מלחמת העולם השנייה: מהלכים עיקריים ו “הסדר החדש”

מלחמת העולם השנייה: מהלכים עיקריים ו “הסדר החדש”

ב”ה

 

נושא: טוטליטריות , אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה.

תת נושאמלחמת העולם השנייה: מהלכים עיקריים ו “הסדר החדש”.

 

גרמניה מתרחבת על ידי שלטון טרור. היא משתלטת על העיר ממל ב-1939 ועוברת לשלב הבא שלה: פולין. 

בזמן הזה גרמניה מזהה מדינות נוספות שמתנהגות בסגנון טרור ומשתלטות על ארצות אחרות עם מעט כוח והיטלר מתחבר אליהם לצורך קידום המטרות שלו. המדינות נקראות מדינות הציר=גרמניה, יפן ואיטליה.

צרפת ובריטניה שכבר הפקירו את צ’כלובסקיה לגורלה ובעצם נתנו אותה במתנה להיטלר כדי להימנע ממלחמה מחליטות הפעם לא להפקיר את פולין ומתחייבות לעמוד לצידה. היטלר מבין שאם צרפת ובריטניה בוחרות להגן על פולין הוא יהיה בבעיה כי בדרך לפולין הוא יצטרך להתמודד גם מול ברית המועצות וזה יוצר הרבה חזיתות להילחם בהם. לכן, הוא שולח את שר החוץ שלו אל מוסקבה כדי ליצור הסכם שלום ל-10 שנים הבאות עם ברית המועצות וכך מפנה לו את הדרך. ההסכם נקרא: “הסכם ריבנטרופ-מולוטוב” [כמובן לצורך הסכם השלום שני הצדדים מתחייבים לא להילחם זו עם זו ולחלק את השטח של פולין בין שתי המדינות] כך שעכשיו, הלחימה שלו תהיה רק מול צרפת ובריטניה שגם ככה לא רוצות להילחם את המלחמה של פולין ורק בגלל ההתחייבות אליה יצאו להילחם.

כך יוצא שהיטלר עובר מצ’רכובסקיה אל ליטא   ומליטא הוא מתכנן לעבור לפולין לצורך הרחבת שטחי השליטה שלו וכדי לחבר בין שני חלקי גרמניה.

המטרה של היטלר: להגדיל את אזור המחיה של גזע הארי.

כמו שהסברנו בפרק הראשון של הנושא להיטלר היו מטרות. 

1.קידום אידאולוגיה נאצית

2. התנהלות על פי חוגי הגזע. [מובילי התרבות=גזע ארי, נושאי תרבות=סרבים, צוענים ושחורים=תחתית המדרג, מחריבי תרבות=יהודים שיש להשמידם כדי לשמור על האנושות].

3. הגדלת מרחב מחיה לגזע הארי המתרחב ומתפשט.

4. הפיהרר= עוצמה ושלטון של אדם אחד בלבד.

כדי להגדיל את המרחב של גזע הארי יש צורך בשטח גדול יותר כדי להכיל כמה שיותר מיוצאי גזע הארי וכדי שיהיה להם מקום לייצר את התרבות שלהם ולהעבירה לשאר בני האנושות. לצורך זה היטלר מעוניין להשתלט על כל העולם כדי שכל בני האנושות יושפעו מהאידאולוגיה שלו, יתנהלו ויתחנכו על פיה. כך שנכון לעכשיו הוא ייצור בריתות עם מדינות הציר ועם ברית המועצות אבל בהמשך, מטרתו היא להשתלט גם עליהם. 

ב-1.9.1939 גרמניה שלא מקבלת מפולין את השטחים שדרשה פולשת לפולין וכך פורצת מלחמת העולם השנייה. תוך פחות מחודש כשגרמניה מרכזת את כוחותיה בעוצמה לכיוון המטרה שלה, פולין נכבשת. המלחמה נקראת “מלחמת בזק” בגלל מהירות הכיבוש וההכנעה שלה את פולין.  באותו הזמן ברית המועצות משתלטת [על פי ההסכם שחתמו גרמניה וברית המועצות] על חלקים שגרמניה והיא חילקו ביניהם וכך, תוך כדי לחימה אכזרית בלי לשמור על שום גבול או להתחשב באזרחים ומקומות שאינם אזורי לחימה פולין נכבשת סופית ומחולקת לגרמניה וברית המועצות. המדינות הגובלות עם פולין כמו דנמרק, בלגיה, הולנד, ונורבגיה נכבשות גם הן בקלות. 

צרפת ובריטניה-

צרפת ובריטניה הפעם בניגוד לוועידת מינכן שבה הביאו במתנה להיטלר את צ’כלובסקיה ונהגו בכניעה ובפיוס מולו בוחרות להתערב. תוך יומיים מזמן הפריצה של גרמניה לפולין הן נכנסות למלחמה מול גרמניה. אבל הן לא נלחמות מול גרמניה באמת במשך חצי שנה ולכן המלחמה איתם בתקופה הזו נקראת :“מלחמה מדומה”.

כשצבא גרמניה כובש את בלגיה הוא עובר דרכה לצרפת שגבולית אליה וכך בעצם כובש חלקים גם ממנה. צבא בריטניה שלא ערוך כראוי מול גרמניה לא מצליח לסייע לצרפת וכך לא רק פולין נכבשת אלא הרבה מדינות נוספות מסביב כולל צרפת שהייתה מעצמה חזקה מאוד.

 

ב-14.6.1940 צבא גרמניה כובש את עיר הבירה של צרפת, פריז וראש הממשלה החדש [כי הקודם התפטר כתוצאה מכיבוש גרמניה] חותם על הסכם הפסקת אש עם גרמניה בה הוא מתחייב להעביר לשליטת גרמניה חלקים מצרפת. 

בתוך צרפת הוקמה ממשלה חדשה שנקראה “ממשלת דה-וישי” הממשלה הזו שיתפה פעולה עם גרמניה עד סוף מלחמת העולם השנייה. ממשלת צרפת שברחה ושאר הממשלות של המדינות שנכבשו ברחו לבריטניה לקבל שם מחסה ומשם מתחיל דה-גול ראש ממשלת צרפת לשעבר לחזק ולהגדיל את צבאו כדי להחזיר לארצם את החופש והביטחון כבעבר. לצרפתים שהתארגנו למלחמה חוזרת על שחרור צרפת מהשלטון הנאצי קראו :”צרפת החופשית“.

הסיבות לכניעת צרפת: מנהיגות פוליטית לא מאוחדת, לא חזקה שהעדיפה להיכנע לגרמניה מלהמשיך בלחימה, התבססות על קו הגבול מז’ינו שהיה מבוצר בעוצמה אך גרמניה לא נכנסה דרכו אלא דרך בלגיה, אי סיוע ממשי מבריטניה שהייתה עסוקה בלהגן על עצמה.

בשלב זה בריטניה היא המדינה היחידה שעומדת מול גרמניה כי צרפת נכבשה וחתמה הסכם עם גרמניה ואילו שאר המדינות העדיפו לא להיכנס למלחמה.
במאי 1940 צ’מברליין שהיה ראש ממשלת בריטניה ונכנע לפני היטלר ולדרישתו לקבל את צ’כלובסקייה תמורת שלום מתפטר מתפקידו כתוצאה מאי אמון הציבור כלפיו ובמקומו מתמנה ראש ממשלה חדש בשם צ’רצ’יל וינסטון שבוחר בדרך של מדיניות חזקה ועוצמתית ללא פשרות ובכל מחיר מול גרמניה. 

ביולי 1940 חיל האוויר הגרמני מתחיל להפציץ אזורים שונים בבריטניה כולל שטחי תעשייה ואזרחים.

ב1941 חיל האוויר של בריטניה מפציץ את גרמניה וגורם לה לנזקים כבדים. לאט לאט גרמניה מפסיקה להילחם מול בריטניה. 

הסיבות לניצחון בריטניה: ראש ממשלה חדש שהוחלף וניהל באומץ ובגבורה את הלחימה בלי לחשוש מתוצאותיה.

 

בפולין, גרמניה מקימה מרכז שנקרא “גנרלגוברנמן” המרכז הוא שטח שאליו הגרמנים ירכזו את כל האזרחים הלא רצויים בשטחי השלטון שלהם על פי תורת הגזע.

 

בסוף שנת 1941 היטלר כבר מצליח לשלוט על הרבה ארצות והוא מעוניין להתחיל לבצע את התוכנית שלו שנקראת: 

“הסדר החדש”- תכנית של שליטה והפצת תרבות הרייך על פי חוקים חדשים שמבטאים את האידאולוגיה הנאצית בעולם.

על פי התוכנית של הנאצים ממצב של 100 מיליון גרמנים תוך 3 דורות הם יגדלו ל-200 מיליון ולצורך כך יש להגדיל את שטח שליטתה של גרמניה ולהכין את המקום לכמות גדולה של גרמנים שתהיה ותוכל להשפיע על העולם.

השלבים לצורך המטרה:

 

א .מיון העמים- חלוקת עמים לפי גזעים כדי לזהות מי שייך לאיזה גזע.

גזע הארי– יוצרי ומובילי התרבות

גזע הקרוב לארי – נורבגים, הולנדים, דנים -סוגי עמים אותם היטלר הסכים לצרף לגזע הארי.

גזעים נחותים, סלאבים והקרובים אליהם-נושאי התרבות, ראויים ללמוד מגזע הארי ולעבוד למענם.

תת-גזע, יהודים וצוענים– נחשבים כמחריבי תרבות ויש להכחידם שלא יהרסו את האנושות.

 

ב. מיון המדינות לפי רמת שליטה של גרמניה עליהם.

סיפוח מלא– שטחים של מדינות שגרמניה השתלטה עליהם והיו קרובות לגבולות גרמניה ולכן התנהלו בצורה מוחלטת על ידה[גרמניה פשוט התרחבה לאזורים שלהם, לדוגמא פולין המערבית].

כיבוש ישיר-שטחי מדינות שגרמניה כבשה ולא היו צמודות לגרמניה ולכן שם היה שליט גרמני ששלט על המקום. [לדוגמא הולנד ובלגיה].

שלטון עקיף– שטחי מדינות שהראשים שלהם שיתפו פעולה עם גרמניה וביצעו את פקודות גרמניה. [לדוגמא דנמרק ודרום צרפת “ממשלת וישי”].

מדינות עצמאיות– שטחי מדינות שלא נשלטו על ידי גרמניה ולא התחייבו להתנהל על פי דרכה אבל סייעו לה במלחמה. [לדוגמא הונגריה ובולגריה].

 

 

ג. פעולות הנאצים להשגת מטרתם [סדר חדש]:

 

המתת חסד:

ב-1.9.1939 חותם היטלר על מבצע  “אותינסיה”- כדי לחזק את גזע הארי ולהפוך אותו לאיכותי ביותר כך שיתאים לאידאל הארי שלו, כל האנשים שלא היו מספיק חזקים ואיכותיים לדעת היטלר כמו בעלי מומים, בעלי מחלות כמו פיגור , אוטיזם, אנשים עם סטיות מיניות נשלחו לעיקור או למוות על ידי רופאים ששיתפו פעולה עם הנאצים. במהלכו נרצחו עשרות אלפי אזרחים.

 

חיסול התקוממויות והתנגדות בין העמים הכבושים:

הנאצים רצו להשאיר את העמים שכבשו ולא היו מעומדים למוות [צוענים ויהודים] במצב של כניעה מוחלטת אליהם. כדי לעשות זאת הם האמינו שצריך להוציא להורג את כל בעלי המעמד, המורים, הרופאים, הוגי הדעות, המנהיגים והמשכילים שיכולים לעודד מרידות או להשפיע על האזרחים וכך יצליחו לשלוט בהמון העם. 

מסיבה זו הנאציים פתחו במבצע השמדה כולל של כל אנשי התרבות והמעמד במקומות שכבשו.

 

פינוי ויישוב:

העברה בכפייה של אוכלוסייה שלא מוינה לפי תורת הגזע ל”גזע הארי” למקומות אחרים תוך כדי לקיחת רכושם לקופת המדינה.

יישוב וחלוקת שטחים לגרמנים בעלי “גזע הארי” באזורים שפונו מאוכלוסייה.

 

ניצול אוצרות טבע ורכוש :

העברת אוצרות טבע, רכוש וסחורות מארצות שנכבשו על ידי גרמניה אל גרמניה לצורך שימוש במלחמה ולחיזוק גרמניה.

 

עבודות כפייה:

בניית מערך לוגיסטי של מחנות עבודה אליהם נשלחו כל בני הגזע הנחות או התת גזע לצורך עבודות למטרת המלחמה ולצורך גרמניה.

העבודות היו בתת תנאים עם יחס משפיל ומבזה כך שרוב העובדים לא שרדו לאורך זמן.

 

.

 

 

 

 

 

 

לומדים לבגרות בהיסטוריה בקליק. עוד סיכומים לבגרות בהיסטוריה, הסברים, שאלות בגרות בהיסטוריה, אמצעי עזר בהיסטוריה, המחשה ושיעורי צפייה בהיסטוריה לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בהיסטוריה אצלך בטלפוןבאתר בגרות בקליק. לימוד היסטוריה לבגרות , הכנה לבגרות בהיסטוריה , שיעורים פרטיים בהיסטוריה , סיכומים לבגרות בהיסטוריה, שיעור פרטי לבגרותבאתר בגרות בקליק ,  טיפים לבחינת בגרות בהיסטוריה , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בהיסטוריה , חומר עזר לבגרות בהיסטוריה, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות,

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.

 

 

 

שאלות בהיסטוריה:

  1. קראו על ועידת מינכן ועל התנהלות צרפת ובריטניה בפרוץ מלחמת העולם השנייה. כתבו כיצד צרפת ובריטניה שהיו מעצמות חזקות בזמן מלחמת העולם השנייה התנהלו מול גרמניה במלחמה ומה היו התוצאות של ההתנהלות של כל אחת מול גרמניה. 

 

  1. באילו דרכים היטלר בונה את התוכנית שלו ליצור סדר חדש באירופה? מהי הפעולה הכי לא מוסרית לדעתך בפעולות שעשה למען מטרתו? נמק תשובתך.
Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה