פגישה, חצי פגישה – רחל

פגישה, חצי פגישה – רחל

https://drive.google.com/file/d/1hxX5-swAUjIMp5whbpPrXikDqkLiYRUu

פְּגִישָׁה, חֲצִי פְּגִישָׁה \ רחל בלובשטיין

פְּגִישָׁה, חֲצִי פְּגִישָׁה, מַבָּט אֶחָד מָהִיר,
קִטְעֵי נִיבִים סְתוּמִים – זֶה דַי…
וְשׁוּב הֵצִיף הַכֹּל, וְשׁוּב הַכֹּל הִסְעִיר
מִשְׁבַּר הָאֹשֶׁר וְהַדְּוָי.

אַף סֶכֶר שִׁכְחָה – בָּנִיתִי לִי מָגֵן –
הִנֵּה הָיָה כְּלֹא הָיָה.
וְעַל בִּרְכַּי אֶכְרַע עַל שְׂפַת אֲגַם סוֹאֵן
לִשְׁתּוֹת מִמֶּנּוּ לִרְוָיָה!

ב”ה

שם היצירה: פגישה, חצי פגישה

שם המשוררת: רחל

תקופת היצירה: 13.4.25

פגישה חצי פגישה

פגישה, חצי פגישה,
מבט אחד מהיר,
קטעי ניבים סתומים – זה די
ושוב הציף הכל,
ושוב הכל הסעיר
משבר האושר והדוי.

אף סכר שכחה
בניתי לי מגן
הנה היה כלא היה.
ועל ברכי אכרע
על שפת אגם סואן
לשתות ממנו לרויה.

מבנה השיר:

2 בתים

כל בית בנוי מ6 שורות

מבנה קצר ומסודר מאוד. דרך המבנה המשוררת גם מעבירה לנו מסר. 

זמן הפגישה היה קצר כמו המבנה של השיר. 

גם הסדר של השורות ששווה בין שני הבתים בא להדגיש את הרצון של הדוברת בשיר לסדר. לשקט. 

מצד שני הרגשות המתוארים בשיר הם סוערים מאוד. כך שניתן להבין גם ממבנה השיר שלמרות רצונה של הדוברת לשכוח ולסדר את חייה כך שיהיו ללא משברים וללא עליות וירידות ברגע שהיא רואה את אהובה הישן הכל מתפרץ וחוזר למצב הקודם שהיא הייתה בו.

מירקור– מילה מנחה היא מילה שחוזרת בשיר כדי להדגיש רעיון. המילים שחוזרות בשיר הן “שוב” ו “הכל” והן מדגישות את הרעיון שהמשוררת שוב חווה את כל הרגשות שניסתה לברוח מהם. 

מירקור- מטאפורה המשוררת משתמשת בציורים לשוניים כדי להביע את רגשותיה. 

3 תמונות מטאפוריות בשיר:

  1. המשוררת מתארת את רגשותיה כמו ים סוער שמנסה להציף את הכל.

  2. המשוררת מתארת את המחסום ששמה בליבה כדי לשכוח, קורס, כאילו לא היה בעקבות פגישה קצרצרה עם אהובה. כמו סכר שבונים במקור מים סוער כדי שלא יציף את האזור והוא מתמוטט בקלות בגלל פעולה קטנה.

  3. המשוררת מתארת את המצב שהגיעה אליו שבו כל רגשותיה משתלטים עליה שוב והיא שבה להיזכר ולחיות את העבר בצורה מלאה ושלמה למצב של שתיה לרוויה מאגם סוער.

מירקור– מילים שמנוגדות זו לזו. אושר מול דוי [מילה המבטאת צער וכאב] ומטרתן להראות את הרגשות המנוגדים והשונים שהדוברת בשיר חוותה בתוך מערכת היחסים שהייתה לה בעבר. רגשות של אושר אבל גם רגשות של כאב וצער. 

סיכום

בשיר זה רחל מתארת פגישה שלא יכולה באמת להיקרא פגישה אלא היא קוראת לה “חצי פגישה” כיוון שהיא פגישה קצרה מאוד. בלי שיחה מעמיקה ומבטים ארוכים אלא כמה ניבים סתומים [קטעי מילים לא ברורות] מבט מהיר… אך די בפגישה הזו כדי לערער אותה ולהפיל את כל ההגנות ששמה לעצמה. היא מעוררת בה את כל הרגשות שניסתה להתגבר עליהם ולהדחיק בתוכה וכעת, כתוצאה מהפגישה הקצרה הזו היא שוב מוצפת בהם.

המשוררת מתארת את הרגשות שלה כלפי מושא אהבתה. את רגשותיה היא מדמה לאגם סוער של מים שכדי להשתלט עליו וכדי שלא יסחף ויטביע אותה היא בנתה בתוכה מחסום, מגן של שכחה. דרך להתמודד עם הרגשות הסוערים שלה. אך כשהיא ראתה את מושא אהבתה. למרות שהמפגש היה קצר ביותר. אפילו לא ניתן לקרוא לו בשם פגישה. מספיק מבט אחד מהיר, כמה מילים שבפני עצמם אין בהם משמעות ולא ניתן להבין מהם כלום וכבר כל הרגשות שלה התפרצו וכל מה שהתאמצה לבנות. לחסום, לשכוח מזיכרונה כדי לשלוט ברגשותיה התפרץ וכאילו לא היה. 

הרגשות האלה שצפים בתוכה גורמים לה ליפול ולחוות את החוויות של העבר שוב בצורה מלאה. היא מדמה את התוצאה של הפגישה הזו להתמוטטות שבה היא כורעת על ברכיה ושותה מהאגם הסואן לרוויה. 

יש ניגוד בשיר ובמבנה שלו בין האירוע הקצר שהדוברת עברה לבין ההשפעה של האירוע על הדוברת. 

מילים לביאור:

ניבים סתומים– קטעי מילים שלא ניתן להבין מהם למה התכוון האדם שאומר אותם. 

סכר– מבנה שמטרתו לחסום את הגלים הגבוהים כדי שלא יציפו את המקום. 

אגם סואן– מקור מים סוער

לרויה– כשאדם שותה וממלא את כל הצורך שלו באופן מלא. 

דוי– כאב 

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.

שאלות:

  1. כתבו מהו האירוע המתואר בשיר וכיצד הוא משפיע על הדוברת בשיר?

  2. בשיר “פגישה חצי פגישה” ניתן לראות שהדוברת מנסה לנהל את רגשותיה. מהי הדרך שהיא מנסה לשלוט בה על רגשותיה? האם היא מצליחה? הביאו 2 דימוים מהשיר המדגישים את פעולותיה.

  3. מהי הסיבה שהמשוררת מתארת את הפגישה כ”חצי פגישה”? 

  4. בשיר “פגישה, חצי פגישה” ניתן לראות ניגודים דרך מבנה השיר ועד האירוע המתואר. 
    מהו הניגוד שניתן לזהות בשיר?  הסבירו והדגימו מתוך השיר שלמדתם.

https://bagrutbetanach.co.il/learning-aids/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%94%20%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94/%D7%A4%D7%92%D7%99%D7%A9%D7%94%2C%20%D7%97%D7%A6%D7%99%20%D7%A4%D7%92%D7%99%D7%A9%D7%94.html
Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה