הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה במאה ה-19

הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה במאה ה-19

ב”ה
נושא:
הלאומיות המודרנית באירופה במאה ה-19.

תת נושא: הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה במאה ה-19.

 

סיכום:

הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות באירופה במאה ה-19 היו מגוונים. ניתן לראות  גורמים אידאולוגים, פוליטיים, חברתיים וכלכליים שהשפיעו על דעת האנושות ועל השינוי שיבוא בעקבותיהם.

 

גורמים אידאולוגיים [רעיונות ודעות]:

 אידיאולוגיה-תנועת ההשכלה.

עד המאה ה-18 רוב התושבים היו תחת שלטון מלוכה או שלטון של שליט בודד שנבחר לטענתו על ידי הסמכת האל. התושבים היו נתונים לשליטה של בני המעמד הגבוה. הם היו משלמים להם מיסים וחיים תחת החלטותיהם. המעמדות היו ברורות מאוד ולא היה ניתן לערבב ביניהם. מעמד האצולה היה נפרד מבני המעמד הביניים או המעמד הנמוך. גם אם אדם היה חרוץ וחכם מאוד והצליח לפרנס את עצמו בכבוד ואף להתעשר עדיין לא הייתה לו אפשרות לעלות למעמד השולט ולהשפיע על החלטות בארץ שחי בה. 

שלטון המלוכה היה מוחלט. מלכים היו יוצאים עם הצבא שלהם להילחם עם מדינות אחרות וכך כבשו ארצות והגדילו את שטחי שליטתם. הארצות שנכבשו היו צריכות לשלם מיסים למלך הכובש על ידי פקידים או מושל שהוא שם מטעמו במקום. לתושבים במקום לא הייתה אפשרות להביע דעה על כל נושא שקשור למקום שהם חיים בו.

במאות ה-17 וה-18 התחילה להתגבש קבוצה קטנה של משכילים. אנשים בעלי ידע וחוכמה. סופרים, פילוסופים, מדענים וחוקרים שהתחילו להעלות ביקורת על הסדר והניהול של השלטון.

טענתם הייתה ששלטון ראוי הוא שלטון שבו האנשים הנשלטים מקבלים ובוחרים אותו. 

מקור הסמכות והכוח לא יכול להיות לטענתם מישהו חיצוני אלא החברה עצמה צריכה לבחור את השלטון שלה.

הוגי הנאורות היו הראשונים שהעלו את המושג “זכויות טבעיות” שמדבר על כך שלכל בני האדם יש זכות לחיים, לחירות ולקניין. מצד שני הם הבינו שבני האדם מעצם היותם בני אדם הם לא מושלמים ויכולים לטעות ולכן יש חובה לשים חוקים וגבולות שיסייעו לבני האדם להתנהל בצורה נכונה בעולם ולשמור על הזכויות שלהם.  מטרת השלטון לטענתם צריכה להיות ככזו שמסייעת לבני האדם לשמור על הזכויות שלהם ולא לפגוע בהם. כך שאם השלטון הוא שלטון שלא נבחר על ידי העם אלא הוא היחיד בעל הכוח הוא סותר את העניין שהשלטון אמור לסייע ולעזור לעם לשמור על זכויותיו כי בעצם קיומו הוא לא דואג לעם אלא לאינטרסים שלו.  

הוגי דעות אלה ראו את זכויות האדם כערך עליון מצד שני הם לא היו דמוקרטים. הם לא האמינו שהעם צריך להביע את דעתו בתחומים שאין לו הבנה בהם. מבחינתם השלטון אמור לדאוג לעם, לרווחתו ולזכויותיו אך העם לא יכול לבחור את השלטון או להכריע את דעתו בנושאים שאינו מבין בהם.

לכן השלטון לטענתם צריך להיות מורכב מאנשים משכילים ובעלי ידע ויכולת כלכלית שיכולים בעזרת הידע שלהם לכוון את העם למקום נכון. אבל לא מפשוטי עם בעלי פופולאריות רבה. 

 

חילון:

כתוצאה מהדעות השונות שעלו בתקופת ההשכלה בה האדם אחראי לגורלו ויש לו זכות לממש את אושרו גם אנשים שהאמינו באל החליטו שהם לוקחים את חייהם בידם ופועלים למען מטרותיהם ולמען האושר שלהם. אנשים כבר לא ראו את הכנסייה כבעלת סמכות לקבוע את חייהם. היא הפסיקה להיות מבחינתם המקום המפחיד ששולט בעם ובאזרחים ותחת סמכותו ממנים מלך שישלוט בהם אלא לכל אדם יש זכות לחיות את חייו ולבחור את אושרו כל עוד הוא לא פוגע באנשים סביבו.

איך תקופת החילון גרמה להתעוררות לאומית?

תנועת ההשכלה גרמה לחילון ובני האדם הבינו שהם צריכים לדאוג לעצמם ולהגשים את שאיפתם המוצדקת לחיות כרצונם. כך זה גרם לכך שבני האדם הרשו לעצמם להתאגד לקבוצות בעלות דעה משותפת שלא תחת השפעת הכנסייה.

 

איך התקופה הרומנטית גרמה להתעוררות הלאומית?

היא שמה דגש על הרגש של העם לחבור למקום המוכר והאהוב לו. לאנשים בעלי העבר המשותף, הזכרונות והתרבות המשותפת. 

 

גורמים היסטוריים:

אירועים היסטוריים מרכזיים שגרמו לשינוי:

המהפכה האמריקנית[1688]:

במושבות הבריטיות של צפון אמריקה התפתחה תרבות הנאורות ללא התנגדות והסיבה לכך היא ש האזרחים במושבות היו מהגרים שהיגרו בתחילת המאה ה-17 הם היו רחוקים מצורת השלטון הקשוחה ופיתחו צורת חיים שאיחדה ביניהם וגרמה להם להיות מאוחדים תחת מטרות משותפות. הם כולם היו אנשים חרוצים שהיה להם רצון להתקדם ולחיות חיים טובים, רגועים ושלווים. לכן, השאיפה שלהם הייתה שיהיה שלטון שיסייע להם במטרות שלהם. להם לא הפריעו חוקים כיוון שהחוקים הביאו איתם שמירה על התנהלות חיים תקנית, שלווה ובטוחה. כאשר בריטניה הייתה במצב כלכלי קשה וגבתה מהם מיסים הם דרשו לקבל ייצוג בפרלמנט הבריטי. כשלא התקיימה בקשתם, השילוב של חוסר הצדק והעומס הכלכלי יצר תסיסה והם החליטו למרוד וליצור מדינה משלהם. 

ובאמת, הם הצליחו ליצור   מדינה בעלת לאומיות ליבראלית שמבססת את עקרונותיה על כך שבני האדם שווים ובוראם העניק להם זכויות שאי אפשר לשלול מהם ובהן הזכות לחיים, הזכות לחירות והזכות לרדיפה אחרי האושר. הממשל מבחינתם הוא גורם לסיוע בהבטחת הזכויות האלה ובהסכמת האזרחים.

הם עדיין לא היו דמוקרטים לגמרי. עובדה שלנשים לא היו זכויות שוות ולא הייתה להן אפשרות לבחור ולהיבחר אבל היא כבר התחילה להתגבש כמדינה הרואה את האזרחים בעלי זכויות ובעלי זכות להשפיע.

איך האירוע גרם להתעוררות לאומית?

ההתאחדות של המושבות   סביב המרד מול בריטניה גרם לכך שהעם האמריקאי יתאחד ויתגבש למדינת לאום.

.

המהפכה הצרפתית[1789]:

ב-1789 פרצה המהפכה הצרפתית. הסיבה להתפרצותה הייתה בעקבות אסיפה שנערכה בחודש מאי בורסאי[עיר הבירה של צרפת] שבה השתתפו כל נציגי המעמדות שבצרפת. בני המעמד השלישי דרשו שיתנו להם כמות של נציגים להצבעה בהתאם ליחס שלהם בצרפת [כמות האנשים בני המעמד השלישי בצרפת]. מכיוון שלא קיבלו אישור לכך. החליטו נציגי המעמד השלישי להגדיר את עצמם כנציגי האסיפה הלאומית של צרפת” והחליטו לא להתפזר עד שיחוקקו חוקה לצרפת. המלך גירש אותם מהמקום וכתוצאה מכך תוך חודש התחילו מהומות אלימות בצרפת. כתוצאה מהמומות והאלימות הרבה שהייתה הדבר גרם לביטול המעמדות בצרפת. והמבנה הפדרלי של המעמדות שהיה עוד מימי הביניים פסק.  

התנגדות לשלטון זר:

נפוליון עולה לשלטון בצרפת ומתחיל לכבוש שטחים רבים באירופה. כל שטח שהוא כובש הופך להיות תחת שליטת צרפת. אנשי הארץ הנכבשת עוברים תהליך ללא רצונם של כניעה לחוקים חדשים, שפה חדשה והתנהלות חדשה. נפוליון שעלה לשלטון 10 שנים לאחר המהפכה הצרפתית היה מעוניין להפיץ את רעיונות המהפכה על חירות, שוויון ואחווה אך דווקא רעיונותיו הביאו לתסיסה נגדו כיוון שבני האדם האמינו בדברים מעוררי הרגש שאמר והתחילו להאמין בעצמם וביכולת שלהם ליצור שינוי ולחיות כרצונם בארצם. כך שהם התאחדו לקראת מטרותיהם ונלחמו על הצורך והרצון שלהם לחיות כרצונם ולא כרצון נפוליון שהיה שליט זר. 

איך הדבר תרם להתעוררות לאומית?

האזרחים התגבשו כדי להילחם ולחיות כרצונם ולא להישלט ע”י שלטון זר.

 

גורמים כלכליים וחברתיים באירופה:

 המודרניזציה והמהפכה התעשייתית:

התהליך של המודרניזצייה בה התחילו לשלב טכנולוגיה וקידמה גרמה לריבוי האוכלוסייה ואיכות חיים טובה יותר[אנשים יכלו להתעשר]. המפעלים שנפתחו והביאו תעסוקה ופרנסה לאנשים גרמו לאנשים לעזוב את הכפרים ולעבור לערים שם מוקמו מפעלי התעשייה[מקור פרנסה].דבר זה גרם לכך שאנשים רבים שהיו בעבר מאוחדים תחת כפר אחד שבו כולם מכירים את כולם עברו לעיר גדולה שבה כל משפחה חיה אומנם טוב אבל לבד. הצורך בהשתייכות לקבוצה גדולה יותר גרם לאנשים להתחבר לרעיון הלאומיות. בו קבוצה מתאחדת למטרות דומות. 

 

איך השינוי בכלכלה גרם להתפתחות הלאומיות?

אנשים הרגישו תחושת ניכור כשעברו מהכפר לעיר ורצו תחושת שייכות. מדינת לאום שמאגדת קבוצה של אנשים בעלי רעיונות דומים או עבר דומה יוצרת תחושת שייכות.

 

גורמים מסייעים להשפעה ולהתפתחות מהירה:

התפתחות התעשייה:

התפתחות התעשייה והקדמה גם סייעו לקדם את רעיון הלאומיות כיוון שהיה הרבה יותר קל לתקשר עם אנשים ולהפיץ אותה מבעבר כשיש אפשרויות של הדפסה מהירה וזולה [עיתונים], ויש אפשרות להפיץ בצורה מהירה לכל רחבי הארץ ולכל המעמדות. [רכבת]

התקדמות התעשייה סייעה:

תקשורת עם הרבה יותר אנשים מבעבר.

הפצת מידע ורעיונות בדרך קלה יותר.

מהירות בהפצת רעיונות

 

כל הגורמים הנ”ל גרמו להתפתחות הלאומיות. בני האדם ראו את עצמם כשווים ובעלי יכולת להביע דעתם ולחוות אושר, הם הבינו שהם מסוגלים ויכולים להגיע לדברים האלה. התעורר אצלם רצון לתחושת שייכות והטכנולוגיה והקדמה סייעו לקדם את הרעיונות במהירות כדי לגבש את האנשים לקבוצות לאום כרצונם. ולהקים מדינת לאום משלהם שאינה תלויה באף מדינה או שלטון שרירותי שמקדמת את מטרותיהם ומתנהלת על פי הרצון שלהם [של העם] לחיים משותפים והוגנים. 

 

לומדים לבגרות בהיסטוריה בקליק. עוד סיכומים לבגרות בהיסטוריה, הסברים, שאלות בגרות בהיטוריה, אמצעי עזר בהיסטוריה, המחשה ושיעורי צפייה בהיסטוריה לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בהיסטוריה אצלך בטלפון – באתר בגרות בקליק. לימוד היסטוריה לבגרות , הכנה לבגרות בהיסטוריה , שיעורים פרטיים בהיסטוריה , סיכומים לבגרות בהיסטוריה, שיעור פרטי לבגרות – באתר בגרות בקליק ,  טיפים לבחינת בגרות בהיסטוריה , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בהיסטוריה , חומר עזר לבגרות בהיסטוריה, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות,

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.

שאלות בגרות בהיסטוריה:

כתבו והסבירו שני גורמים להתפתחות תנועת הלאומיות במאה ה-19. . 1

 

2. תארו את צורת השלטון בשנים של המאה -15 ו-16. מה בצורת השלטון לדעתך היה שגוי? האם היום ישנם מדינות שאתה מכיר שמתנהלות עדיין בשיטה זו? כיצד האזרחים שחיים בארצם לדעתך מרגישים ומדוע

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה