הכניסיני תחת כנפך – חיים נחמן ביאליק
- שירי ביאליק
- פרק חיים נחמן ביאליק
- הכניסיני תחת כנפך
הכניסיני תחת כנפך / חיים נחמן ביאליק
הַכְנִיסִינִי תַּחַת כְּנָפֵךְ,
וַהֲיִי לִי אֵם וְאָחוֹת,
וִיהִי חֵיקֵךְ מִקְלַט רֹאשִׁי,
קַן־תְּפִלּוֹתַי הַנִּדָּחוֹת.
וּבְעֵת רַחֲמִים, בֵּין־הַשְּׁמָשׁוֹת,
שְׁחִי וַאֲגַל לָךְ סוֹד יִסּוּרָי:
אוֹמְרִים, יֵשׁ בָּעוֹלָם נְעוּרִים –
הֵיכָן נְעוּרָי?
וְעוֹד רָז אֶחָד לָךְ אֶתְוַדֶּה:
נַפְשִׁי נִשְׂרְפָה בְלַהֲבָהּ;
אוֹמְרִים, אַהֲבָה יֵשׁ בָּעוֹלָם –
מַה־זֹּאת אַהֲבָה?
הַכּוֹכָבִים רִמּוּ אוֹתִי,
הָיָה חֲלוֹם – אַךְ גַּם הוּא עָבָר;
עַתָּה אֵין לִי כְלוּם בָּעוֹלָם –
אֵין לִי דָבָר.
הַכְנִיסִינִי תַּחַת כְּנָפֵךְ,
וַהֲיִי לִי אֵם וְאָחוֹת,
וִיהִי חֵיקֵךְ מִקְלַט רֹאשִׁי,
קַן־תְּפִלּוֹתַי הַנִּדָּחוֹת.
י“ב אדר, תרס”ה.
ב”ה
שם היצירה: “הכניסיני תחת כנפך”
סוג היצירה: שירה
מחבר היצירה: חיים נחמן ביאליק
תקופת פרסום היצירה: י”ב אדר, תרס”ה
סיכום היצירה לבגרות בספרות
על המחבר:
חיים נחמן ביאליק נולד וחי בתקופה שלפני השואה. חי חיים לא קלים. התייתם בגיל 9 מאביו וחי עם סבו הלמדן וסבל מהצקות חוזרות מבני משפחתו כנראה כתוצאה מקנאה בכישרונו. למד בחיידר תורה. בתקופת חייו התחילה תנועת ההשכלה כתוצאה מאמנסיפצייה שחלה בעולם [שוויון זכויות לכולם] וכך, כשניתנה האפשרות גם לעם היהודי לצאת ללמוד לימודים גבוהים חשקה נפשו גם הוא לצאת לעולם הגדול וללמוד לימודי חול. יצא לישיבת וולוז’ין כיוון שחשב ששם ישלבו לימודי חול אך התבדה. ולכן יצא משם והתחיל להשתלב בלימודי חול מחוץ לישיבה. כשהישיבה נסגרה חזר לבית סבו שם שידכו לו נערה מבית אמיד אך למרות רצונו לא היו להם ילדים כל חייהם. הם עלו לישראל ושם בהמשך חייו הקים את “עונג שבת” פרויקט שבו היו לומדים בתל אביב בצהרים שירה, פילוספיה ועוד. את יצירתו “לא זכיתי באור מן ההפקר” הוא כותב בשנת 1902 ובשיר זה הוא בוחר לפרט את תהליך יצירתו, ואת הקשיים המלווים לה.
מבנה השיר:
5 בתים
כל בית מורכב מ-4 שורות קצרות.
מבנה מעגלי- הבית הראשון והבית החמישי זהים.
הבית הראשון והחמישי ועוסקים בבקשה של הדובר מאהובתו.
הבתים שני, שלישי ורביעי מסבירים את הסיבה לבקשה של הדובר.
המבנה של השיר הוא בצורה של: בקשה- הסבר- בקשה. [מעגלי]
המבנה בא להדגיש את המצב המתוסכל שיש לדובר בשיר. הוא מנסה למצוא פתרון לבעיותיו ולא מצליח.
בית ראשון:
המשורר מדמה את הנמענת לציפור בעלת כנף והוא מבקש ממנה שתכניס אותו תחת כנפה ותהיה לו אם ואחות. שיקבל ממנה אהבה והכלה של אם ואחות שזו אהבה נצחית, מנחמת ומכילה. שיוכל לשים את ראשו בחיקה. כמו שילד שם את הראש שלו בחיקה של אמו ומרגיש ביטחון ושלווה. הוא מבקש שהיא תהיה זו שתכיל את הכאב על אכזבותיו, על התפילות שלו שלא נענו.
יש פה שתי תמונות:
תמונה ראשונה:
תמונה של ציפור בעלת כנף שמחבקת את הגוזל שלה בכנפה הגדולה ומגנה עליו. הקן שלה הוא מקום השלווה של הגוזל. מקום מנחם שבו הוא נרגע ומרגיש תחושת שלווה. מקום שמכיל את האכזבות שלו ומנחם אותו. [דימוי מתחום הטבע]
תמונה שנייה:
תמונה של אישה שמחבקת איש ונותנת לו תחושת הכלה, חום והבנה כמו שילד צריך.
המשורר בבית זה מסביר שהוא צריך מהנמענת [מהאישה שהוא פונה אליה] אהבה שהיא אהבת אם ואחות. אהבה שמכילה ומנחמת, אהבה שאינה תלויה בדבר והיא ניצחית.
בית שני:
המשורר פונה לאישה בשיר ואומר לה שבזמן של רחמים. תקופת בין השמשות, לפני השקיעה זה הזמן שהוא רגוע ושקט [כמו זמן תפילת נעילה שבה הרחמים מתגברים] הוא מבקש ממנה שתתכופף אליו כדי שיגלה לה את סוד הכאב שלו. והסוד שלו הוא: שלא חווה נעורים. תקופת הנעורים שלו הייתה תקופה של ייסורים ולא של שחרור ושלווה.
הוא אומר לה: אנשים אומרים שיש נעורים. אם כך, איפה נעוריי? למה אני לא חוויתי תקופה של שחרור ואושר? המשורר כואב על כך שתקופת הנעורים עברה והוא לא חווה אותה כראוי.
לפי הביוגרפיה [קורות חייו] של ביאליק ניתן ללמוד שביאליק התייתם בגיל צעיר וגדל אצל סבו ושם היו בני דודיו מציקים לו. הוא רצה ללמוד השכלה אך שלחו אותו ללמוד בישיבה. כך שניתן לראות שהוא לא הרגיש שהוא נהנה מתקופת הנעורים.
בית שלישי:
המשורר בבית זה פונה לאישה ומספר לה סוד[=רז] של חייו. הסוד הוא שלעולם לא חווה אהבה. הוא מספר לה שאנשים טוענים שיש אהבה בעולם ושהם חוו והרגישו אותה אבל הוא מסתובב עם כאב עצום. הכאב שלו מתואר כ”נפשי נשרפה בלהבה” והסיבה היא כי הוא כבר לא נער. תקופת נעוריו כבר עברה אך הוא עדיין לא חווה את הרגש הזה ולא יודע מה זאת אהבה. אומרים אהבה יש בעולם, מהי אהבה?
בית רביעי:
בבית זה ניתן לראות שהדובר מגיע לשיא של הכאב שלו כיוון שהוא התפכח. הוא מרגיש מרומה. הכוכבים הכוונה בשיר החלומות שלו, התקוות שלו שיהיה לו טוב שיהיה לו עתיד מלא אהבה והוא מרגיש שהוא רומה כי החלומות שחלם לא התגשמו. עכשיו הוא נשאר בלי כלום. בעבר, למרות שהיה לו קשה היה לו לפחות תקווה לעתיד טוב יותר אבל עכשיו, כשעבר הזמן והוא מבין שחלומותיו כבר לא יתגשמו ולכן, הוא טוען שאין לו כבר כלום.
היה חלום (גם החלום שהיה עבר)- אך גם הוא עבר, עתה אין לי כלום בעולם-אין לי דבר (אין לו במה להיאחז).
אפשר לפרש הכוכבים גם כ- התחזיות האסטרולוגיות שחזו לו רימו אותו.
והיה חלום – היה משהו שנראה כמו חלום, דמיון אבל הוא גם עבר והיה רגעי ולא ממשי
בית חמישי:
זהו בית שחוזר על הבית הראשון.
המשורר מבקש ממישהי[לא ידוע בדיוק ממי] שתיתן לו להיכנס תחת כנפה, תחת חסותה, תחת הגנתה, שתיתן לו חיבוק של חום והכלה כמו של אם או אחות. אהבה אפלטונית שאינה תלויה בדבר ושהוא זקוק לה עכשיו כתוצאה מהאכזבות שלו על כך שתפילותיו נדחו ולא התקבלו.
לסיכום,
מתוך השיר ניתן להבין שני אפשרויות לפירוש:
- ביאליק כותב את השיר לאישה שהיא כפי הנראה ידידה שלו, מישהי שהוא מדבר איתה ומספר לה את סודותיו. והוא מבקש ממנה שתהיה לו חברה כמו אחות ואם [אהבה אפלטונית]. ביאליק לא מדבר פה על הצורך שלו בתשוקה אלא בנאמנות, הכלה, הבנה, קבלה. יחס אימהי. והסיבה לבקשותיו זה כי הוא רוצה לספר לה על הכאב שלו. על כך שלא חווה נעורים. על כך שלא חווה רגשות אהבה ממומשת ועל כך שעם הזמן שעובר הוא כבר איבד תקווה שאי פעם הוא יחווה את הרגש הזה ולכן הוא גם איבד את חלומותיו שבהם נאחז והוא מבקש ממנה שתכיל את כאבו ותחבק אותו אליה.
- ביאליק פונה לשכינה [כנפך, כנפי השכינה שהיא מציאות האל בעולם]. מכיוון שביאליק נולד וגדל במסגרת דתית חרדית[למד בחיידר ובישיבה] ועזב את הדרך הזו והצטרף לתנועת ההשכלה והתרבות ששגשגה. הוא מרגיש שהחלומות והתקוות שלו מהדרך השנייה שבחר ימלאו אותו בסיפוק ושלווה אך הוא לא מקבל את הסיפוק ואת האהבה שהוא חיפש שם. והוא מבקש מהשכינה שתעטוף אותו ותחבק אותו. תשיב אותו לחיקה ולא תעזוב אותו למרות העזיבה שלו את הדרך שחונך אליה. הוא מבקש לקבל שוב את התחושה שהאל נותן למאמיניו. ההרגשה של ביטחון, הכלה ואהבה ללא גבול וללא תנאים.
השיר מסתיים עדיין בצורך ובבקשה של המשורר להכלה ולחום הזה שהוא כל כך צריך אבל אנחנו נשארים עם שאלות לא פתורות… האם הוא קיבל את ההכלה שהיה זקוק לה?
מילים לביאור:
רז=סוד
תפילות נדחות= תפילות שלא נענו[לא התקבלו]
שחי=התכופפי
כותרת השיר
כותרת השיר “הכניסיני תחת כנפך” מביעה ומדגישה את הרצון והצורך העצום של המשורר לקבל חיבוק והכלה.
מטאפורה= ציור לשוני.
“נפשי נשרפה בלהבה”- המשורר מתאר את הכאב העצום שלו שלא הרגיש את טעמה של אהבה שהתממשה. הכאב שלו מתואר כמו שריפה פנימית בלב.
“קן תפילותיי”- המשורר מתאר בדרך ציורית את הצורך שלו בקן, בית. מקום להיות בו ולנוח מכאבו בבטחה.
“הכניסיני תחת כנפך”- המשורר מתאר בדרך של ציור לשוני של ציפור שמגנה בכנפה על גוזלה את הצורך שלו בהכלה והגנה.
חזרה – כאשר המשורר חוזר על מילים בשיר לצורך הדגשה.
“אין לי כלום בעולם, אין לי דבר”- המילים שהמשורר חוזר עליהם “אין לי” מדגישות את הרגשת החוסר העצום ואת תחושת הריקנות שהמשורר מסתובב איתה.
מילים נרדפות:
מילים המביעות צורך באהבה: אהבה, נפשי נשרפה בלהבה, חיקך.
מילים המביעות צורך בהגנה: מקלט, קן תפילותיי, כנפך, אם, אחות.
סוג הפניה בשיר-
פניה של המשורר בגוף שני אל מישהי.
המשורר לאורך השיר פונה אל מישהי. אין לנו דרך לדעת אל מי הוא פונה. יכול להיות חברה, שכנה, ואולי הוא מבקש את השכינה [התגלות האלוהית בעולם] “הכניסיני…היי לי ..” הפניה אליה בגוף שני מעבירה תיאור של דו שיח אך הדו שיח נעשה בלי לקבל באמת מענה ולכן השיר הופך להיות עצוב יותר כי ניתן לראות רק את הכאב העצום של הדובר בשיר ואת הצורך העצום שלו למישהי שלפחות תשב ותדבר איתו ותכיל את כאבו אבל כשהוא נשאר ללא מענה ותגובה לא ניתן להבין אם הוא קיבל מענה שירגיע ויחליש את כאבו. כך שהכאב של המשורר מודגש יותר בעקבות האי תגובה של הנמענת. [האישה שהוא פונה אליה]
האנשה- הכנסת תכונות אנושיות לדבר שאינו אנושי.
“הכוכבים רימו אותי”
המשורר משייך לכוכבים תכונה אנושית כאילו הם ערמומיים ויכולים לרמות בני אדם.
שאלות רטוריות: שאלה שאין עליה תשובה והיא גורמת לנו לחשוב או שאלה שהתשובה עליה ברורה.
המשורר מכניס בשיר את השאלות האלה בכך מעמיק את ההבנה לגבי הכאב שלו על החוסר שיש לו בחייו.
היכן הם נעוריי?
מה זאת אהבה?
דרך השאלות שהמשורר שואל אנחנו מבינים שהוא לא חווה את אותם דברים. השאלות מדגישות את ההבדל בינו לבין שאר האנשים בעולם שכן חוו את הנעורים ואת האהבה וזה גורם להדגשת הכאב על ההחמצה ותחושה של הפספוס של הדובר בשיר.
תקופות בשיר:
עבר–
היכן נעוריי- המשורר מדבר על נעורים ודרך השיר ניתן להבין שהוא לא הרגיש שחווה את הנעורים שכולם מדברים עליהם.
הווה–
המשורר מדבר על הכאב העצום שהוא הולך אתו:
עתה[עכשיו], אין לי כלום בעולם, אין לי דבר.
המשורר מרגיש שאין לו כלום בעולם. שום דבר בעל ערך.
עתיד–
היה חלום- אך גם הוא עבר.
בקטע הזה המשורר שם בספק את האפשרות שלו לעתיד טוב יותר כי מבחינתו גם החלומות שלו עברו. והחלום בעצם מדבר על התקווה לטוב שהוא התייאש ממנו.
ניתן לראות את הדובר בשיר כמתאר מצב עצוב מאוד. מצב שאין לו בו זיכרונות טובים, הווה טוב וגם לגבי העתיד שלו הוא הפסיק לתלות בו תקוות…
מוסר השכל ורלוונטיות:
בשיר זה ניתן ללמוד על כאב ועל צורך להסתכל על האחר. להיות לו למשענת. להקשיב לו, להכיל את הכאב שלו.
השיר מתאר קושי וכאב עצום על עבר, הווה ועתיד. על הרגשה של חוסר. של פספוס, והוא מדגיש את הרעיון שאנשים יכולים להסתובב עם כאב עצום בלב והם צריכים רק התייחסות, הקשבה, הכלה. מישהו לפרוק את הסודות שלהם. מישהו שיקשיב להם וייתן להם הרגשה שרואים אותם ומקבלים אותם בדרך של אהבה בלי תנאים.
לומדים לבגרות בספרות בקלות. עוד סיכומים לבגרות בספרות, הסברים, שאלות בגרות בספרות, אמצעי עזר בספרות, המחשה ושיעורי צפייה בספרות לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בספרות אצלך בטלפון – באתר בגרות בקליק. לימוד ספרות לבגרות , הכנה לבגרות בספרות , שיעורים פרטיים בספרות , סיכומים לבגרות בספרות, שיעור פרטי לבגרות – באתר בגרות בקליק , טיפים לבחינת בגרות בספרות , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בספרות , חומר עזר לבגרות בספרות, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות
כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.
קישור לשיר הכניסיני תחת כנפך בביצוע של יהורם גאון
שאלות לבגרות בספרות:
- קראו את השיר “הכניסיני תחת כנפך” וכתבו באילו אמצעים אמנותיים משתמש המשורר בשיר?
- קראו את השיר “הכניסיני תחת כנפך” וכתבו מה ניתן להבין מקריאת השיר על רגשות המשורר? למה הוא מקווה? בססו דבריכם על מילות השיר.
- בשירים רבים ניתן לראות בבחירת הכותרת של השיר את הנושא העיקרי של השיר. מהו הנושא העיקרי של המשורר וכיצד דרך הכותרת ניתן להבין את רגשות המשורר?
- קראו את השיר “הכניסיני תחת כנפך” . בשיר זה חיים נחמן ביאליק כותב על תקופות שונות בחייו על העבר, ההווה והעתיד. מה ניתן ללמוד על הדובר בכל אחת מהתקופות?
- קראו את השיר “הכניסיני חת כנפך” וכתבו: מהן השאלות שהמשורר מעלה בשיר? האם הוא מקבל תשובה לשאלותיו לדעתכם? נמקו תשובתכם.
- קראו את השיר של חיים נחמן ביאליק “הכניסיני תחת כנפך” ואת הביוגרפיה [קורות חייו] של ביאליק וכתבו כיצד ניתן להסביר את השיר שנכתב על פי חייו המתוארים לנו?
https://bagrutbetanach.co.il/learning-aids/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%AA%20%D7%99%D7%9E%D7%99%20%D7%94%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%A0%D7%99%20%D7%AA%D7%97%D7%AA%20%D7%9B%D7%A0%D7%A4%D7%9A.html