שמואל א פרק ד

https://drive.google.com/file/d/1AbHKci3XJIT5njA74XAi_4bMDNOAklO0

דאוַיְהִ֥י דְבַר־שְׁמוּאֵ֖ל לְכׇל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיֵּצֵ֣א יִשְׂרָאֵל֩ לִקְרַ֨את פְּלִשְׁתִּ֜ים לַמִּלְחָמָ֗ה וַֽיַּחֲנוּ֙ עַל־הָאֶ֣בֶן הָעֵ֔זֶר וּפְלִשְׁתִּ֖ים חָנ֥וּ בַאֲפֵֽק׃ בוַיַּעַרְכ֨וּ פְלִשְׁתִּ֜ים לִקְרַ֣את יִשְׂרָאֵ֗ל וַתִּטֹּשׁ֙ הַמִּלְחָמָ֔ה וַיִּנָּ֥גֶף יִשְׂרָאֵ֖ל לִפְנֵ֣י פְלִשְׁתִּ֑ים וַיַּכּ֤וּ בַמַּֽעֲרָכָה֙ בַּשָּׂדֶ֔ה כְּאַרְבַּ֥עַת אֲלָפִ֖ים אִֽישׁ׃ גוַיָּבֹ֣א הָעָם֮ אֶל־הַֽמַּחֲנֶה֒ וַיֹּֽאמְרוּ֙ זִקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל לָ֣מָּה נְגָפָ֧נוּ יְהֹוָ֛ה הַיּ֖וֹם לִפְנֵ֣י פְלִשְׁתִּ֑ים נִקְחָ֧ה אֵלֵ֣ינוּ מִשִּׁלֹ֗ה אֶת־אֲרוֹן֙ בְּרִ֣ית יְהֹוָ֔ה וְיָבֹ֣א בְקִרְבֵּ֔נוּ וְיֹשִׁעֵ֖נוּ מִכַּ֥ף אֹיְבֵֽינוּ׃ דוַיִּשְׁלַ֤ח הָעָם֙ שִׁלֹ֔ה וַיִּשְׂא֣וּ מִשָּׁ֗ם אֵ֣ת אֲר֧וֹן בְּרִית־יְהֹוָ֛ה צְבָא֖וֹת יֹשֵׁ֣ב הַכְּרֻבִ֑ים וְשָׁ֞ם שְׁנֵ֣י בְנֵֽי־עֵלִ֗י עִם־אֲרוֹן֙ בְּרִ֣ית הָאֱלֹהִ֔ים חׇפְנִ֖י וּפִֽינְחָֽס׃ הוַיְהִ֗י כְּב֨וֹא אֲר֤וֹן בְּרִית־יְהֹוָה֙ אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֔ה וַיָּרִ֥עוּ כׇל־יִשְׂרָאֵ֖ל תְּרוּעָ֣ה גְדוֹלָ֑ה וַתֵּהֹ֖ם הָאָֽרֶץ׃ ווַיִּשְׁמְע֤וּ פְלִשְׁתִּים֙ אֶת־ק֣וֹל הַתְּרוּעָ֔ה וַיֹּ֣אמְר֔וּ מֶ֠ה ק֣וֹל הַתְּרוּעָ֧ה הַגְּדוֹלָ֛ה הַזֹּ֖את בְּמַחֲנֵ֣ה הָעִבְרִ֑ים וַיֵּ֣דְע֔וּ כִּ֚י אֲר֣וֹן יְהֹוָ֔ה בָּ֖א אֶל־הַֽמַּחֲנֶֽה׃ זוַיִּֽרְאוּ֙ הַפְּלִשְׁתִּ֔ים כִּ֣י אָֽמְר֔וּ בָּ֥א אֱלֹהִ֖ים אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֑ה וַיֹּֽאמְרוּ֙ א֣וֹי לָ֔נוּ כִּ֣י לֹ֥א הָיְתָ֛ה כָּזֹ֖את אֶתְמ֥וֹל שִׁלְשֹֽׁם׃ חא֣וֹי לָ֔נוּ מִ֣י יַצִּילֵ֔נוּ מִיַּ֛ד הָאֱלֹהִ֥ים הָאַדִּירִ֖ים הָאֵ֑לֶּה אֵ֧לֶּה הֵ֣ם הָאֱלֹהִ֗ים הַמַּכִּ֧ים אֶת־מִצְרַ֛יִם בְּכׇל־מַכָּ֖ה בַּמִּדְבָּֽר׃ טהִֽתְחַזְּק֞וּ וִֽהְי֤וּ לַֽאֲנָשִׁים֙ פְּלִשְׁתִּ֔ים פֶּ֚ן תַּעַבְד֣וּ לָֽעִבְרִ֔ים כַּאֲשֶׁ֥ר עָבְד֖וּ לָכֶ֑ם וִהְיִיתֶ֥ם לַאֲנָשִׁ֖ים וְנִלְחַמְתֶּֽם׃ יוַיִּלָּחֲמ֣וּ פְלִשְׁתִּ֗ים וַיִּנָּ֤גֶף יִשְׂרָאֵל֙ וַיָּנֻ֙סוּ֙ אִ֣ישׁ לְאֹהָלָ֔יו וַתְּהִ֥י הַמַּכָּ֖ה גְּדוֹלָ֣ה מְאֹ֑ד וַיִּפֹּל֙ מִיִּשְׂרָאֵ֔ל שְׁלֹשִׁ֥ים אֶ֖לֶף רַגְלִֽי׃ יאוַאֲר֥וֹן אֱלֹהִ֖ים נִלְקָ֑ח וּשְׁנֵ֤י בְנֵֽי־עֵלִי֙ מֵ֔תוּ חׇפְנִ֖י וּפִֽינְחָֽס׃ יבוַיָּ֤רׇץ אִישׁ־בִּנְיָמִן֙ מֵהַמַּ֣עֲרָכָ֔ה וַיָּבֹ֥א שִׁלֹ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וּמַדָּ֣יו קְרֻעִ֔ים וַאֲדָמָ֖ה עַל־רֹאשֽׁוֹ׃ יגוַיָּב֗וֹא וְהִנֵּ֣ה עֵ֠לִ֠י יֹשֵׁ֨ב עַֽל־הַכִּסֵּ֜א יך יַ֥ד דֶּ֙רֶךְ֙ מְצַפֶּ֔ה כִּֽי־הָיָ֤ה לִבּוֹ֙ חָרֵ֔ד עַ֖ל אֲר֣וֹן הָאֱלֹהִ֑ים וְהָאִ֗ישׁ בָּ֚א לְהַגִּ֣יד בָּעִ֔יר וַתִּזְעַ֖ק כׇּל־הָעִֽיר׃ ידוַיִּשְׁמַ֤ע עֵלִי֙ אֶת־ק֣וֹל הַצְּעָקָ֔ה וַיֹּ֕אמֶר מֶ֛ה ק֥וֹל הֶהָמ֖וֹן הַזֶּ֑ה וְהָאִ֣ישׁ מִהַ֔ר וַיָּבֹ֖א וַיַּגֵּ֥ד לְעֵלִֽי׃ טווְעֵלִ֕י בֶּן־תִּשְׁעִ֥ים וּשְׁמֹנֶ֖ה שָׁנָ֑ה וְעֵינָ֣יו קָ֔מָה וְלֹ֥א יָכ֖וֹל לִרְאֽוֹת׃ טזוַיֹּ֨אמֶר הָאִ֜ישׁ אֶל־עֵלִ֗י אָֽנֹכִי֙ הַבָּ֣א מִן־הַמַּעֲרָכָ֔ה וַאֲנִ֕י מִן־הַמַּעֲרָכָ֖ה נַ֣סְתִּי הַיּ֑וֹם וַיֹּ֛אמֶר מֶה־הָיָ֥ה הַדָּבָ֖ר בְּנִֽי׃ יזוַיַּ֨עַן הַֽמְﬞבַשֵּׂ֜ר וַיֹּ֗אמֶר נָ֤ס יִשְׂרָאֵל֙ לִפְנֵ֣י פְלִשְׁתִּ֔ים וְגַ֛ם מַגֵּפָ֥ה גְדוֹלָ֖ה הָיְתָ֣ה בָעָ֑ם וְגַם־שְׁנֵ֨י בָנֶ֜יךָ מֵ֗תוּ חׇפְנִי֙ וּפִ֣ינְחָ֔ס וַאֲר֥וֹן הָאֱלֹהִ֖ים נִלְקָֽחָה׃

יחוַיְהִ֞י כְּהַזְכִּיר֣וֹ ׀ אֶת־אֲר֣וֹן הָאֱלֹהִ֗ים וַיִּפֹּ֣ל מֵֽעַל־הַ֠כִּסֵּ֠א אֲחֹ֨רַנִּ֜ית בְּעַ֣ד ׀ יַ֣ד הַשַּׁ֗עַר וַתִּשָּׁבֵ֤ר מַפְרַקְתּוֹ֙ וַיָּמֹ֔ת כִּֽי־זָקֵ֥ן הָאִ֖ישׁ וְכָבֵ֑ד וְה֛וּא שָׁפַ֥ט אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל אַרְבָּעִ֥ים שָׁנָֽה׃ יטוְכַלָּת֣וֹ אֵשֶׁת־פִּֽינְחָס֮ הָרָ֣ה לָלַת֒ וַתִּשְׁמַ֣ע אֶת־הַשְּׁמוּעָ֗ה אֶל־הִלָּקַח֙ אֲר֣וֹן הָאֱלֹהִ֔ים וּמֵ֥ת חָמִ֖יהָ וְאִישָׁ֑הּ וַתִּכְרַ֣ע וַתֵּ֔לֶד כִּֽי־נֶהֶפְכ֥וּ עָלֶ֖יהָ צִרֶֽיהָ׃ כוּכְעֵ֣ת מוּתָ֗הּ וַתְּדַבֵּ֙רְנָה֙ הַנִּצָּב֣וֹת עָלֶ֔יהָ אַל־תִּֽירְאִ֖י כִּ֣י בֵ֣ן יָלָ֑דְתְּ וְלֹ֥א עָנְתָ֖ה וְלֹא־שָׁ֥תָה לִבָּֽהּ׃ כאוַתִּקְרָ֣א לַנַּ֗עַר אִֽיכָבוֹד֙ לֵאמֹ֔ר גָּלָ֥ה כָב֖וֹד מִיִּשְׂרָאֵ֑ל אֶל־הִלָּקַח֙ אֲר֣וֹן הָאֱלֹהִ֔ים וְאֶל־חָמִ֖יהָ וְאִישָֽׁהּ׃ כבוַתֹּ֕אמֶר גָּלָ֥ה כָב֖וֹד מִיִּשְׂרָאֵ֑ל כִּ֥י נִלְקַ֖ח אֲר֥וֹן הָאֱלֹהִֽים׃

ב”ה

מיקום: שמואל א’ פרק ד’

נושא: נפילת בית עלי

סיכום:

לאחר שה’ נגלה אל שמואל בפעם הראשונה הוא ממשיך להגלות אליו שוב בשלה. שמואל הופך להיות נביא העם ומעביר את מסריו של האל לכל עם ישראל.

עם ישראל בוחרים לצאת להילחם נגד פלישתים. מקום החניה של העם היה אבן העזר ופלישתים חנו במקום הנקרא אפק. פלישתים התכוננו למלחמה היטב ועם ישראל מתחיל ליפול לפניהם. 4000 איש מישראל נפלו במערכה בשדה. העם הנלחם באים למחנה וזקני ישראל חושבים על פתרון שימנע מהאל להפיל אותם במלחמה לפני פלישתים. הפתרון שהם מציעים הוא לקחת את ארון ה’ משילה איתם למלחמה וכך כשארון ה’ איתם האל יושיע אותם מאויביהם.

העם שולח לקחת את ארון ה’ לשדה המלחמה והם נושאים אותו משם כששני בני עלי חפני ופנחס נושאים אותו למקום המלחמה. כשעם ישראל רואים את ארון ברית ה’ בשדה המלחמה הם מריעים בקול גדול מאוד והקול הזה נשמע עד מחנה פלישתים. הפלישתים ששומעים את הרעש אינם מבינים מה קולות השמחה שהם שומעים והרי רבים מהעם נפלו בימים הקודמים אם כך מהי סיבת השמחה? הם שומעים שארון ה’ הגיע למחנה ישראל ומתחילים לפחד מאוד. הם מבינים שדבר זה לא קרה לפני כן במלחמות שלהם עים ישראל ולכן הדבר הזה יכול לשנות את כל מצבם. הם יודעים שהאל של עם ישראל הוא האל האדיר והגדול שעשה ניסים ונפלאות לעם ישראל בעבר ופגע במצרים ב10 המכות. הם מזהירים את כל הלוחמים שלהם שיתחזקו ויהיו גיבורים כיוון שאם לא ילחמו בכל הכוח הם ימצאו את עצמם עבדים לישראל כל הימים. הפלישתים יוצאים למלחמה ונלחמים בכוח רב ועם ישראל מובס במלחמה. המכה אפילו גדולה יותר עכשיו:

 30,000 איש מתים בשלב השני של המלחמה, ארון ה’ נלקח לשטח של הפלישתים וחפני ופנחס בני עלי מתים במלחמה.

אדם משבט בנימין רץ לעלי כדי לבשר על תוצאות המלחמה כשמדיו קרועים ואדמה על ראשו. כשהוא מגיע עלי יושב במקום שצופה על הדרך כיוון שהיה בחרדה על ארון ה’ שנלקח לאזור המלחמה. אנשי העיר שרואים את האיש מגיע לבשר שומעים על התוצאות וכל העיר צועקים מכאב וצער על האובדן הגדול מאוד. עלי ששומע את קול הצעקות שואל מהי הסיבה שכל העם צועק? האיש שרץ לבשר את תוצאות המלחמה מגיע אל עלי. עלי באותו הזמן בן 98 והוא לא רואה ולכן האיש מפרט לו: הוא מספר לעלי שהוא בא מהמערכה כשהוא בורח מהאזור. עלי שואל אותו מה היה שם בני? למה ברח? והמבשר עונה לו שישראל ברחו מפני פלישתים וגם הרבה מישראל מתו וגם שני בניו חפני ופנחס מתו וגם ארון האל נלקח למחנה פלישתים. כשהמבשר מזכיר את העובדה שארון ה’ נלקח אל הפלישתים עלי נפל מעל כסאו ונשברה מפרקתו ומכיוון שהיה כבר זקן וכבד מת מהמכה. עלי שפט את ישראל 40 שנה.

כלתו של עלי. אשת פנחס הייתה בהריון כששמעה על הבשורות של תוצאות המלחמה, על הילקח ארון ה’, מות האיש שלה ומות חמה [עלי] נהיו לה צירים. וכשהיא בתוך הלידה הנשים שעומדות לידה אומרות לה אל תחששי, את ילדת בן והיא לא מתייחסת ולא עונה. לאחר שנולד הילד היא קוראת לו “אי כבוד” והסיבה:  ביום שארון ה’ נלקח, האיש שלה וחמיה נלקחו. גלה כבוד מישראל ביום שנלקח ארון האל.

מבנה הפרק:

פסוק א’: שמואל, נביא העם.

פסוקים ב’- י”א: המלחמה מול פלשתים

פסוקים י”ב- י”ז : בשורת המבשר לעלי על תוצאות המלחמה.

פסוקים י”ח- כ”ב: תגובת עלי וכלתו לבשורה על תוצאות המלחמה.

מילים לביאור:

ויערכו– התכוונו

להינגף-ליפול

זקני ישראל– האנשים החכמים והחשובים בעם

בקרבנו– בשטח שלנו

עברים– עם ישראל

וינוסו– יברחו

מבשר– אדם שתפקידו לבשר את תוצאות המלחמה לעם.

מפרקת– עצם הצוואר נקרא מפרקת מכיוון שעשויה פרקים פרקים [ר”דק]

כבד– שמן או כבד ואיטי בתנועותיו

תוצאות המלחמה:

מערכה ראשונה: 4000 איש מתים.

ההחלטה של ישראל: להביא את ארון ה’ על ידי חפני ופנחס בני עלי הכוהנים כדי שהארון יציל אותם.

מערכה שנייה: 30000 איש מתים, ארון ה’ נלקח לשטח של פלישתים, חופני ופנחס מתים במלחמה.

סימני אבל:

המבשר שהגיע לבשר לעלי את הבשורה על תוצאות המלחמה מגיע עם סימני אבלות עליו כיוון שבשורה רעה מאוד בפיו.

  1. מדיו קרועים.
  2. אדמה על ראשו.

מבשר– אדם שתפקידו להגיע במהירות למקום ולבשר את תוצאות המלחמה.

מהפרק אנו מבינים שהמבשר היה צריך להיות מיומן בתכונות שיתאימו לתפקידו:

ריצה- כדי שיוכל להגיע במהירות ולבשר לאנשים את הדברים שהם צריכים לדעת. “וירץ איש בנימין מהמערכה ויבא שילה…”

יודע את כללי ההתנהלות והתאמת המראה לאירוע– בגדיו ומעשיו מראים שהוא יודע כיצד הוא אמור להגיע ולבשר בשורה רעה. “ומדיו קרועים ואדמה על ראשו”

כשרון דיבור– לדעת איך להעביר מסר לכל אחד. האיש המבשר מסביר לעלי מיהו כיוון שהוא יודע שאינו רואה אותו ולכן לא יכול להבין מהיכן הגיע ואיזה סוג בשורה בפיו. הוא אומר את הדברים בדרך של הדרגה מהקל אל הכבד כדי להכין אותו.  “אנוכי הבא מן המערכה…וארון האלהים נלקחה”.

הדרגה– כאשר מבשרים לאדם משהו בדרך של הדרגה מהקל אל הכבד או מהכבד אל הקל. בפרק שלנו האיש המבשר

בשורת המבשר לעלי:

  1. עם ישראל ברח
  2. הרבה מתים מישראל
  3. חפני ופנחס בניו מתו
  4. ארון ה’ נלקח

תגובות לשמע תוצאות המלחמה:

תגובת עלי לבשורה:

נפל מעל הכיסא, נשברה מפרקתו ומת

תגובת כלתו של עלי:

  1. נהיו לה צירי לידה כתוצאה מהבשורה הרעה,
  2. הצירים מגיעים למצב שהיא יולדת לפני זמנה.
  3. כלתו של עלי לא מגיבה  לבשורה שילדה בן.
  4. כלתו של עלי קוראת לבנה בשם שמבטל את הטרגדיה שעבר העם “אי כבוד”.

קולות:

קול תרועה- בזמן שמגיע ארון ה’ וכל העם שמחים ובטוחים שעכשיו הכל יהיה בסדר ופלישתים שומעים את הקול . חוששים ומתחזקים להילחם בכל כוחם. [ה’-ו’]

קול זעקה- כל העם שנמצא בעיר זועקים מכאב וצער על האובדן. עלי שומע את הקול וכתוצאה מההבנה של מה שקרה מת.[י”ג-י”ד]

מדרש שם- כאשר נותנים שם לאדם או למקום בגלל סיבה מסוימת.

אי כבוד- גלה כבוד מישראל כי נלקח ארון ה’.

כלתו של עלי קוראת לבנה בשם “אי כבוד” כיוון שנולד ביום בו קיבלו את הבשורה על כך שארון ה’ נלקח מישראל ודבר זה הוריד מכבודם של ישראל.

מוסר השכל:

  1. אם נקלעת למצב רע תבדוק קודם אצלך מהי הסיבה שנקלעת למצב זה ומה השיעור שאתה יכול ללמוד ממנו- עם ישראל כשהם רואים שהם מתחילים ליפול לפני הפלישתים פונים לחכמי ישראל כדי לבדוק מהי הסיבה האמיתית לכך שהאל כועס עליהם וגרם לכך שהם יפלו לפני פלישתים. הם מבינים שהבעיה היא לא פלישתים אלא משהו לא בסדר בהתנהלות שלהם ולכן האל פוגע בהם.

כך גם אנחנו במידה ויש מצב בעייתי שנכנסנו אליו נבדוק מהי הסיבה האמיתית לבעיה שנכנסו אליה , מה השיעור שרוצים ללמד אותנו ונמצא דרך לתקן את הבעיה.

  1. כשאדם צריך לבשר בשורה טובה מאוד או רעה מאוד הוא צריך לבשר אותה בצורה הדרגתית כדי שהאדם שמקבל את הבשורה לא ימות מהתקף לב. המבשר מבשר לעלי את הבשורה על תוצאות המלחמה בצורה הדרגתית כדי לא לגרום לו לדום לב.

  1. אישה בהריון מושפעת מדברים שהיא שומעת או רואה בתקופת ההיריון ולכן אם יש דברים רעים או טובים צריך לדעת איך לספר לה כדי שלא תיבהל והדבר יגרום לזירוז הלידה או לפגם בוולד. כלתו של עלי ששומעת על הבשורה נבהלת ומקבלת צירי לידה ויולדת.

קשיים ופירושים:

קושי:

פסוק א’ כתוב: “ותטש המלחמה”- מה כוונת הכותב?

פירוש:

ר’  יוסף כספי: ” ותטש – ותעזב מצד ישראל; הפך “והייתם לאנשים ונלחמתם” (להלן , ט).”

הסבר פירוש:

המלחמה הייתה קשה בצד של ישראל כי ראו שהם נפגעים ולכן חיילי ישראל נטשו את אזור המלחמה וברחו.

*יכול להיות גם פירוש נוסף: המלחמה התישה את ישראל כיוון שראו שהם נכשלים אז הותשו והרגישו חלשים בעוד שאם היו מצליחים היו מתחזקים יותר מעצם הניצחון.

קושי:

מהי הסיבה ששני בני עלי מוזכרים כאן בצורה מפורטת?

פירוש:

רד”ק: ושם שני בני עלי עם ארון ברית האלהים חפני ופינחס – להודיע כי הם גרמו המכשלת. וכדי שיבאו במלחמה היתה סבה מאת האלהים ששאלו זקני ישראל את הארון , והם גרמו המכשלה עם עוונות ישראל הבאים למלחמה , כי היו בהם עובדי עבודה זרה. וארון זה הוא ארון שבו שברי לוחות , והוא היה יוצא עמהם למלחמה , והוא שנאמר עליו “וארון ברית יי’ נוסע לפניהם” (במ’ י , לג).

הסבר פירוש: הסיבה שמופיעים פה בני עלי היא שהם אלה שבגללם עם ישראל נפגעו במלחמה. שבעקבות מעשיהם הרעים נגרמה המלחמה כדי שיבואו עם הארון ואז ימותו במלחמה הם וכל האנשים שלא התנהגו כראוי כמוהם לא יראו את ה’ ועבדו עבודה זרה.

קושי:

מה גרם לעלי למות?

פירוש:

ר’ יוסף קרא: “ותשבר מפרקתו וימת כי זקן האיש וכבד – שאם אדם בחור , נושא את עצמו , אבל זה , לפי שהיה זקן ואיש כבד , גרמה לו שנשברה מפרקתו.”

הסבר פירוש:

 אם היה בחור צעיר אז לא היה מת מהנפילה אבל מכיוון שהיה כבד או שהיה מלא[שמן] או שהיה כבד בתנועותיו בעקבות הזקנה הנפילה גרמה לכך  שימות.

קושי:

מהי הסיבה שכתוב: “הרה ללת” ולא “הרה ללדת”?

פירוש:

הרה ללת – כמו ‘הרה ללדת’. ויש פותרין (מחברת: ‘ל’): לשון צער , לשון ‘יללה’ , כלומר: הריון של יללה וצער.

הסבר פירוש:

מכיוון שברוב המקרים האישה שיולדת הצירים שלה מגיעים בדרך טבעית כתוצאה מכך שהעובר רוצה לצאת אבל בסיפור הזה האישה קיבלה צירים מוקדמים כתוצאה מכך ששמעה שמועות רעות מאוד ולכן הצירים באו כתוצאה מצער ו[יללות של כאב וצער] זו הסיבה שהלידה הייתה לא רגילה וטבעית אלא לידה מוקדמת.

כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.

שאלות בגרות :

  1. קרא שמואל א’ פרק ד’ פסוקים: י”א- י”ט.
  • מי מספר לעלי על תוצאות המלחמה? מאיזה שבט היה? כיצד הוא נקרא ומהי הסיבה לדעתך לכינוי שניתן לו?
  • כתוב 3 תכונות שניתן ללמוד מהאדם שהגיע לספר לעלי על תוצאות המלחמה.

  1. קרא שמואל א’ פרק ד’ פסוקים י”ח- כ”ב.
  • כיצד מגיב עלי לבשורות האיש?
  • כיצד מגיבה כלתו של עלי לבשורות?
  • מהי לדעתך הבשורה הקשה ביותר שניתנה לעלי ולכלתו בעיניהם. בסס תשובתך על הפרק.
  • לאור תוצאות המלחמה שקראת מה לדעתך הבשורה הקשה ביותר בתוצאות המלחמה ומדוע.
  1. קרא שמואל א’ פרק ד’ פסוקים י”ח- כ”ב.
  • מהו מדרש שם?
  • מהו מדרש השם בפרק? מי נותנת את השם ומהי הסיבה לשם הניתן?

  1. קרא שמואל א’ פרק ד’ פסוקים י”ח-כ”ב.
  • כיצד ניתן לזהות מתוך הפרק שבעקבות האירוע שעוברת כלתו של עלי הולדת בנה לא מוערכת כראוי בעיניה?
Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה