יספר מרוב שיהיה עצום (ריבוי הזרע)
-
יולד לך בן שיקראו לו ישמעאל “כי שמע ה’ אל עניך” (הצער שלך)
המלאך גם מתאר להגר מי יהיה בנה:
-
פרא אדם– יהיה מחוסר כל גבולות פנימיים ויעשה מה שבא לו
-
ידו בכל ויד כל בו– יחפש תמיד איך להציק ולפגוע באחרים ואחרים ישיבו לו מלחמה.
-
על פני כל אחיו ישכון– יהיה בכל מקום וינסה להשתלט על כל מקום.
לאורך כל השיחה הגר לא שואלת דבר ולא משיבה דבר. המלאך מסיים את דבריו והיא קוראת בשם ה’ ואומרת: “אתה אל ראי”, מכיוון שהיא בהלם שלמרות שעזבה את בית אברם ושרי עדיין היא רואה מלאך אלוקים. מאותו זמן שם המקום הופך להיות : באר לחי ראי. (המיקום שלו בין קדש ובין ברד).
סוף הפרק מדבר על שהגר יולדת בן ואברם קורא לו ישמעאל.
אברם בן 86 שנה כשנולד לו ישמעאל.
מילים לביאור:
חמסי עליך- כעסי עליך
ותענה- עינתה אותה, הציקה לה, ציערה אותה.
מונחים בפרק:
אקספוזיציה– בפרקים רבים בפסוקים הראשונים מופיע מידע שנותן לנו מידע מקדים להבנת דברים שיקרו בהמשך.
המידע בפרק זה: שרי עקרה, אין לה ילדים ויש לה שפחה מצרית
מדרש שם – כאשר נותנים שם לאדם או מקום בגלל סיבה מסוימת.
ישמעאל– שמע ה’ את צער הגר.
באר לחי ראי– הגר קוראת למקום כך כיון שראתה שם את מלאך ה’.
“ויאמר לה מלאך ה’”
ניתן לראות שהמשפט הזה חוזר כמה פעמים.
המשפט החוזר בא להדגיש שרק המלאך מדבר. בתחילה אומנם היא עונה לשאלתו אך כשהיא מבינה שמדובר במלאך היא אינה משיבה לו . מדוע?
– הסיבה יכולה להיות שהגר בהלם מכך שמלאך ה’ משוחח עמה כיוון שהיא לא רגילה שמלאכים משוחחים אתה ולכן היא שותקת. החזרה על “ויאמר לה מלאך ה’” מדגישה את התדהמה בה היא נמצאת.
-
סיבה אחרת יכולה להיות שהיא מכבדת את המלאך ולכן שותקת.
-
סיבה נוספת יכולה להיות שהמשפט הזה חוזר כדי להדגיש את השינוי בין הדברים שהוא מוסר לה
-
רש”י מפרש את החזרה ואומר שכל פעם שנאמר הגיע מלאך אחר לבשר לה דבר מסויים.
-
כינויים בפרק
כאשר דמות בפרק מכונה בדרכים שונות, המטרה היא להבין דרך הכינוי, את היחס אליה.
שרי– גברת, גברתה (של הגר), אשת אברם
הגר– שפחה מצרית, שפחת שרי.
מכינויים אלו ניתן להבין שלמרות שהגר הקלה בכבוד שרי גבירתה וחשבה שכתוצאה מההיריון היא עלתה למעמד גבוה יותר לא כך היה הדבר. היא נשארה שפחת שרי גם בעיני אברם, בעיני שרי ואף בעיני האל (מלאך ה’ פונה אליה “שפחת שרי”)
סיפור אטיולוגי– סיפור שדרכו ניתן להבין אירועים שקורים עד היום.
דרך סיפור זה ניתן להבין את המתח בין שני העמים שמקורו עוד בלידת ישמעאל וביחסי הקנאה של הגר לשרי והניסיון לעלות לגדולה ולזלזל בשרי גבירתה וגם ניתן להבין את הכעס והמירמור בין שתי הנשים שהתפתח לסכסוך בין עמים.
נבואה והתגשמותה– נבואה שניתנת ע”י מלאך או נביא ובהמשך ממומשת.
ניתן לראות שנבואת מלאך ה’ מתממשת והגר יולדת בן ששמו ישמעאל ובאמת בהמשך הדורות אנו רואים שהנבואה מתגשמת.
“וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם–יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ; וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן.”
מסביר את תופעת הסכסוך בין העם היהודי [בנה של שרה] לבין העם המוסלמי [בנה של הגר]
מסביר את התופעה שאנו רואים גם בימינו שהאיסלם נמצא ברחבי העולם כולו.
דמויות פסיביות ופעילות
אברם- נראה פה כדמות פסיבית בעוד שבפרקים אחרים הוא פעיל מאוד
שרי– נראית פה כדמות פעילה למען אברם וההמשכיות שלו ולאחר מכן גם למען כבודה בעוד שבפרקים אחרים היא נשמעת לקול בעלה ולא מוכיחה אותו או מתעמתת איתו.
הידעת?
בחוקי המזרח הקדום אישה נשואה עשירה שאין לה יכולת להביא לבעלה ילדים מחויבת להביא לבעלה את שפחתה וילדי השפחה נחשבים לילדיה.
קשיים ופירושים:
קושי:
מדוע מופיעה האמירה “ויאמר לה מלאך ה’ כמה פעמים?
פירוש:
רש”י: ” ויאמר לה מלאך ה’ וגו’. על כל אמירה היה שלוח לה מלאך אחר, לכך נאמר מלאך בכל אמירה ואמירה”
הסבר פירוש:
על פי פירושו של רש”י הסיבה לחזרה היא כי על כל אמירה שנאמרה לה הגיע מלאך אחר ואמר לה את הדבר. כך שהיא פגשה כמה מלאכים.
קושי:
מהי הסיבה ששרה מביאה את שפחתה לאברם? הרי היא יודעת שאברם קיבל הבטחה לרשת את הארץ למה היא לא מחכה בסבלנו שהדבר יקרה?
פירוש:
רד”ק:
ושרי אשת אברם לא ילדה לו – כמו שאמר “ותהי שרי עקרה” (בר‘ יא , ל); רוצה לומר: כיון שראתה שרי שלא ילדה לאברהם , והוא בן שמנים וחמש והיא בת שבעים וחמש , חשבה , כי אין לה תקוה עוד; אמרה: הנה כי האל אמר לאברם שיתן לו זרע שיירש הארץ , וממני לא יהיה לו זרע עוד כי אני זקנה , והבן שיהיה לו – מאשה אחרת יהיה לו , טוב לי שאתן לו שפחתי לאשה אולי אבנה ממנה”.
הסבר פירוש:
מכיוון שראתה שרה שהיא כבר בת 75 ובעלה בן 85 חשבה שהיא עקרה ואין לה סיכוי להביא ילדים ולכן מכיוון שרצתה שבעלה יהיו לו ילדים הציעה לו את שפחתה כדי שבניה יחשבו שלה.
קושי:
מהי הסיבה שכתוב “שפחה מצרית”? מה הסיבה שיש להדגיש את העניין שהגר היא ממצרים?
פירוש:
רד”ק: “. ולה שפחה מצרית – כי אלו היתה כנענית , לא היה לוקח אותה; וזכר שמה לכבוד אברהם.
הסבר פירוש:
הדגישו שהייתה מצרית כדי שיהיה ברור שהגר לא הייתה כנענית כי עם כנענית אברם לא היה נמצא. כיוון שהכנענים קוללו על ידי נח.
קושי:
מהי הסיבה שהגר העזה לזלזל בשרה גבירתה כשראתה שנקלטה להריון?
פירוש:
רש”י: ותקל גבירתה בעיניה – אמרה: שרי זו אין סתרה כגִלויָה; מראה את עצמה כאילו היא צדקת , ואינה צדקת , שלא זכתה להריון כל השנים הללו , ואני נתעברתי מביאה ראשונה.
הסבר פירוש: רש”י מסביר שהגר ראתה שנקלטה להריון מפעם ראשונה שהייתה עם אברם ולכן חשבה שאם כך שרה היא לא צדקת כמו שהיא נראית כי אם הייתה צדקת הייתה נקלטת להריון. וזה גרם לה לזלזל בשרה.
קושי:
ותענה שרי- מהי דעת המפרשים על מעשה זה?
פירוש:
רמב”ן: ותענה שרי ותברח מפניה – חטאה אמנו בענוי הזה , וגם אברהם בהניחו לעשות כן , וישמע יי‘ אל עניה , ונתן לה שיהא פרא אדם , לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי.
הסבר פירוש:
רמבן טוען שהתנהגות זו של שרי לא הייתה ראויה ולכן בהמשך נענשנו [בשיטת גמול לדורות].
מוסר השכל
-
הדמויות בתנ”ך הן לא “גיבורי על” אלא דמויות אנושיות והמטרה היא לא לעגל פינות למנהיגים שלנו אלא להביא אותם כמו שהם. וכך, להעביר את המסר שכולנו בני אדם וכולנו טועים. כמובן שיהיה שכר אם ניטיב או עונש אם נעשה רע אבל אין מושלמות. דבר זה גורם לאדם להבין שאם הוא טעה תמיד הוא יכול לשוב ולהשתנות, לחזור ולתקן ולא אבדה תקוותו.
אם משה רבנו, אברהם אבינו, שרי, רחל, שאול, שלמה ודוד מלכי ישראל חטאו אך עדיין נחשבים כצדיקים גם אנחנו יכולים.
-
יש שיגידו ששרי לא עינתה את הגר יותר מכשעבדה לפני שהייתה עם אברם אלא, שאדם שעלה לגדולה ולאחר מכן ירד למקום הקודם שהיה בו לא יכול לשאת את הירידה בכבודו וכך גם שרי שממקום שהביאה בעצמה את שפחתה להגר נפגעה כשמעמדה התערער בעקבות הריונה של הגר.
נשים לב מסיפור זה עד כמה יש לכבד את האחר ולא לזלזל בכבודו לא משנה באיזה מקום ומעמד הוא נמצא.
חשבו,
מה דעתכם על התנהגות שרי? האם הייתם מבינים את פעולותיה כאישה עקרה ששפחתה מזלזלת בה או מאשימים אותה על התעללותה בהגר? נמקו דעתכם.
כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.
,
מה דעתכם על התנהגות שרי? האם הייתם מבינים את פעולותיה כאישה עקרה ששפחתה מזלזלת בה או מאשימים אותה על התעללותה בהגר? נמקו דעתכם.
כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.
בראשית פרק ט”ז
1. קרא בראשית ט”ז פסוקים א-ד
בפסוקים אלה מתואר קושי שעוברים שרה ואברהם
א מהו הקושי שהם עוברים?
ב. הוכח ששרה ואברהם מתמודדים ביחד
ג. כתוב איזו בעיה חדשה נוצרה כתוצאה מפתרון הבעיה וכיצד התמודדו עם הבעיה החדשה שרה ואברהם?
2. בפרק זה רואים את ההתמודדות של שרה ואברהם. הוכח ששרה היא הדמות הפעילה והדומיננטית לאורך הפרק
3 יש שיסכימו עם התנהגות שרה כלפי הגר ויש שיכעסו. מה דעתך? האם שרה פעלה כראוי? נמק תשובתך!
4. כינויים בתנ”ך מדגישים מסרים שונים. כתוב באילו כינויים נקראת הגר ובאילו כינויים נקראת שרה? מה לדעתך מטרת הכינויים בפרק זה?
5.
- כתוב מהו מדרש שם.
- תן דוגמא למדרש שם של מקום ומדרש שם של אדם בפרק זה.