הקשר בין תחילת ההשמדה ההמונית לפלישה לברית המועצות
הקשר בין תחילת ההשמדה ההמונית לפלישה לברית המועצות
- טוטליטריות , אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה
- פרק הקשר בין תחילת ההשמדה ההמונית לפלישה לברית המועצות
ב”ה
נושא: טוטליטריות , אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה.
תת נושא: הקשר בין תחילת ההשמדה ההמונית לפלישה לברית המועצות
סיכום:
ב22.6.1941 כשנה לאחר ההסכם שנחתם בין היטלר לבין מנהיג ברית המועצות הסכם ריבנטרופ-מולוטוב [23.8.1939] בוחר היטלר להפר את ההסכם ולתקוף את ברית המועצות ולכבוש אותה מכמה סיבות:
סיבה כלכלית– היטלר היה מעוניין בשטח של ברית המועצות . השטחים של המקום היו גדולים והוא יכול היה לקבל חיזוק כלכלי דרך תבואה חקלאית ודרך משאבי טבע כמו: נפט, וברזל שחשובים למלחמה שלו.
מרחב מחייה– היטלר רצה את האזור של ברית המועצות כדי ליישב שם את הכמות העצומה של הגרמנים שלטענתו יתרבו בשימור ובחיזוק הגזע שהוביל.
סיבה צבאית– היטלר היה בטוח שהצבא הגרמני הרבה יותר חזק מצבא ברית המועצות ולכן לא חשש לצאת מולם למלחמה.
סיבה מדינית– היטלר חשב שאם יכבוש את ברית המועצות יגרום לבריטניה להבין שאין לה סיכוי מולו וכך היא תיכנע.
סיבה אידאולוגית-
קומוניזם היא אידאולוגיה פוליטית וכלכלית ששואפת ליצור חברה שוויונית ללא מעמדות, ללא רכוש פרטי כל הרכוש שייך למדינה והעם משתמש בו בשיתופיות. העקרונות הבסיסיים של הקומוניזם כוללים בעלות משותפת על אמצעי הייצור, ביטול ניצול מעמד הפועלים, ושליטה של העם על המדינה.
היטלר ששנא את רעיון הקומוניזם [ כי מבחינתו יש רק אחד שצריך להנהיג ואת כל הרעיון החברתי, השיתופי הוא חיבר להתנהגות יהודית שקידמה אותו והגישה שלה לרחם, לסייע, לתת לאחר ולראות אותו]. ולכן הוא מחליט לצאת להתקפה מול ברית המועצות שהשלטון בה היה קומוניזם ובעל גזע נחות. [איתה עשה הסכם שלום ב-1939 כשרצה לכבוש את פולין והבין שהוא צריך את עזרת ברית המועצות]
את ההכנה למבצע הזה התחיל היטלר לפני המלחמה בפועל. ב”פקודת הקומיסרים” הוא דאג להדגיש בפני חייליו את חשיבות המלחמה האידאולוגית בה הם נלחמים נגד היהודים המסיתים שנמצאים שם ואת החובה להרוג באכזריות את כל בעלי המשרות הגבוהות ותפקידי הקצונה ואת היהודים שמקדמים את רעיון הקומוניזם “הקומיסרים הבולשביקים”. הוא הדגיש שאין כללים במלחמה הזו ואף חייל לא יעמוד למשפט על הרצח.
הכניסה לרוסיה באוקטובר שנת 1941 הייתה אכזרית ביותר וכונתה בשם: “מבצע ברבוסה“.
היטלר חזר על שיטת הלחימה שלו:
הפתעה
התקפה מהירה וחדה של האויב
אכזריות ללא גבולות מוסריים.
במקביל ללחימה של גרמניה בברית המועצות ולתהליך הכיבוש שלה יהיו חלקים מברית המועצות עם מיליוני יהודים. אזרחי ברית המועצות עוברים להיות תחת שליטת גרמניה והיא מקימה ב אס. אס פלוגה חדשה של חיילים שנקראת: “איינזצגרופן” כל קבוצה הייתה בין 500-1000 אנשים. מטרת היחידות האלה הייתה להשמיד את כל מי שנחשב אויב במקומות שנכבשו.
הסיבות שגרמו להתחלת השמדה המונית יהודית בברית המועצות:
אי התחשבות בדעות של אזרחי ברית המועצות– הסיבה שההרג ההמוני מתחיל דווקא בברית המועצות היא שהיטלר רואה בהם גזע נחות ולא מעניין אותו מה הם חושבים עליו לכן מבחינתו הוא יכול לעשות שם מה שהוא רוצה.
מלחמה אידאולוגית– היטלר ראה את היהודים כמהפכנים ואת המשטר בברית המועצות כדבר בזוי ולכן מלחמתו והשמדת היהודים נראתה לו כמלחמה אידאולוגית שנכון וראוי להשמיד את היהודים המהפכנים ולהילחם נגד הבולשביזם היהודי[האשמה שנועדה להאמין שהיהודים אחראים לשלטון הקומוניסטי בברית המועצות].
מספר רב של יהודים בשליטת גרמניה בלי אפשרות לדעת איך לבודד אותם מהם.
הגרמנים ניסו משנת 1939 לגרום ליהודים להגר, לעבור למקום משלהם, להתאבד ע”י דיכוי הנפש, לרכז בגטאות וכך שימותו על ידי מחלות והם לא מצליחים להשתלט על הכמות הגדולה שלא נכחדת ושעכשיו נוספו לה עוד כ-4 מיליון יהודים לכן הם מוצאים פתרון חדש- השמדה המונית.
תחושת עוצמה וכוח– לאחר ניצחונות רבים של הגרמנים כשהם רואים שהם מצליחים לכבוש במהירות את העולם ומפחדים מהם. הם מבינים שהם יכולים לעשות ככל שירצו ואף אחד לא יוכל לעצור אותם. זה הזמן הנכון מבחינתם להתחיל לבצע את האידאולוגיה הנאצית ללא חשש מביקורת של העמים.
“פקודת הקומיסרים“- הפקודה שניתנה הייתה להוציא להורג באכזריות פעילים הידועים כקומוניסטים ואנשים בעלי מעמד צבאי, ובעלי משרות ממשלתיות בכירות. בפקודה הייתה הדגשה על יהודים קומוניסטים [כשהמסר היה שכל היהודים כאלה והם כונו: “הבולשביזם היהודי”]
בנוסף, הם קיבלו עדכון מיוחד שאף חייל לא יעמוד למשפט על ההרג. לאחר שהתחילו את מבצע ההרג ההמוני היה קל להמשיך אותו.
סיוע מאזרחי ותושבי המקום-הגרמנים מתחילים עם ההרג ההמוני ורואים שאף אחד לא עוצר אותם ומזדעזע אלא אזרחי המקום עוד מסייעים להם. הם המשיכו במטרה שלהם וייעלו אותה.
הצבא הגרמני מתגייס למשימה ועוד משפר אותה- השלטון הנאצי רואים שהגרמנים מבצעים את הפקודות של ההרג ההמוני ולא רק שהם לא מפסיקים או נמנעים או מסרבים אלא אפילו מוצאים דרכים לייעל ולשפר את הטכניקות שלהם ולכן הם מבינים שהצבא איתם והם יכולים להמשיך במטרתם.
מניעת מגפות– לדעת הגרמנים היהודים מפיצים מחלות וזו דרך מצוינת למנוע אותם.
כך ניתן להבין שההשתוללות של הרצח ההמוני של יהודי ברית המועצות על ידי חיילי גרמניה בהתחלה היה כתוצאה מהבנה של הפרשנות של החוק וההבנה של מה מקובל על פי האידאולוגיה הנאצית.
לאחר הרצח ההמוני וההתרגלות אליו כשאף אדם לא מונע את הדבר. לא אזרחי המדינה ולא חיילים גרמניים כבר התחילו לחשוב על פתרונות נוספים לרצח המוני ומסודר של יהודים [ועידת ואנזה].
הם גם רואים שהפתרונות שלהם להגר או לדכא ולרכז את היהודים בגטאות לא מצליחים להגיע להמתה המונית טבעית כמו שרצו אלא הם מחזקים את עצמם וגם מהכלום שאין להם הם מצליחים לפעול ולעשות ובוחרים בשיטה סופית ומהירה יותר.
לומדים לבגרות בהיסטוריה בקליק. עוד סיכומים לבגרות בהיסטוריה, הסברים, שאלות בגרות בהיסטוריה, אמצעי עזר בהיסטוריה, המחשה ושיעורי צפייה בהיסטוריה לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בהיסטוריה אצלך בטלפון – באתר בגרות בקליק. לימוד היסטוריה לבגרות , הכנה לבגרות בהיסטוריה , שיעורים פרטיים בהיסטוריה , סיכומים לבגרות בהיסטוריה, שיעור פרטי לבגרות – באתר בגרות בקליק , טיפים לבחינת בגרות בהיסטוריה , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בהיסטוריה , חומר עזר לבגרות בהיסטוריה, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות,
כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.
שאלות בגרות בהיסטוריה:
1.כיצד נקרא החוזה בין גרמניה לברית המועצות? מי מפר אותו ומדוע?
2.מהן הסיבות של היטלר לכבוש את ברית המועצות?
3.כיצד ניתן לקשר בין ההשמדה ההמונית לבין הפלישה של גרמניה לברית המועצות?
4. מהי פקודת הקומיסרים וכיצד היא השפיעה על ההשמדה ההמונית?