האידיאולוגיה הנאצית כולל האנטישמיות המודרנית בגלגולה הנאצי ומרכזיות שאלת היהודים באידאולוגיה זו

האידיאולוגיה הנאצית כולל האנטישמיות המודרנית בגלגולה הנאצי ומרכזיות שאלת היהודים באידאולוגיה זו

ב”ה

 

נושא: טוטליטריות , אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה.

תת נושאהאידיאולוגיה הנאצית כולל האנטישמיות המודרנית בגלגולה הנאצי ומרכזיות שאלת היהודים באידאולוגיה זו.

 

סיכום:

 

אנטישמיות בעת העתיקה וימי הביניים:

האנטישמיות לא התחילה במאה ה-19. היהודים לאורך דורי דורות חוו פוגרומים, מסעות הרג ונקמה ועלילות דם שונות כתוצאה משנאה כלפיהם. השנאה הגיעה כתוצאה:

 מהמראה השונה, המנהגים והתרבות שלהם.

 מתחום עיסוקם שהיה מסחר והלוואה בריבית וגרם להם לשכלל את התחום ולהצליח בו. [ זה היה תחום העיסוק היחיד שקיבלו אישור לעבוד בו]. 

בנוסף, הכנסייה דאגה להתסיס את המאמינים שלה ולגרום להם להאמין שהיהודים רצחו את הנביא שלהם ושהם דוחים את גאולתם בכך שאינם מקבלים את הנצרות.

יהודים שבחרו להמיר דתם ולהתנצר יכלו להימלט מגורלם המר ולכן היו יהודים שהסתירו את יהדותם או התנצרו.

האנטישמיות באה לידי ביטוי ב: מסעות צלב בעידודם של ראשי הכנסייה, אפליות, מסעות הרג וגירוש מארצות שנולדו וגרו בהם.

מטרת פעולות השנאה: המרת דת לדתות אחרות והוצאה שלהם מהתחרות הכלכלית בארצם.

 

 

האנטישמיות המודרנית:

האנטישמיות המודרנית התחילה לאחר האמנציפציה שבה העם היהודי קיבל שוויון זכויות והדבר גרם לו לפתיחת אפשרויות שונות שבעבר נחסמו ממנו:

  1. לצאת ללמוד לימודי השכלה גבוהים. [בעבר לא ניתנה האפשרות ליהודים ללמוד לימודי השכלה גבוהה]
  2. לעבוד במגוון מקצועות לא מוגבל [בעבר לעם היהודי הייתה אפשרות לעסוק רק במסחר]
  3. לגור במקומות שונים. [בעבר העם היהודי היה רשאי לגור בעיירות יהודיות ששויכו להם].

 

כתוצאה מהאפשרויות השונות יהודים רבים התחילו לצאת מהעיירות היהודיות שגרו בהם, עזבו את בתי המדרש ולימודי הקודש והלכו ללמוד לימודי השכלה גבוהה כשבהמשכם השתלבו בעבודות שונות כמו: רפואה, הוראה, כלכלה ועוד. היהודים התחילו להשתלב בחיי הגויים הורידו מעצמם את הסממנים היהודים כדי להרגיש שווים להם וכך השתלבו ביניהם.

הם חשבו שעכשיו, כשהם מדברים, מתלבשים, נראים כמוהם ואפילו מתחתנים איתם הם יוכלו לקבל יחס מכבד ושווה אבל מהר מאוד הבינו העמים שנתנו שוויון זכויות שמה שקורה הוא שהיהודים מצליחים ומתקדמים מאוד ולוקחים להם את המעמד, הכבוד, הכסף, הלקוחות או את המשרות. הקנאה להצלחת היהודים התעצמה מאוד וגרמה להם לשנאה חולנית שאיבדה פרופורציה. דבר שהוליד את האנטישמיות המודרנית.

בנוסף, תנועת ההשכלה פרחה ואיתה הלאומיות בעמי אירופה. עמים רבים חיפשו את זהותם ולכן הוציאו את מי שזר מהקבוצה שלהם. יהודים נחשבו כזרים אפילו יותר לאחר שהתלבשו כמוהם כיוון שניסו להיכנס לקבוצת לאום שהיא לא שלהם בתחפושת.

יהודים שבחרו להמיר דתם ולהתנצר יכלו להקל על מצבם אך לא לשנות אותו באופן מוחלט. לפעמים זה אפילו הזיק, תלוי מול מי התמודדו.  ולכן היו עדיין יהודים שניסו ושהסתירו את יהדותם או התנצרו.

 

האנטישמיות באה לידי ביטוי ב:

  1. הקמת מפלגות אנטישמיות שנלחמות למען ביטול האמנציפציה ליהודים.
  2. פרסום כתבות, עיתונים, פרסומים, ספרים, הצגות וקריקטורות אנטישמיות.
  3. אי קבלה למשרות חשובות על אף הנתונים הגבוהים שלהם.
  4. הוצאת מחקר  של “תורת הגזע”  החוקר חילק את כל בני האנושות לקבוצות שונות של גזע ושם אותם בסדר עדיפויות כשקבוצת האנשים בני העם הגרמני נמצאים באזור העליון ואילו היהודים נמצאים בטבלת המדדים במקום הנמוך ביותר שאינו ראוי לחיות.
  5. תורת הגזע הצדיקה את הפעולות האנטישמיות שנעשו כלפי העם היהודי כי הרי לפי המחקר “המדעי” הם לא ראויים לחיות. ומכיוון שלא ניתן לשנות את גזע האדם כי אלה תכונות שהוא נולד איתם אז גם בני העם היהודי שנראים כמוהם [ואפילו מתנצרים] נשארים עדיין בתחתית המדרג שיצרו.

מטרת פעולות השנאה: סילוק היהודים מהמדינה הלאומית וביטול שוויון הזכויות.

 

האנטישמיות הנאצית:

  • תורת הגזע:

האידיאולוגיה של האנטישמיות הנאצית המשיכה את האנטישמיות המודרנית חיזקה אותה ופעלה על פיה. גובשה ברובה על ידי היטלר בספר שכתב כשהוא נמצא בכלא לאחר שהואשם בניסיון הפכה ב1923 בגרמניה [הספר “מיין קאמפ”=המאבק שלי]. האידיאולוגיה הציגה את היהודים כאחראים לכל דבר רע שקורה בעולם מבחינה חברתית וכלכלית ואף האשימה אותם בכך שחרחרו ריב באופן קבוע ונכנסו תמיד למהפכות. [האשמת היהודים בתוצאות מלחמת העולם ה1 בה גרמניה הפסידה]

בנוסף, היא לקחה את תורת הגזע ומשם ביססה את כל השנאה שלה כלפי היהודים ואת כל הפעולות הלא אנושית שלהם. ואף התוותה דרך כדי לממש את החזון שלו.

“יוצרי התרבות”- על פי האידאולוגיה הנאצית “גזע הארי” שהוא החשוב ביותר באנושות הם עמי מערב אירופה כמו: הגרמנים, האנגלים והצרפתים. כשהעם הגרמני הוא הגבוה מבניהם. המראה שלהם הוא גוון עור בהיר, עיניים בהירות ושיער בהיר. הם חזקים, חכמים ומשכילים ובעלי מראה אצילי  ולכן הגזע הזה הוא זה שאמור לשלוט בעולם ולהתוות את הדרך לאחרים. להיות יוצרי התרבות לאחרים.

“נושאי התרבות” – אחרי גזע הארי נמצא הגזע “הסלבי” [=עבד] שהם עמי מזרח אירופה. הם לא ראויים לייצר תרבות אבל הם כן ראויים לשרת ולעבוד למען גזע הארי. הם גם ראויים לקבל את התרבות שיצרו גזע הארי ולכן הם נחשבים: נושאי תרבות. 

אחריהם מגיע הגזעים שהם הצוענים ובעלי העור הכהה [שחורים] שאין להם מקום בחברה הגבוהה. 

“מהרסי התרבות“- בסוף בסוף במקום שהוא למטה למטה אפילו לא בתוך הפירמידה של המעמדות נמצא הגזע השמי שהוא הגזע של העם היהודי שאינם ראויים להיכנס אפילו לטבלת האנושות.

ב. אנטישמיות כתוצאה מתורת הגזע:

על פי תורת הגזע הגזע היהודי לטענתם הוא לא גזע אלא תת-גזע אפילו אנטי גזע, נראים חסרי פרופורציה מתאימה בגוף וגסים הוא נחשב כמחריב האנושות ולכן יש למנוע ממנו זכות קיום כדי שלא יחריב את החברה ויש לפעול בכל דרך למען הכחדתו. ומכיוון שמדובר בגזע אין מה לעשות כדי לשנות אותו וכשיהודים בוחרים להתנצר או להינשא לבעלי גזע הארי הם מזהמים את הגזע ופוגעים בו כך שהיהודים לא רק שלא יצליחו בדרך זו לשנות את מצבם אלא אפילו ירעו את מצבם.  

היהודים לטענת היטלר הם אנשים נצלנים, רודפי בצע, מחרחרי ריב, רמאים וכמו חיידק שנכנס והורס כל מה שסביבו כך הם פוגעים בכל אומה שהם מתקרבים אליה ולכן יש לנהל נגדם מלחמה כדי למנוע את התפשטותם ולהכחידם כך שלא יהרסו את האנושות.

 

מתוך תורה זו הגרמנים פעלו כשהם מפרסמים את הרעיון האנטישמי שלו בכל מקום.
בהתחלה אנשים לא לקחו את הדברים שלהם ברצינות אך עם הזמן כשהם חוזרים שוב ושוב על הדברים בשילוב הקריקטורות, הפרסומים וההתססות הם מצליחים להכניס את השנאה שלהם בעם.

האידאולוגיה הנאצית הפכה לאידאולוגיה הרשמית של המדינה ועל פיה הם התנהלו. כל דבר שהתנהל במדינה היה על פי תורת הגזע והוסבר על ידה וכל התקציבים של המדינה הושקעו למען הטמעת האידיאולוגיה הזו.

 

ביטויי האנטישמיות היו: פיטורים ממקומות עבודה, חקיקת חוקים שמגבילים יהודים, הוצאה ממוסדות השכלה, תעמולה קבועה של התססה נגד היהודים, עידוד הגירה מגרמניה ובסופו של דבר “הפתרון הסופי” רצח עם. 

מטרת הפגיעה: השמדת העם היהודי בכל רחבי העולם.

 

Nationalsozialistische Boykott-Posten vor dem Warenhaus Israel in Berlin.

חיילי אס אס עומדים ליד חנות כל בו בשנת 1933 ובידיהם שלטים “גרמנים אל תקנו מיהודים” –    מתוך ויקיפדיה  CC BY-SA-3  רשיון  

ג. מרחב המחיה:

מרחב המחיה של האידאולוגיה הנאצית שוב יוצאת מתוך מסקנות תורת הגזע:

מכיוון שגזע הארי נמצא תמיד במצב של התקדמות, התפתחות וצמיחה והוא זה שאמור לספק תרבות לאנושות הוא צריך מרחב מחייה מתאים כדי שיצליח להשפיע על האנושות כראוי. ומכיוון שהוא אמור להעביר את התרבות שייצר לגזע הסלאבי שראוי לקבל את הידע והתרבות שלו הוא צריך להתפרס ולשלוט לאזור שלהם [אזור רוסיה]. הדרך שלו להשיג את השטחים האלה זה כמובן על ידי מלחמה ויצירת “סדר חדש” בעולם. בסדר החדש הזה הגזע הארי ישלוט על האנושות ויעביר להם את התרבות והמסר שהם צריכים להעביר הלאה. 

הסדר החדש יהיה שגזע הארי ייצור תרבות ויעביר הלאה לכלל האנושות שראויים לקבל את התרבות שלו [גזע הסלאבי] וכל מי שאינו ראוי יכחד מהעולם. [היהודים]

 

ד. המנהיג- “הפיהרר”:

הדרך להגיע למצב של “הסדר החדש” עליו מדבר היטלר היא על ידי שליטה של מנהיג אחד שהוא יוביל את האנושות וינהל את העולם. הוא היחיד שינהל ויקבע את החוקים וכולם יהיו צריכים לשמוע למה שהוא אומר ולפעול על פי החלטותיו כיוון שהוא היחיד שיודע באמת מה נכון וצריך לעשות כדי שלגרמניה ולעם הגרמני יהיה טוב ולכן כל מי שלא מקשיב לו ולהחלטותיו הוא בעצם מורד בגרמניה, בעם הגרמני וכמובן באל שבחר בו להיות המנהיג.

היטלר כמובן שם את עצמו בתפקיד “הפיהרר” וטען שהוא נבחר על ידי האל להוביל את העולם לסדר חדש.

ה. הפסקת הדמוקרטיה והקומוניזם:

מכיוון שהאידאולוגיה הנאצית טענה לכך שיש רק אחד שמחליט וזהו “הפיהרר” כל רעיון של חופש ביטוי, דמוקרטיה, דעת הרוב, חופש מחשבה וחופש דת כבר לא באו בחשבון. הגרמנים ראו בכל מה שקשור לרחמים, חמלה, רצון טוב, אפשרות ביטוי כרעיונות מחלישים שהעם היהודי החדיר ומכיוון שהם הראו את עצמם כאנטיתזה [הפוך] מהיהודים הם בגאווה הכריזו על שלטון היחיד של היטלר ועל הקשבה מוחלטת וביצוע של כל הוראותיו בלי אפשרות לחשיבה עצמית והתבוננות. 

לדעתם משטר דמוקרטי זהו משטר שיש בו המון דעות, אין דרך להכריע בו וגורם בסופו של דבר להתמוטטות של משטר מרוב ריבוי הדעות שנותנים להם ביטוי. ולכן הרעיון הקומוניסטי לגבי שוויון כלכלי הוא רעיון שלילי שבא מתוך היהודים כדי ליצור מצב של קריסה. 

לטענתם בדיוק כמו בטבע שהחזק נותן את המילה האחרונה וכולם מקשיבים לו והוא השולט כך גם באנושות צריך שיהיה אדם אחד חזק ועל פיו כולם ילכו.

 

האידיאולוגיה הנאצית:

האידאולוגיה הנאצית הוצגה כאידאולוגיה שיוצאת נגד האידאולוגיה היהודית ולכן כל מה שהם בחרו לייצג את היהודים הם הראו את האנטיתזה בהם. [הם הצד ההפוך].

 

מראה חיצוני גרמני: מראה הגרמני בגזע הארי היה בהיר, תווי פנים עדינים, שיער בהיר ועיניים בהירות, גבה קומה ושרירי.

מראה היהודי המוצג: מראה מחוספס, גס, חסר פרופורציה, ללא חן, עיניים, שיער וגוון כהים.

ביטאו את הדבר: פרסמו קריקטורות, ציורים ואיורים בספרי ילדים, שחקנים שמציגים את היהודים בהצגות על ידי דמויות שהלבישו במראה היהודי שבחרו: שמן, נמוך, עיניים ושיער כהים, גוף חסר פרופורציה, אף גדול ולעומתם את עצמם ציירו כגבוהים, נאים, רזים, שרירים, תווי פנים מושלמים. [כל זה על אף שיהודים רבים לא נראו על פי התבנית הזו]

כדי שהמראה הגרמני יהיה מה שהם הציגו הם שלחו בעלי מגבלות פיזיות גרמניים למוות ועצרו ילודה של זוגות שהיו בעלי מגבלות רפואית. רופאים שלא דיווחו על דברים שידעו יכלו לקבל עונש מוות.

 

האידאולוגיה היהודית: רחמים, ענווה, סיוע לזולת והבנת הקושי של האחר.

אידאולוגיה הנאצית: התקדמות על ידי דריסת האחר, עליונות, גאווה, חוסר רחמים ואכזריות, התמקדות במטרה בלי להתייחס לאחרים.

ביטאו את הדבר: חוקים אכזריים ללא היגיון, פעולות אכזריות,   חוק למניעת צאצאים גרמניים של הורים בעלי מגבלות. התנהגות מתנשאת כלפי הסביבה. 

 

סתירות באידאולוגיה הנאצית:

היהדות הצטיירה אצל הגרמנים כמוסרית וחלשה, גסה, ברברית ולא מתקדמת. מצד שני הגרמנים ציירו את היהודי כאדם עשיר וחוקקו חוקים שלא נתנו לו להתקדם כך שיש סתירה בין ציור של אדם עשיר לבין הזלזול בו.

מצד אחד הציגו אותו כחלש מצד שני כמהפכן שיכול להפוך את העולם ושכל העולם מתנהל על ידו ולכן יש לחשוש ממנו. אז אם הוא חלש מה יש להרוג אותו? 

 

האידאולוגיה הנאצית לא נלחמה נגד הדת היהודית אלא נגד העם היהודי. ולכן כל בני העם גם אלה שהתבוללו ספגו את האכזריות של הנאצים. 

 

לומדים לבגרות בהיסטוריה בקליק. עוד סיכומים לבגרות בהיסטוריה, הסברים, שאלות בגרות בהיסטוריה, אמצעי עזר בהיסטוריה, המחשה ושיעורי צפייה בהיסטוריה לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בהיסטוריה אצלך בטלפוןבאתר בגרות בקליק. לימוד היסטוריה לבגרות , הכנה לבגרות בהיסטוריה , שיעורים פרטיים בהיסטוריה , סיכומים לבגרות בהיסטוריה, שיעור פרטי לבגרותבאתר בגרות בקליק ,  טיפים לבחינת בגרות בהיסטוריה , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בהיסטוריה , חומר עזר לבגרות בהיסטוריה, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות,

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.

 

 

שאלות בגרות בהיסטוריה:

  1. כתבו מהם הגורמים [הסיבות] לאנטישמיות בעיר העתיקה וכיצד הם באו לידי ביטוי?
  2. כתבו מהם הגורמים[הסיבות] לאנטישמיות החדשה וכיצד הם באו לידי ביטוי? האם המרת דת הייתה יכולה לסייע באנטישמיות?
  3. כתבו מהי האנטישמיות הנאצית? כיצד היא באה לידי ביטוי והאם היו יהודים שיכלו להימלט ממנה בפעולות שיעשו?
  4. מהי תורת הגזע וכיצד הגרמנים הצליחו לבסס עליה את האידאולוגיה הנאצית ואת מעשיהם האכזריים כלפי העם היהודי?
  5. מהי הדעה שקידמו הנאצים ביחס לתרבות היהדות? כיצד יישמו אותה בשלטונם?

 

שאלות בגרות בהיסטוריה:

1. השוו בין הלאומיות היהודית שהתפתחה לבין הלאומיות שהתפתחה בשאר עמי אירופה. כתבו לפחות שתי נקודות דמיון ושוני והסבירו אותם.

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה