אסתר פרק ב’

https://drive.google.com/file/d/1L1bbmp_-oxJXGQ0pMdCKT8hhyz-AxVX7

א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כְּשֹׁךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ זָכַר אֶת וַשְׁתִּי וְאֵת אֲשֶׁר עָשָׂתָה וְאֵת אֲשֶׁר נִגְזַר עָלֶיהָ. ב וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ מְשָׁרְתָיו יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת טוֹבוֹת מַרְאֶה. ג וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וְנָתוֹן תַּמְרוּקֵיהֶן. ד וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹךְ תַּחַת וַשְׁתִּי וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן.    ה אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן שִׁמְעִי בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי. ו אֲשֶׁר הָגְלָה מִירוּשָׁלַיִם עִם הַגֹּלָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה עִם יְכָנְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל. ז וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת. ח וַיְהִי בְּהִשָּׁמַע דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ וּבְהִקָּבֵץ נְעָרוֹת רַבּוֹת אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל יַד הֵגָי וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ אֶל יַד הֵגַי שֹׁמֵר הַנָּשִׁים. ט וַתִּיטַב הַנַּעֲרָה בְעֵינָיו וַתִּשָּׂא חֶסֶד לְפָנָיו וַיְבַהֵל אֶת תַּמְרוּקֶיהָ וְאֶת מָנוֹתֶהָ לָתֵת לָהּ וְאֵת שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת הָרְאֻיוֹת לָתֶת לָהּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ וַיְשַׁנֶּהָ וְאֶת נַעֲרוֹתֶיהָ לְטוֹב בֵּית הַנָּשִׁים. י לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד. יא וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ. יב וּבְהַגִּיעַ תֹּר נַעֲרָה וְנַעֲרָה לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ מִקֵּץ הֱיוֹת לָהּ כְּדָת הַנָּשִׁים שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ כִּי כֵּן יִמְלְאוּ יְמֵי מְרוּקֵיהֶן שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בְּשֶׁמֶן הַמֹּר וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בַּבְּשָׂמִים וּבְתַמְרוּקֵי הַנָּשִׁים. יג וּבָזֶה הַנַּעֲרָה בָּאָה אֶל הַמֶּלֶךְ אֵת כָּל אֲשֶׁר תֹּאמַר יִנָּתֵן לָהּ לָבוֹא עִמָּהּ מִבֵּית הַנָּשִׁים עַד בֵּית הַמֶּלֶךְ. יד בָּעֶרֶב הִיא בָאָה וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים שֵׁנִי אֶל יַד שַׁעֲשְׁגַז סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַפִּילַגְשִׁים לֹא תָבוֹא עוֹד אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי אִם חָפֵץ בָּהּ הַמֶּלֶךְ וְנִקְרְאָה בְשֵׁם. טו וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לֹא בִקְשָׁה דָּבָר כִּי אִם אֶת אֲשֶׁר יֹאמַר הֵגַי סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ. טז וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶל בֵּית מַלְכוּתוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי הוּא חֹדֶשׁ טֵבֵת בִּשְׁנַת שֶׁבַע לְמַלְכוּתוֹ. יז וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי. יח וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ מִשְׁתֶּה גָדוֹל לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו אֵת מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר וַהֲנָחָה לַמְּדִינוֹת עָשָׂה וַיִּתֵּן מַשְׂאֵת כְּיַד הַמֶּלֶךְ. יט וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית וּמָרְדֳּכַי יֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ. כ אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ.    כא בַּיָּמִים הָהֵם וּמָרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ קָצַף בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף וַיְבַקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ. כב וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי. כג וַיְבֻקַּשׁ הַדָּבָר וַיִּמָּצֵא וַיִּתָּלוּ שְׁנֵיהֶם עַל עֵץ וַיִּכָּתֵב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ.

ב”ה

מיקום בתנ”ך: מגילת אסתר פרק ב

נושא: אסתר נבחרת למלכה

תקציר הפרק

לאחר האירועים הנזכרים בפרק א’ הזמן עבר וכעסו של המלך ירד. הוא נזכר בושתי ובכל מה שארע איתה ובמה שנגזר עליה. נערי המלך ומשרתיו שרואים את צערו וחסרונו במלכה מציעים לו לבחור מלכה חדשה. והדרך שתיבחר המלכה היא שהמלך יוציא כרוזים לכל מדינות מלכותו ויאספו אל העיר שושן כל הנערות הבתולות יפות המראה. הן יהיו בבית הנשים ואחראי בית הנשים הגא סריס המלך יביא להם חומרי טיפוח ופינוק. וכך לאחר שהן יהיו מטופחות ויפות ויראו כמלכות. המלך יבחר מבין כולן את זו שטובה בעיניו וישים אותה במקום ושתי למלכה. המלך מרוצה מהעצה וכך נעשה.

באותו זמן איש יהודי בשם מרדכי גר בשושן הבירה שהוגלה בזמן גלות יהודה הראשונה עם המלך יהויכין [897 לפנה”ס] הוא אימץ את אסתר בת דודו כיוון שהייתה יתומה מאב ואם והתייחס אליה כבת.

כשהגיע הכרוז שהכריז על החוק החדש שכל הבנות הבתולות צריכות להיאסף לבית המלך, אסתר יוצאת עם כולן ונלקחת להרמון בית הנשים, שם הגי סריס המלך שומר על המקום ומביא לכל נערה ונערה כבקשתה.

כשאסתר מגיעה לבית הנשים היא מוצאת חן בעיני הגי והוא מביא לה שבע נערות שמתאימות וראויות לה וממהר להביא לה תמרוקים ומוצרי טיפוח ונותן לה יחס שונה ומועדף מלנשים האחרות בבית המלך.

לאורך כל זמן שהותה אסתר לא מספרת מהיכן היא ומי עמה ומולדתה כיוון שמרדכי ציווה עליה לא לומר.

מרדכי בכל יום מגיע לחצר המלך כדי לראות מה קורה עם אסתר. מה נעשה איתה ומה שלומה.

לאחר שנים עשר חודשים שנערה נמצאת בבית הנשים. בהן שישה חודשים היא טובלת בשמן המור ושישה חודשים בבשמים חדשים, מגיע הזמן שבו היא צריכה להתייצב בפני המלך ואז כל מה שהיא רוצה ניתן לה כדי לבוא למלך. בערב היא הולכת אל המלך ובבוקר היא שבה אל בית הפילגשים, שם יש שומר אחר הנקרא שעשגז סריס המלך. לאחר שכבר הייתה עם המלך רק אם המלך מעוניין בה שוב הוא יקרא לה מבית הפילגשים.

כשמגיע תור אסתר להתייצב לפני המלך בניגוד לאחרות היא לא מבקשת דבר אלא עושה מה שהגי אומר לה ומוצאת חן בעיני כל רואיה. בחודש טבת היא מתייצבת לפני המלך. הוא אוהב אותה יותר מכל הנשים שהיה איתם ויותר מכל הנשים הבתולות שנמצאות עדיין בבית הנשים. המלך שם על ראשה כתר מלכות וממליך אותה במקום ושתי. כדי להדגיש את שמחתו הוא עושה משתה גדול לכל שריו ועבדיו, נותן הנחה למדינות שתחת שלטונו ומחלק מתנות ביד רחבה.

כאשר מגיע הזמן הנוסף שנאספות שוב בתולות להגיע לפני המלך ולהראות לפניו ולהיבחר אסתר עדיין לא מספרת לו את סודה מכיוון שמרדכי ציווה עליה לא לספר והיא מתנהלת כמו שהייתה כשהייתה בבית מרדכי.

באותם ימים מרדכי יושב בשער המלך (התמנה כשופט) והוא שומע את בקתן ותרש מתכננים לפגוע במלך ולהמיתו. הוא מעביר את המסר לאסתר, אסתר מעבירה את המסר למלך לאחשוורוש והדבר נבדק כשהוא מוכח כנכון תולים את שניהם על העץ ואת הסיפור כותבים בספר דברי הימים של המלך.

מבנה הפרק:

א’-ד’: בעיה ופתרון [געגוע אחשוורוש לושתי והצעת עבדיו]

ה’-ז’: ייחוסה של אסתר

ח’: ט’: אסתר בארמון הנשים של אחשוורוש.

י’-י”א: צווי וביצוע .

י”ב-י”ד: התנהלות בית הנשים.

ט”ו-י”ח: אסתר מוצאת חן בעיני כל רואיה ובעיני אחשוורוש ומקבלת מעמד מלוכה וכבוד.

י”ט: התאספות שנייה של בתולות העיר לשושן הבירה כדי להיבחר על ידי אחשוורוש.

כ’: סירוב אסתר לומר מי עמה ומולדתה.

כ”א-כ”ג: מזימת בקתן ותרש וסיכולה על ידי מרדכי ואסתר.

מילים לביאור:

תמרוקיהן– תמרוקים, מוצרי טיפוח לפנים ולגוף.

משאת -מתנה

כיד המלך– ביד רחבה

מעמד מרדכי:

אִישׁ יְהוּדִי, הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה; וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי, בֶּן יָאִיר בֶּן-שִׁמְעִי בֶּן-קִישׁ–אִישׁ יְמִינִי.

כינויים למרדכי –איש, יהודי.

הכינוי איש יהודי– מטרתו להדגיש את חשיבות מרדכי. מרדכי אינו מפשוטי העם אלא אדם שהיה בעל מעמד גבוה בקרב היהודים.

שושלת מרדכי נמסרת פה כדי לדעת את יחוסו וייחוסה של אסתר.

מרדכי הגלה עם גלות יכניה- גלות יהויכין הייתה גלות יהודה הראשונה. גלות זו נקראת גם גלות האצולה כיוון שכל חשובי העיר גלו בגלות זו. [מלכים ב פרק כ”ד]

מרדכי יושב בשער המלך– בעבר כאשר היו כותבים על אדם שהוא יושב בשער התכוונו לכך שהאדם שופט כיוון שבשער העיר היו יושבים השופטים ושופטים את העם. יכול להיות שמרדכי היה שופט של העם היהודי שנמצא בשושן.

אסתר– אסתר בת אביחיל דוד מרדכי.

אסתר מתוארת כבת דודו של מרדכי, יפת תואר ויפת מראה. יתומה מאב ואם ומאומצת על ידי מרדכי.

מהפרק ניתן לראות פרטים נוספים על אסתר [אפיון עקיף של הדמות]:

שומרת סוד, נאמנה, חברותית, אמתית, בטוחה בעצמה ובמי שהיא, חזקה.

כיצד ניתן לראות תכונות אלה?

היא לא דורשת ומבקשת דבר בבית הנשים, מוצאת חן בעיני כל רואיה, יודעת לשמור סוד, מקשיבה ומכבדת את מרדכי בדיוק כמו כשהייתה תחת חסותו בביתו.

אסתר מקבלת מהמלך יחס אוהב ומועדף ובכל זאת לא מספרת לו מי עמה ומולדתה גם לאחר שמתאספות שוב נשים להיבחר על ידי המלך הדבר לא מערער את אסתר ולא גורם לה לחשוש מכך שיבחר אחרת על פניה אלא היא אוחזת בסוד שמרדכי ציווה עליה לא לספר ולא נשברת.

ביטויים:

כיד המלך– ביד עשירה ורחבה.

פעולות אחשוורוש המדגישות את יחסו המועדף לאסתר:

יז וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת-אֶסְתֵּר מִכָּל-הַנָּשִׁים, וַתִּשָּׂא-חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל-הַבְּתוּלוֹת; וַיָּשֶׂם כֶּתֶר-מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ, וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי.  יח וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ מִשְׁתֶּה גָדוֹל, לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו–אֵת, מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר; וַהֲנָחָה לַמְּדִינוֹת עָשָׂה, וַיִּתֵּן מַשְׂאֵת כְּיַד הַמֶּלֶךְ. 

  1. שם כתר מלכות על ראשה.
  2. המליך אותה ושם אותה במעמד של ושתי.
  3. עשה משתה גדול לכל שריו ועבדיו: “משתה אסתר”.
  4. נתן הנחה למדינות.
  5. נתן משאת ביד רחבה [נדוניה לאסתר או מתנות למדינות]

בין אסתר למרדכי היו יחסים טובים שלא התערערו אחרי לקיחתה לארמון:

לפני שנלקחה לבית הנשים:

ניתן לראות שמרדכי פורש חסות על אסתר בת דודו כיוון שהיא יתומה מאב ואם והוא מתייחס אליה כבת.

. ז וַיְהִי אֹמֵן אֶת-הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת-דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם וְהַנַּעֲרָה יְפַת-תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת.

יחסי אסתר ומרדכי כשהיא בבית הנשים:

ניתן לראות שכשאסתר בבית הנשים היא עדיין מקשיבה לדברי מרדכי ושומרת על סודה. באותה מידה מרדכי לא מפקיר את אסתר אלא כל יום מתהלך בחצר המלך לבדוק מה קורה איתה ומה שלומה.

י לֹא-הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ  כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד.

יא וּבְכָל-יוֹם וָיוֹם–מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ, לִפְנֵי חֲצַר בֵּית-הַנָּשִׁים:  לָדַעַת אֶת-שְׁלוֹם אֶסְתֵּר, וּמַה-יֵּעָשֶׂה בָּהּ.

 יט וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית וּמָרְדֳּכַי יֹשֵׁב בְּשַׁעַר-הַמֶּלֶךְ.

יחסי אסתר ומרדכי לאחר מינוייה למלכה:

ניתן לראות שגם לאחר שאסתר מונתה למלכה ואחשוורוש עושה לכבודה משתה ושם כתר מלכות על ראשה ושם אותה במקום ושתי עדיין אסתר מסורה למרדכי ומתנהלת כאילו היא בבית מרדכי וגם שומרת על ציווי מרדכי ולא מספרת לבעלה אחשוורוש על סודה. בנוסף, כשמרדכי מעביר לה מסר שיציל את חיי המלך היא אומרת את המסר בשם מרדכי ולא בשמה.

כ אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת-עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת-מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ.

כב וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי.

ניתן לראות שבין אסתר ומרדכי יש קשר של אמון. מרדכי מזהה בעיה ומספר לאסתר כיוון שהוא סומך עליה שתטפל בדבר בצורה נכונה וגם היא כשהיא מעבירה את המסר לאחשוורוש היא אומרת שמרדכי אמר לה ולא מייחסת את ההצלה לעצמה.

מוסר השכל:

  1. אסתר מלמדת שחשוב שאדם יאמר דבר בשם אומרו. אסתר מעבירה את דברי מרדכי אל אחשוורוש וכך מצילה את אחשוורוש אבל היא לא לוקחת את הקרדיט לעצמה אלא משייכת אותו למרדכי.
  2. ממעשי אסתר ניתן ללמוד עד כמה חשוב שאדם לא ישנה ממנהגי ביתו גם כשגדל ונישא. כמו שהתנהג בצורה טובה ומכבדת כשהיה ברשות הוריו או מקום בעל סמכות גם כשהוא לא בתוך מסגרת של כללים ויכול לעשות ככל העולה על רוחו עדיין ישים לעצמו גבולות ויתנהג בצורה מכבדת גם במקום שפרוץ מכל גבול.
  3. מאסתר ניתן ללמוד את הערך של שמירת סוד- אסתר שומרת על סודה ולא מספרת מהיכן היא כיוון שמבינה שאם מרדכי אמר לה לעשות את זה הוא יודע מה הסיבה לכך ולכן מקשיבה לו.
  4. ממרדכי ניתן ללמוד שגם כשהילד גדל ועזב את הבית צריך לתת לו את המקום שלו אך גם להראות אכפתיות והתייחסות.- מרדכי נמצא בחצר המלך ובודק את שלום אסתר ומה נעשה עימה

קשיים ופירושים:

קושי:

מהו הזיכרון שזכר אחשוורוש את ושתי ושהביא לפתרון של השרים?

פירוש:

רש”י: זכר את ושתי – את יופיה , ונעצב.

הסבר פירוש: זכר את היופי של ושתי ונעצב כי הבין שגרש אותה וזו הסיבה שהציעו לו עבדיו לאסוף מכל הארצות נשים יפות לבחירה.

פירוש 2:

ר’ יוסף קרא: “אחר הדברים האלה כשוך חמת המלך אחשורוש זכר את ושתי ואת אשר עשתה – ונתן בדעתו להשיבה; וכיון שזכר את אשר נגזר עליה , שצוה שיכתוב בדתי פרס ומדי שלא תבא ושתי עוד אליו , חדל להשיבה.

הסבר פירוש: זכר את ושתי ואת כל מה שעשתה ורצה להשיבה אליו כי כעסו ירד אבל נזכר שכתב חוק שאינו יכול להשיבה אליו לאחר המעשה שעשתה.

קושי:

מהי הסיבה שנקרא מרדכי יהודי? והרי הולא לא משבט יהודה אלא משבט בנימין כמו שהמשך הפסוק מלמד.

פירוש:

רש”י: איש יהודי – על שגלה עם גלות יהודה; כל אותן שגלו עם מלכות יהודה היו קרויין ‘יהודים’ בין הגוים , ואפילו הן משבט אחר; והוא איש ימיני – [מבנימן] היה. כך פשוטו , ורבותינו דרשו מה שדרשו (ראה מגילה יב , ב).

הסבר פירוש: נקרא יהודי בגלל שגלה יחד עם גלות יהודה ולכן כל מי שגלה בגלות יהודה גם אם היה משבט אחר נקרא יהודי.

קושי:

מהי הסיבה שהאישה המועמדת מגיעה לבית המלך ולאחר מכן הולכת לבית הפילגשים ולא לבית הנשים?

פירוש:

רשב”ם: בערב היא באה – אל המלך לשכב עמה. ובבקר – כשנעשית פלגש אינה חוזרת לבית הנשים הבתולות , כי אם לבית שני של פלגשים (בנוסחנו: פילגשים). ולא תבא (בנוסחנו: תבוא) עוד מן הפלגשים אל המלך אפילו פעם אחת. ‘כי’ זה – כמו ‘אלא’. חפץ בה המלך – באחת מן הפלגשים , ותהיה נקראה בשם לפניו – אז תבא.

הסבר פירוש: כשמגיע תור הנערה להגיע אל המלך היא באה אליו ושוכבת עימו, לאחר מכן היא לא שבה אל בית הנשים הבתולות אלא לבית הפלגשים מכיוון שהמלך היה איתה היא לא יכולה להיות עם גבר אחר כי זה בושה למלך שאישה שהייתה איתו תהיה עם אחר. מצד שני אם הוא כבר אינו מעוניין בה הוא לא ממליך אותה ולכן היא נשארת  בבית הפלגשים. שבמידה וירצה בה תבוא לפניו ובמידה ולא תישאר שם.

זאת אומרת היו שני בתי נשים למלך: בית הנשים שהיה מקום הכנה למועמדות למלוכה ובית שני לפילגשים אלה שכבר היו עם המלך והמלך לא רצה בהן מספיק כדי לבחור בהן כמלכה.

קושי:

מהי הסיבה שנכתב שאסתר הייתה אהובה על מלך יותר מכל הנשים ומצאה חן בעיניו יותר מכל הבתולות? מדוע הכפילות?

פירוש:

ר’ יוסף קרא: “ויאהב המלך את אסתר מכל הנשים שהיו בעולות , וגם נשאה חן בעיניו מכל הבתולות.”

הסבר פירוש: אחשוורוש אהב אותה יותר מאלה שהיו כבר לפניה והיו עם המלך ומצאה חן בעיניו גם יותר מכל אלה שעוד לא היו איתו ולכן המליך אותה במקום ושתי.

קושי:

מהי המשאת המלך שנתן אחשוורוש כשנישא לאסתר?

פירוש:

משאת – מנחה , כמו “משאת בנימן” (בר’ מג , לד).

הסבר פירוש: מנחה, מתנה. נתן מתנות למדינות השונות שתחת מלכותו. [הפרשן השווה את המילה לבראשית פרק מ”ג שם גם מופיעה המילה משאת בהקשר של מתנה].

קושי:

מהי הסיבה שמרדכי יושב בשער המלך?

פירוש:

ר’ ישעיה מטראני: ומרדכי יושב בשער המלך – שהיה ירא שמא תגיד אסתר את עמה ואת מולדתה (ראה לעיל , כ).

הסבר פירוש: מרדכי יושב שם כי חשש שהיא תאמר את השם של עמה ומולדתה כי המלך היה שואל אותה על הדבר.

פירוש2:

ראב”ע: “ יושב בשער המלך – לשפוט”

הסבר פירוש: מרדכי היה אחד מהסנהדרין בירושלים ופה בשושן התמנה כשופט.

כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.

שאלות בגרות:

  1. קרא אסתר פרק ב’ פסוקים א-ה’. ופסוקים ט”ו-י”ט.

מהי הבעיה שעולה בפסוקים אלה? מי מנסה לפתור את הבעיה וכיצד? האם הבעיה נפתרת לדעתך? נמק תשובתך.

  1. מהפרק ניתן לראות שבין אסתר ומרדכי היו יחסי כבוד ואמון שלא נותקו כשהיא הלכה לבית המלך. הבא ראיה אחת המוכיחה זאת לפני לקיחת אסתר לבית המלך ושתי ראיות אחרי שנלקחה לבית המלך.
  2. בפרק זה ניתן לראות את אסתר באור חיובי ביותר. כתוב 3 תכונות של אסתר ומהיכן למדת תכונות אלה בפרק.
  1. קרא מגילת אסתר פרק ב’ פסוקים ח’-י’.
  • מהו היחס שקיבלה אסתר בבית המלך? הוכח מהכתוב.
  • הבא שתי הוכחות מהפרק לצורת היחס שרשמת בסעיף א’ שקיבלה אסתר.
  1. קרא פרק ב’ פסוקים ט”ז-כ’.

באילו דרכים ניתן לראות את העדפת אסתר על שאר הנשים על ידי אחשוורוש?

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה