מדיניות בריטניה בארץ ישראל והספרים הלבנים

מדיניות בריטניה בארץ ישראל והספרים הלבנים

ב”ה

 

נושא: בונים מדינה במזרח התיכון.

תת נושאמדיניות בריטניה בארץ ישראל והספרים הלבנים

 

סיכום:

מלחמת העולם הראשונה מסתיימת וכתוצאה מניצחון מדינות ההסכמה את מדינות המרכז, האימפריה העות’מאנית יוצאת מישראל ובריטניה צריכה לקבל מנדט על ישראל.

בריטניה מפרסמת 3 ספרים לבנים בזמנים שונים לפני המנדט ואחרי המנדט:

ספר לבן ראשון- הספר הלבן הראשון מפורסם בשנת 1922 

בספר הלבן הזה צ’רצ’יל, ראש ממשלת בריטניה מבהיר את פרשנות בריטניה להצהרת בלפור וכיצד היא מתכננת לפעול מעכשיו לצד הצהרת בלפור כדי לקדם את הרעיון של הקמת מדינה לעם היהודי בארץ ישראל. [הצהרת בלפור -מסמך שיוסד על ידי מנהיגים ציוניים כתוכנית עבודה להקמת בית יהודי לעם ישראל בארץ ישראל]. 

בספר פורסם:

  1. בריטניה תתמוך ברעיון של הקמת בית לעם היהודי בארץ ישראל לפי הכתוב בהצהרת בלפור . היהודים יחיו בארץ בזכות ולא בחסד.
  2. זכות הערבים השוהים בארץ לא תיפגע. הארץ תינתן גם לעם היהודי וגם לעם הערבי והם יחיו זה לצד זה ביחסי כבוד והתפתחות לאומית כל קבוצה בצד שלה. 
  3. העלייה היהודית הוגבלה לכמות מסוימת כי ערביי ישראל טענו שהעולים לוקחים להם את הפרנסה.
  4. לא כל ארץ ישראל תינתן לעם היהודי אלא חלק מישראל וחלק אחר יקבלו הערבים.

 מנהיגי הציונות לא אהבו את הספר אך היו צריכים לאשר אותו כדי לקדם את עניין הקמת המדינה ולקבל מסמך רשמי על ההתחייבות להקמת מדינה לעם היהודי. 

 

אחריו ניתן המנדט לבריטניה על ישראל באישור מדינות ההסכמה.

 

ספר לבן שני- הספר הלבן השני מפורסם בשנת 1930

הספר הלבן פורסם בעקבות מאורעות תרפ”ט[1929] שבמאורעות אלה היהודים והערבים הסתכסכו על רקע השליטה בכותל, הערבים פעלו באלימות כלפי היהודים, הרבה מקומות של יהודים נהרסו, הרבה נפצעו והרבה נהרגו. 

בספר הלבן השני פורסם: 

מכיוון שאין קרקעות עודפות בישראל היהודים יוכלו לקנות קרקעות רק אם יהיה אישור של הערבים.

כתוצאה מהתלונות של הערבים על כך שהיהודים לוקחים להם את הפרנסה העלייה היהודית תוגבל.

בריטניה מתחייבת להקים ועדה מחוקקת עם נציגות של ערבים ויהודים שייצגו את האינטרסים של שני הצדדים.

כמובן שהיהודים לא אהבו את הספרים וההגבלות שניתנו על העלייה ועל קניית קרקעות במיוחד לאור ההתנהגות האלימה של הערבים. דבר נוסף בספר הלבן השני במקום שליהודים יהיה את הזכות ליישב ולהקים את ביתם בארץ ישראל הכניסו אותם למצב שווה לערבים ואף הגבילו את היהודים. במקום שבריטניה תסייע, תתמוך ותקדם את הקמת מדינת היהודים לפי הצהרת בלפור כמו שהתחייבה בכתב המנדט היא מתחילה להתחמק מההתחייבויות שלה.

בספר הלבן השני נתנו מקום להקמת מוסדות לעם הערבי דבר שלא נכתב בכתב המנדט.

 

ספר לבן שלישי- הספר הלבן השלישי פורסם ב1937.

בעקבות המרד הגדול שעשו הערבים כשהם ראו את ההתפתחויות של העם היהודי בארץ מכל הבחינות. 

בספר הלבן השלישי נכתב ופורסם:

  1. הפסקת מכירת קרקעות של שטחי ארץ ישראל לעם היהודי בארץ.
  2. הפסקת העלייה היהודית לארץ.
  3. הודעה על כוונה להקים מדינה דו לאומית בארץ ישראל כשיש בה רוב יהודי.

מנהיגי היישוב היהודי כעסו מאוד. שוב, לאחר התנהגות אלימה ולחצים ממדינות ערב, הערבים קיבלו מה שרצו במקום להתחשב בעם היהודי שמשקם ומקים את הארץ ולכן הם החליטו למחות בדרכים שונות אבל אז מלחמת העולם השנייה פרצה, בריטניה הותקפה על ידי גרמניה ונפגעה קשות הייתה צריכה להתמקד בהצלתה.

מהספרים האלה ניתן לראות שההתייחסות של בריטניה לעם היהודי יורדת עם השנים בעקבות ההתנהגות האלימה של הערבים כתוצאה מכך שראו איך היהודים מתחזקים במקום ומקימים חברה משגשגת ומצליחה.

 

ההתפתחויות ביישוב היהודי מ-2018- מלחמת העולם השנייה.

מסוף מלחמת העולם הראשונה כפי שראינו בנושא הקודם התחילה עליה והתפתחות בכל תחום בארץ: גידול דמוגרפי [כמות האוכלוסייה היהודית], פיתוח והקמת ערים נוספות, פיתוח החקלאות ואי תלות בכלכלה, ארגון שמירה גדול, וניהול פנימי עם ייצוג של דעות מגוונות בעם. 

גידול דמוגרפי:

הגידול בעם היהודים בישראל  גדל כתוצאה מהעליות שהגיעו לארץ בהשפעת התנועות הציוניות שהתעוררו באירופה, האנטישמיות שהתפשטה באירופה והתעוררות הרגש הלאומי. 

חיזוק ההתיישבות בארץ:

התנועות הציוניות חיזקו מאוד את הרעיון של עליה בשילוב התיישבות יהודית. המטרה הייתה שהעם היהודי לא רק יעלה לארץ אלא יצליח להתקיים בה ללא תלות באחרים ולצורך זה  היה צורך בקניית קרקעות לצורך חקלאות, בעבודה עברית ובשיקום וטיפוח הקרקע.

שני סוגים של עבודה חקלאית בארץ:

יישובים חקלאים– כל מתיישב קיבל חלקת אדמה שמתאימה למגורים ולחקלאות והוא היה אחראי לשקם, לטפח ולייצר תוצרת חקלאית ולסחור בה ובתוך היישוב היו מוסדות שיתופיים לכלל התושבים שאיחדו ביניהם וגרמו להם ליצור קהילה משלהם.

קיבוצים– אדמה חקלאית שבה כל המתיישבים עובדים בתחום היכולת שלהם והם מנהלים משק שיתופי בכל התחומים: חדר אוכל משותף, לול תרנגולות, גידול פרות, חקלאות. הילדים גדלים בבית ילדים משותף והם מנהלים חיים שיתופיים בכל תחום. כל התחומים ביישוב שייכים באופן שווה לכולם.

במקביל האוכלוסייה היהודית בערים פעלה בתחום התרבות, הפוליטיקה והמסחר.

 פיתוח הכלכלה

הכלכלה בארץ גם פורחת בתקופה שבין מלחמת העולם הראשונה והשנייה כיוון שעולים רבים שעלו מאירופה האנטישמית הגיעו עם ידע בכלכלה ועם הון רב והשקיעו אותו במסחר, בפיתוח הכלכלה ובפתרונות לצרכים שעלו כתוצאה מהעם שהתרבה. 

כתוצאה מריבוי העובדים בתחומים השונים קמו גם ארגונים למען זכויות העובדים כמו: “ההסתדרות הכללית של העובדים העברים בארץ ישראל”

 

קצב ההתפתחות הזה של העם היהודי בכל התחומים מול השמירה על המצב הקיים באוכלוסייה הערבית בארץ גרם לכך שהערבים שהיו בארץ חששו על מקומם וראו איך הם מקבוצה חזקה ודומיננטית נחלשים והעם היהודי בארץ מתקיימים, מתקדמים בלעדיהם ואף מצליחים ליצור חברה מגובשת ללאום אחד בעוד שהם בעקבות סכסוכים פנימיים ביניהם לא מצליחים להתגבש לקבוצה לאומית. דבר זה התחיל את התסיסה בעם. המנהיג של העם הערבי בישראל באותה תקופה היה חג’ אמין אל חוסיני שהיה דתי והוא ראה את המצב בעם שלו והבין שמה שכן מאחד את העם הערבי זה העובדה שרובם דתיים ולכן הוא השתמש בהסתות דתיות כדי לחבר ביניהם ואת ההסתות הוא כיוון להתמקדות בכמה נושאים:

 העליות והריבוי הגדול של העם היהודי בשנים האחרונות– הערבים רואים שקצב העלייה היהודית גדל מאוד והם רוצים לדרוש שהמדינה תהיה מדינת לאום שלהם לפני שבריטניה תמשיך את ההכנסה של היהודים לארץ. 

העימותים והאי הסכמה בין זרמים שונים בין הערבים לבין עצמם– בין העם הערבי בארץ היה חילוקי דעות והם לא הסכימו על הרבה דברים דבר זה גרם למריבות קבועות ביניהם שגררו לאלימות ולרציחות רבות של אחד את השני.

בריטניה כמעצמה שניתן להשתלט עליה– ההסתכלות על בריטניה כמדינה חלשה מכיוון שלא פעלה בחוזק מול גרמניה- בריטניה ששותקת להתנהלות של גרמניה הנאצית וחותמת לה על ויתור צ’כוסלובקיה רק למען שלום גורם לעם הערבי להבין שבריטניה לא מעוניינת להילחם ומפחדת מעימותים לכן זה זמן מצוין לעשות מהומות כדי לקבל גם הם מה שהם רוצים וזה מדינה לאומית.

הסתכלות על עירק ומצרים- עירק ומצרים היו שתי מדינות שהצליחו במאבקם לקבל מדינת לאום עצמאית הערבים בארץ רואים זאת ורוצים להשיג את אותו הדבר. 

כך קורה שממצב רגוע יחסית המצב בארץ מתחיל להיות תוסס והערבים פותחים ב”מרד הגדול” במרד הזה הם עושים שביתה של המסחר והעבודה ופונים לעולם בתלונות על כך שהעם היהודי מתרבה בארץ והם נחלשים, ארצות ערב שומעות, מחזקות אותם ופונות לבריטניה כדי לתמוך במאבק שלהם. 

המרד מחזק ומגבש את האזרחים הפלסטינים בארץ כמו שצפה המנהיג שלהם אבל מצד שני גם פירק אותם כי אלה שהיו דומיננטיים ביותר הוגלו מהמקום או שנהרגו על ידי מתנגדים ערבים בתוכם. גם המנהיג שלהם הוגלה לגרמניה ושם נשאר בתקופת מלחמת העולם השנייה. 

ואיך היהודים התייחסו למרד?

המרד הערבי אומנם גרם ליהודים להזדעזע אבל הוא גם נתן להם להבין שאסור להם להישען על הערבים מבחינת כלכלה וחקלאות. כך שאם עד המרד העם היהודי נשען על הערבים בחקלאות ובסיפוק מצרכי מזון לאחר המרד היהודים החליטו ללמוד גם אם בדרך הקשה איך הם מייצרים ומספקים לעצמם את הכלכלה שלהם בלי להיות תלויים באף אחד. כך שהמרד שנעשה גרם לחיזוק העם היהודי בכך שהם למדו איך לא להישען על הערבים מבחינה כלכלית ולהפסיק לקנות מהם סחורה.

בעקבות המרד הקימו היהודים “נמל עברי” בתל אביב וכמות היהודים שעסקו בחקלאות עלתה מאוד. 

 

השלטון הבריטי מתמודד עם המהומות של העם הערבי:

השלטון הבריטי מצד אחד רואים את ההתפתחות של התעסוקה והבניה של העם היהודי דבר ששירת את המטרה של הבריטים לשקם ולטפח את הארץ כמו שנחתם בכתב המנדט ומצד שני הם רואים את המהומות של הערבים ואת התגובות והלחצים ממדינות ערב השונות שדורשות לעצור את העלייה ולקדם את בקשת הפלסטינאים.
מחליטים שאומנם העם היהודי מפתח את הארץ ומחזק אותה מאוד יפה אבל כל הכאב ראש שהערבים עושים עם המהומות שלהם לא משתלם להם. הם מנסים שיטה פייסנית ומדיניות רגועה מול המעשי אלימות של הערבים ובהמשך בוועידת לונדון מנסים להגיע למצב של הסכמה אבל הערבים לא מסכימים ולכן בסופו של דבר הם מחליטים לעשות שינוי חד .
בספר הלבן השלישי שפורסם בריטניה מעדכנת את החוקים שלה וממצב של מדיניות של עלייה וההתיישבות בארץ   כמו שהיא כתובה במנדט היא מחליטה: 

1.לעצור את קניית הקרקעות בארץ ישראל.

2.להקפיא את העלייה היהודית.

3.מתכננת להקים בישראל מדינה דו לאומית עם רוב לאומי ערבי.

ממצב שנפתחו שערי המדינה לעולים והבריטים עודדו עליה  וקניית קרקעות ללא הגבלה הבריטים עוצרים את העלייה כדי להיות בסדר עם מדינות ערב וכדי שהערבים בארץ לא יעשו מהומות.

 

תגובת היישוב היהודי בארץ ל”מרד הגדול” ולספרים הלבנים:

ההנהגה הציונית  לאחר המרד הגדול בארץ בטוחה שיהיה ניתן על ידי משא ומתן לסדר את הדברים ולהגיע לפתרון שכולם יהיו מרוצים בו ויסכימו עליו ויחיו בשלום אחד ליד השני אבל הם לא קידמו את ההסכם עדיין מהסיבה שלא יצטרכו בהסכם לקבוע מוקדם מידי על כמות של עולים מה שיגרום להם להגיע למצב שהם בלי רוב יהודי ולכן לא יכולים להשיג שליטה במקום. 

מולם התעוררה קבוצה שנקראה בשם: “ברית שלום”- הקבוצה הזו של היהודים טענה שיש לעשות שלום עם העם הערבי גם במחיר שלא יהיה פה רוב יהודי ולא נצליח להגיע למדינת לאום יהודי חזקה. 

הם תמכו במדינה דו לאומית בעלת רוב ערבי למען השלום והשקט. 

 

לעומתם, קמה תנועה לאומית שנקראה בשם: “התנועה הרוויזיוניסטית” דרישה לרביזיה”, בחינה מחדש, של דרכי הפעולה של ההסתדרות הציונית העולמית בראשות זאב ז’בוטינסקי שטען שהערבים לא יתפשרו ולא יכירו בקיום של העם היהודי בארץ ישראל במצב הקיים גם לא במידה ונבוא לקראתם ונתפשר על מיעוט יהודי. 

הדרך היחידה לדעת ז’בוטינסקי לגרום לערבים להכיר בקיום של העם היהודי היא להעמיד בפניהם את המצב כעובדה מוחלטת על ידי התחזקות של צבא חזק שיעמוד מולם כמו “קיר ברזל” במשך עשרות שנים עד שהדבר יחלחל לתודעה שלהם שהעם היהודי פה כדי להישאר. 

 

לאחר שפורסם הספר הלבן השלישי הנהגת היישוב היהודי והיישוב היהודי בארץ המום וכועס מאוד. מהסיבה שבריטניה בספר הלבן בעצם מתנערת מכל ההתחייבויות שלה בכתב המנדט. הם מתכננים מרד אזרחי ומאבק בינלאומי על ההתנהלות של בריטניה מולם. 

אבל המאבק לא בא לידי ביטוי מכיוון שמעט זמן לאחר מכן פרצה מלחמת העולם השנייה. גרמניה תפתח במלחמה מול פולין. בריטניה וצרפת יכריזו על מלחמה נגד גרמניה אך במשך חצי שנה לא יעשו כלום ואז גרמניה תתקוף את צרפת ובריטניה בהפתעה ובכוח רב ותגרום להם לאבדות רבות בנפש ורכוש. כך שבריטניה תהיה הפעם חייבת לעצור את המדיניות הקבועה שלה של שיטת הפייסנות והסלחנות ולהיאבק על הזכות של העם שלהם לחיות חיי חופש. 

 

 

 

לומדים לבגרות בהיסטוריה בקליק. עוד סיכומים לבגרות בהיסטוריה, הסברים, שאלות בגרות בהיסטוריה, אמצעי עזר בהיסטוריה, המחשה ושיעורי צפייה בהיסטוריה לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בהיסטוריה אצלך בטלפוןבאתר בגרות בקליק. לימוד היסטוריה לבגרות , הכנה לבגרות בהיסטוריה , שיעורים פרטיים בהיסטוריה , סיכומים לבגרות בהיסטוריה, שיעור פרטי לבגרותבאתר בגרות בקליק ,  טיפים לבחינת בגרות בהיסטוריה , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בהיסטוריה , חומר עזר לבגרות בהיסטוריה, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות,

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C

 

 

שאלות בגרות בהיסטוריה:

1.מהם הדעות השונות שהיו בישוב היהודי בעקבות “המרד הגדול” של הערבים בשנת: באיזה תנועה הייתם בוחרים ומדוע?

2.א.מהן הסיבות למרד הגדול של העם הערבי?

ב.כיצד התייחסה בריטניה ל”מרד הגדול” של העם הערבי? האם הערבים השיגו את מטרתם?

3. כיצד ה”מרד הגדול” של העם הערבי גרם לעם היהודי לצמוח? מה הדבר מלמד אתכם על תקופות מאתגרות בחיים? האם אתם יכולים לזכור תקופה שהייתה מאתגרת בשבילכם ויצאתם ממנה חזקים יותר? כתבו על הקושי ועל התובנות שקיבלתם ואיך צמחתם מהתקופה הזו.

4.קראו על הספרים הלבנים. מי הוציא אותם? מהי הסיבה לכך שפורסמו? מה נכתב בהם והאם הם השפיעו בצורה חיובית או שלילית על העם היהודי? נמקו תשובתכם. 

 

https://bagrutbetanach.co.il/learning-aids/%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94/%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%91%D7%A7%20%D7%A2%D7%9C%20%D7%94%D7%A7%D7%9E%D7%AA%20%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94/%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%94%20%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5%20%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%20%D7%95%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D%20%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D.html
Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה