המעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם-בניית המשטר הנאצי

המעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם-בניית המשטר הנאצי

ב”ה

נושא: טוטליטריות , אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה.

תת נושאהמעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם

 

פוליטיקה:

ב-30.1.1933 התמנה היטלר באופן חוקי כראש ממשלת גרמניה [קאנצלר] על ידי נשיא גרמניה הינדנבורג. בממשלה היו בסך הכל 3 שרים נאצים מתוך 11 שרים והיטלר בחר להחליט על פיזור בית המחוקקים [רייכסטאג] ובאישורו של הנשיא הוא הכריז על בחירות חוזרות שיתקיימו ב-5.3.1933.

מטרתו של היטלר הייתה להגיע לרוב מכריע בממשלה כדי שיוכל לקדם את המטרות שלו ושלא יהיו שרים שיחסמו אותו.  כך בדרך חוקית כשיש לו רוב מכריע בממשלה הוא הכניס את כל החוקים שלו והפך את גרמניה ממדינה דמוקרטית למדינה שנשלטת על ידי אדם אחד.

שריפת בית המחוקקים [הרייכסטאג] :

 ב-28.2.1933 שבוע לפני זמן הבחירות הוצת בית המחוקקים [רייכסטאג]  והנאצים האשימו את הקומוניסטים [אלה שתמכו בשוויון] בהצתתו. השרפה הזו נתנה את האפשרות לנאצים לבצע מעצרים של כל הדמויות שהיו קומוניסטים או חשודים בפעולויות קומוניסטיות וכך בעצם גרמו להם להורדת השפעה על הציבור. בנוסף, נחקקו חוקים אנטי דמוקרטים שנועדו כביכול לשמור על העם והארץ וכך נאסר חופש העיתונות וחופש הביטוי והבעת דעה באופן חופשי וללא חשש, נאסרו אספות פוליטיות ועוד. כשהגיע שבוע ההצבעה כל הקומוניסטים היו בכלא וכך יכולת ההשפעה שלהם ירדה מאוד והמפלגה הנאצית נבחרה לעלות לשלטון הפעם עם 44% קולות.

חוק ההסמכה:

אחוזי ההצבעה שהיו גבוהים מהעבר נתנו להיטלר אפשרות לחוקק חוק הנקרא “חוק ההסמכה”. החוק אומר שראש הממשלה רשאי לחוקק חוקים שנוגדים את החוקה ללא אישור של הממשלה במשך 4 שנים שהוא זמן כהונתו. במילים אחרות הוא יכול לפעול כרצונו במדינה והחברים בבית המחוקקים שאינם ממפלגתו לא יכולים להשפיע או לעשות שום פעולה שתמנע ממנו לפעול כרצונו. 

על ידי קביעת חוק זה המפלגות שלא היו תחת היטלר נחסמו מלהשפיע על מה שקורה בממשלה וכך בעצם מתחילה תקופה חדשה של שלטון דיקטטורי. [שלטון של איש אחד].

 

 [מאוחר יותר יוודע שהנאצים עצמם שרפו את בניין המחוקקים כדי שיוכלו להאשים את הקומוניסטים ולפעול למען מעצרם].

 

ההפיכה לפיהרר:

ב-1934 מת הינדנבורג, הנשיא של גרמניה, והיה צריך למנות נשיא חדש לגרמניה. לצורך המינוי במדינה דמוקרטית יש צורך לעשות בחירות כדי למנות נשיא. היטלר החליט לבטל את הבחירות למשרת הנשיא ובמקומם קבע שהוא עצמו יהיה הנשיא. וכך היטלר הופך להיות הנשיא, ראש הממשלה  והמפקד הראשי של צבא גרמניה[רייכספיהרר]. בעצם בדרך זו הוא החזיק בכל התפקידים בעלי השליטה בגרמניה וכך נפתחת לו הדרך לפעול כרצונו בגרמניה בלי שאף אדם יוכל להשפיע או לחסום את החלטתו.  היטלר הפך להיות הרייכספיהרר, קנצלר ונשיא גרמניה. 

 

 

תחום החינוך והתרבות:

חינוך ותנועות נוער:

ב-1933 כשהיטלר והמפלגה הנאצית עלו לשלטון הוקמה “לשכת התרבות של הרייך“. היטלר ממנה את יוזף גבלס שהיה מהאנשים הקרובים אליו ביותר לעמוד בראשה . הלשכה ניהלה את כל תחומי החינוך בארץ מגני ילדים ועד תנועות נוער ואוניברסיטאות. כולם היו כפופים אליה. היא בחרה את המנהלים, מרכזי התנועות ומנהלי האוניברסיטאות והם היו מחויבים להישבע אמונים להיטלר וכך הלשכה דאגה שכל מה שיהיה במרכזי החינוך יהיה מותאם למסרים שהמפלגה רצתה להעביר. 

כתוצאה מכך כל מי שלא היה בעל גזע הארי, פוטר.  מטרת הלשכה היתה להעביר את האידאולוגיה הנאצית ברחבי גרמניה. 

נקבעה תכנית לימודים בעלת מסר אחיד שמפאר את העבר של גרמניה, מעביר את האידאולוגיה הנאצית, ושם דגש על חינוך גופני והכנה צבאית וציות לפיהרר[ראש המדינה].

היטלר יוגנד“-תנועת נוער שהוקמה כשהיטלר עלה לשלטון. כל הילדים והנוער מבני 8 עד 17 נכנסו לתנועה זו. התנועה העבירה את המסרים שהיטלר רצה להעביר. [האידאולוגיה הנאצית], שילבה אימונים גופניים, הכנה להיותם לוחמים, העבירה מסרים של ציות מוחלט ללא ערעור לשליט וחיזקה את הכוח והאכזריות שלהם. כל תנועת נוער אחרת נאסרה בגרמניה. 

 

תעמולה:

יוזף גבלס גם עמד בראש התעמולה של המפלגה הנאצית. הוא האמין בכוח המילה הכתובה להשפיע ולגרום לאנשים לפעול ולכן בכל כוחו הוא מוצא דרכים מה לכתוב ולפרסם כדי להשפיע על דעת העם בגרמניה ולגרום להם להאמין באידאולוגיה שלהם שהיהודים הם סכנה לאנושות וחובה להשמידם כדי שלא ישתלטו על העולם.

המפלגה נהגה לארגן כנסים ומצעדים מפוארים שבהם היטלר עולה לנאום בקול ולשלהב את הקהל וכך לגרום להם להאמין בצדקת הדרך של האידאולוגיה הנאצית.

המסרים שלו היו מעטים, מתומצתים וחזרו על עצמם כדי שהמון העם יצליח להפנים אותם. הם דיברו על נושאים שהיו מותאמים לקהל הרחב כדי לעורר רגשותיו ואמונם.

[יוזף גבלס בסופו של דבר כשגרמניה הובסה והיטלר התאבד ברח עם אשתו ו-6 ילדיו והוא ואשתו רצחו את ילדיהם והתאבדו]

 

תרבות:

כלל  היוצרים בגרמניה היו צריכים להשתייך ל”לשכת הרייך לתרבות” שחולקו לקבוצות בתחום הקולנוע, הרדיו, התיאטרון, ספרות,  אומנות וכו’.  השלטון פרסם “רשימות שחורות” של יצירות שהיה אסור לצפות או לקרוא בהם.

כל יצירה שיצאה לאור בכל תחום אם זה בקולנוע, ספרות, פרסומת או כתבה הייתה חייבת לקבל אישור של גבלס לפני שיצאה לאור. 

 

אחת הדוגמאות להעברת המסרים של הנאצים דרך התרבות היא: תערוכה שנפתחה ב-1937 בשם “היהודי הנצחי” ושם יכלו כל מבקרי התערוכה לצפות בתמונות ודגמים גסים ובעלי פרופורציות גסות ולא מתאימות של יהודים .

 

שליטה על תקשורת:

קולנוע:

אולפני הקולנוע נדרשו להפיק סרטים שמטרתם הייתה להראות את הגרמנים במלוא הדרם ולחזק את “גזע הארי”. בסרטים הם היו אמורים להאדיר את הגרמנים ולבזות ולהשפיל את היהודים ואת התכונות שלהם וכך להעביר את המסר של מי החזק והשולט ומי אינו ראוי לחיים. 

סרט לדוגמא: “היהודי הנצחי”- הסרט הוא סרט תעמולה אנטישמי בבימויו של פריץ היפלר בשנת 1940. הסרט נוצר תוך הנחייתו של יוזף גבלס ומטרת הסרט להראות איך היהודים חיים חיי רווחה ועושר בגטו כשלידם נמצאים עניי הגטו שמתים מרעב בלי שיסתכלו עליהם.

המראה החיצוני של דמויות היהודים בסרט היה מראה מעורר סלידה וגועל כדי ליצור אצל הצופים סלידה מהיהודים ולעורר בהם רצון להרחיקם..

 

רדיו:

הרדיו גם היה בשליטת משרד התעמולה וכך היטלר דאג שנאומיו המעוררי רגש וסוחפים בכנסים  יחזרו שוב ושוב בהישמעות לרדיו כדי שהדברים יכנסו לתת מודע של האנשים בגרמניה.

מחירי הרדיו היו מסובסדים כדי שכל אחד מהעם יכול היה לקנות רדיו ולהקשיב לנאומי היטלר.

שר התעמולה גם חסם את כל תחנות הרדיו שאינם השידורים של גרמניה וכך שלט בכל המסרים של אמצעי התקשורת שהעם קיבל.

 

עיתונות:

גבלס הקים בית הספר לעיתונות. מטרתו הייתה להכשיר אנשים שדגלו באידאולוגיה הנאצית והאמינו בה כעיתונאים וכך הצליח לשלוט גם במילה הכתובה המתפרסמת בארץ. 

עד אפריל 1934 כל ההוצאות לאור של העיתונים נסגרו וגבלס היה היחיד ששלט במילה הכתובה המפורסמת בארץ.  מי שרצה לקנות עיתון באופן חוקי יכול היה לקבל עיתון עם מסרים של אידאולוגיה נאצית בלבד ועם קריקטורות ופרסומות שנועדו להחדיר את הרעיון של האידאולוגיה הנאצית בה הגרמני הוא מורם מעם ואמור להיות השולט, הכובש ומייצר התרבות ואילו העם היהודי רדוף, בזוי ומושפל וצריך להיכחד.

יוליוס שטרייכר היה מראשי האנטישמים בגרמניה והיה העורך של עיתון “ד”ר שטירמר” העיתון היה עיתון בעל אידאולוגיה נאצית ברורה וגרם להסתות רבות נגד יהודים עוד מתחילת פעילות המפלגה. ב-1938 נמכרו יותר מחצי מיליון עותקים ופורסמו במקומות ציבוריים והמוניים [בסופו של דבר הוא הוצא להורג במשפטי נירנברג]

 

טרור:

 

מחנות הריכוז– כדי להשליט את האידאולוגיה שלהם הנאצים פתחו בשלטון טרור ובהפחדה. הם הקימו מחנות ריכוז שלשם שלחו את כל האויבים של המפלגה ואת כל המתנגדים לה. וכך כשהם מורידים את כל המתנגדים מהאזור יש להם דרך חופשית יותר לפעול ולהשיג את המטרות של המפלגה.

הגאסטפו– ב1933 השנה שבה הוקמה המפלגה גם הוקם הגסטפו . הגסטפו היה המשטרה החשאית של המדינה והיא פעלה להשגת מטרות המפלגה. 

בשנת 1936 הידריך רינהרד עומד בראש הגסטפו וקיבל את כל הסמכויות לגרש למחנות הריכוז כל מי שנמצא כאויב של הרייך [המפלגה הנאצית] ואת היהודים. 

 

“ליל הסכינים הארוכות”

ס”א= היו ראשי תיבות של המילים פלוגות הסער. הארגון הוקם כגוף צבאי למחצה של המפלגה הנאצית.

היטלר מקבל עדכון מאנשיו שארנסט רום [שהיה השני בחשיבותו בגרמניה] מעורר מרד נגד היטלר. הוא מחליט לדכא את המרד. הוא  נכנס לחדרו של רום ואוסר אותו. מפה מתחיל מרחץ דמים . היטלר מזהה את הכוח הגובר של הארגון ולכן נותן הוראה להרוג את כל מנהיגי הארגון ללא משפט. יום לאחר מכן גם מוצא להורג רום.

ב-30.6.1936 היטלר נותן הוראה להרוג את ארנסט רום ואת כל המתנגדים הפוליטיים של המפלגה הנאצית.

כך הוחלש הכוח של האס.אה שהיה בהנהגת הצבא וכוחו של האס.אס גבר והשתלט על צבא גרמניה.

 

תחום כלכלי:

גרמניה הייתה בבעיות כלכליות קשות עקב תבוסתה במלחמת העולם הראשונה והחתימה שלה על חוזה ורסאי [חוזה שבו גרמניה התחייבה לצורך הפסקת אש לוותר על שטחים בשליטתה שהכניסו לה כסף, הגבלות של קשרים עם מדינות מסוימות, הגבלות של התחמשות בנשק והתחייבה לתשלום כספים כקנס למדינות ההסכמה]

בגרמניה היו כ-6 מיליון מובטלים שהיה צריך לספק להם עבודה באופן מידי, בעיית אינפלציה קשה [ערך הכסף בגרמניה נמוך מאוד] היטלר בונה תכנית הבראה כלכלית שתתפרס על 4 שנים ובה יושגו היעדים ש: אבטלה, כלכלה צבאית לצרכי מלחמה, הקמת משק עצמאי ללא תלות בעולם.

עבודות יזומות– המפלגה הנאצית מקימה מפעל של עבודות יזומות כמו סלילת כבישים ברחבי גרמניה במימון הממשלה וכך מעסיקה המוני אנשים בתעשייה הזו.

משרות מתפנות– משרות שבעבר היו של יהודים נלקחות מהם ובמקומם המשרות עוברות למקורבי המפלגה הנאצית. 

תעשיה צבאית– היטלר  משחרר את מגבלות חוזה ורסאי שאוסרות חימוש והכנת כלי נשק ומחזיר את מפעלי הנשק לשוק העבודה דבר שתורם לכך שיהיו משרות לגרמנים. 

פיקוח על שביתות– היטלר אוסר על פועלים להתאגד נגד מעסיקיהם וכל דרישה מול המעסיק מתנהלת מול המפלגה הנאצית כך שמפסיקות השביתות שהפרו את היציבות במשק.

תוך תקופה קצרה הצליח היטלר לחזק את גרמניה מבחינה כלכלית וכך להביא לתמיכתם באידאולוגיה שלו.

 

 

 

לומדים לבגרות בהיסטוריה בקליק. עוד סיכומים לבגרות בהיסטוריה, הסברים, שאלות בגרות בהיסטוריה, אמצעי עזר בהיסטוריה, המחשה ושיעורי צפייה בהיסטוריה לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בהיסטוריה אצלך בטלפוןבאתר בגרות בקליק. לימוד היסטוריה לבגרות , הכנה לבגרות בהיסטוריה , שיעורים פרטיים בהיסטוריה , סיכומים לבגרות בהיסטוריה, שיעור פרטי לבגרותבאתר בגרות בקליק ,  טיפים לבחינת בגרות בהיסטוריה , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בהיסטוריה , חומר עזר לבגרות בהיסטוריה, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות,

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.

 

שאלות בגרות בהיסטוריה:

1. א. מה היה המצב הכלכלי בגרמניה לפני עליית השלטון של המפלגה הנאצית? מהי הסיבה למצב הכלכלי שנוצר וכיצד היטלר פותר את הבעיה?

ב. מהו חוזה ורסאי ומהי הסיבה שהכלכלה של גרמניה הייתה תלויה בו?

 

2. כיצד היטלר הופך את גרמניה ממדינה דמוקרטית למדינה בעלת שלטון יחיד? בחר תחום אחד והסבר אותו.

 

3. כתוב על האירוע של “שריפת הרייכסטאג”   כיצד האירוע השפיע על השליטה של היטלר בגרמניה?

 

4. מה התרחש ב”ליל הסכינים הגדולות” כיצד אירוע זה תרם להשלטת האידאולוגיה הנאצית בגרמניה?

 

5. לאחר שקראת את הפרק ועיינת בנושא  באילו דרכים ניתן “להנדס תודעה”[להכניס למחשבה של העם מה שאתה רוצה שהוא יחשוב] לעם בצורה הטובה ביותר לדעתך והאם היטלר הצליח בכך?

Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה