בראשית פרק י”ב
- בראשית
- פרק י"ב
- ניסיונות אברהם
א וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. ב וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. ג וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. ד וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן. ה וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן. ו וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ. ז וַיֵּרָא יְהוָה אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו. ח וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה. ט וַיִּסַּע אַבְרָם הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה.
י וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ. יא וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ. יב וְהָיָה כִּי יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים וְאָמְרוּ אִשְׁתּוֹ זֹאת וְהָרְגוּ אֹתִי וְאֹתָךְ יְחַיּוּ. יג אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ. יד וַיְהִי כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים אֶת הָאִשָּׁה כִּי יָפָה הִוא מְאֹד. טו וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה וַיְהַלְלוּ אֹתָהּ אֶל פַּרְעֹה וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בֵּית פַּרְעֹה. טז וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ וַיְהִי לוֹ צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים. יז וַיְנַגַּע יְהוָה אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים וְאֶת בֵּיתוֹ עַל דְּבַר שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם. יח וַיִּקְרָא פַרְעֹה לְאַבְרָם וַיֹּאמֶר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא. יט לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה וְעַתָּה הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ. כ וַיְצַו עָלָיו פַּרְעֹה אֲנָשִׁים וַיְשַׁלְּחוּ אֹתוֹ וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ.
ב”ה
ספר: בראשית
פרק: יא’
נושא: ניסיונות אברהם
סיכומון
בפרק י”א סופר לנו על משפחתו של אברהם.
אברהם הגיע משושלת שמקורה בשם, בנו של נוח. אביו של אברהם נקרא בשם: תרח.
לנחור היו 3 בנים: הרן, נחור ואברם. המגורים שלהם היו באור – כשדים.
הרן מת באור כשדים אך נשאר לו בן, שמו לוט. אברם מתחתן עם שרי ונחור עם מילכה.
תרח מחליט לעבור לחרן ולוקח איתו חלק ממשפחתו. את אברם, שרי ולוט והם יוצאים לחרן.
תרח מת בחרן בגיל 205 שנים.
מונחים בפרק:
רמז מקדים כדי להדגיש את עוצמת הנס שיקרה בהמשך, מעדכנים אותנו ששרי עקרה (מקדימים לנו).
אין לה ולד- אין לה ילדים בכלל.
ספר: בראשית
פרק: י”ב
נושא: ניסיונות אברהם
תקציר הפרק
אברם עומד להתנסות ב-10 ניסיונות. הפרק מתחיל בניסיון הראשון של אברם. ה’ מצווה עליו לעזוב את ארצו, מולדתו ובית אביו אל ארץ לא נודעת.
הקשיים שעומדים בפני אברם:
-
לעזוב את ארצו המוכרת והידועה.
-
לעזוב את בני משפחתו
-
ללכת לארץ לא מוכרת ולא ידועה (אלוקים לא מציין כרגע את שמה של הארץ)
-
אברם לא צעיר. הוא בן 75 מסע לא פשוט לאדם מבוגר.
בשני דרכים ה’ משתמש כדי לגרום לאברם לעמוד בניסיון.
-
הדרגתיות – הציווי ניתן מהקל אל הכבד (עזיבת ארצו, מולדתו ובית אביו לארץ לא ידועה)
-
קבלת הבטחות וחיזוקים.
אברהם מקבל 7 ברכות והבטחות שמחולקות ל3 נושאים:
“ואעשך לגוי גדול” – יצא מימך עם רב” (הרבה צאצאים)
“ואברכך” – תהיה מבורך
“ואגדלה שמך” – שמך יהיה מפורסם בצורה חיובית בעולם
“והיה ברכה” – תברך אחרים
“ואברכה מברכיך”– כל מי שאוהב ומברך אותך יבורך ממני
“ומקלליך אאר” – אקלל ואפגע בשונאיך (ברכת הגנה)
“ונברכו בך כל משפחות האדמה” – בני העולם יבורכו בזכותך או ירצו להיות כמוך.
3 סוגי גמול נכנסים בברכות:
גמול אישי– “ואגדלה שמך”- שמך יהיה מכובד ומפורסם בעיני כל.
“ואברכה מברכיך ומקלליך אאור”- כל מי שיברך אותך יבורך וכל המקלל אותך יקולל.
גמול לדורות– “ואעשך לגוי גדול”- יצא מימך עם גדול.
גמול קולקטיבי– “ונתברכו בך כל משפחות האדמה”- כל בני האדם יתברכו בזכותך.
אברם יוצא עם שרי אשתו, לוט בן אחיו, רכושו ועם הנפש אשר עשו בחרן לעבר ארץ לא נודעת שהיא כנען (בעתיד היא תיקרא ישראל).
הוא מגיע לאזור שכם ואלון מורה והכנענים נמצאים בארץ, ה’ מבטיח שם לאברם את הבטחת הארץ: “לזרעך אתן את הארץ הזו”.
אברם מקבל הבטחה לזרעו (גמול לדורות) שבעתיד בניו יקבלו את ארץ כנען.
כאות תודה על ההבטחה, אברם מקריב קורבן לה’ ובכך הוא גם מפיץ את האמונה באל אחד לכל מי שמסביבו .
בהמשך הפרק אברם נודד באזור הנגב עד שמתחיל רעב כבד בארץ ישראל. כתוצאה מהרעב אברם יורד לגור במצרים עד שיעבור הרעב.
כשהוא קרוב לארץ מצרים הוא מסתכל על אשתו ומבין שיופייה רב והמצרים יחשקו בה.
המצרים מקפידים מאוד לא לקחת אשת איש אבל לא מקפידים על איסור רצח והוא מבין שהם יהרגו אותו כדי ששרי תהיה פנויה בשביל תאוותם.
הוא מבקש ממנה שתאמר שהיא אחותו כדי שיהיה לו טוב בזכותה.
כשהם מגיעים למצרים כולם רואים עד כמה יפה שרה, הם מדברים על יופייה ומהללים אותה לפני פרעה מלך מצרים. פרעה שולח שליחים שיביאו אליו את שרה והיא נלקחת אל ביתו. בתמורה לכך אברם מקבל ממנו צאן, בקר, עבדים ושפחות.
מרגע ששרה מגיעה לבית פרעה, ה’ פוגע בבית פרעה כל פעם בפגעים אחרים. פרעה מבין שהסיבות לפגעים הם בעקבות שרי ומבין שאברם ושרי נשואים ולכן פרעה חוטא לאל. הוא פונה לאברם בתוכחה: מדוע שיקרת לי ואמרת שהיא אחותך? הוא שולח את אברם ושרי מארצו עם כל הרכוש והדברים שקיבל ממנו כשהוא מלווה בשומרים.
מילים לביאור:
גוי = עם
אגדלה שמך = אפרסם אותך בצורה שתכבד אותך
אאר = אקלל
כבד = קשה
מבנה הפרק:
פסוקים א’- ט’: ציווי האל לעזוב את הארץ וביצוע אברם.
פסוקים י’-סוף הפרק: רעב בארץ והירידה למצרים.
מושגים בפרק:
גמול אישי– אדם עושה מעשה טוב/רע מקבל שכר/עונש לעצמו.
גמול לדורות– אדם עושה טוב/רע בניו מקבלים שכר/עונש על פי מעשיו.
גמול קולקטיבי– אדם עושה טוב/רע כל הקבוצה מקבלת שכר/עונש בזכותו.
אמונה באל מופשט– אברם הראשון שמאמין באל אחד, אל שאין לו גוף ודמות הגוף.
אל אוניברסאלי/מונותאיזם– אמונה באל אחד. אברם מפיץ את האמונה באל אחד.
מעשה אבות סימן לבנים- כאשר קורה אירוע משמעותי לאדם והוא רומז לאירוע דומה שיקרה לבניו (הדורות הבאים).
בפרק שלנו, אברם עוזב את כנען למצריים בעקבות רעב וגם בניו יעזבו את כנען בעקבות רעב וילכו למצריים.
פרעה ובני ביתו בפרק יוכו בנגעים גדולים ע”י האל וגם הדורות הבאים, שבהם בניו של פרעה יוכו ע”י האל בנגעים גדולים.
הבטחות האל [פסוקים ו’-ח’]
האל מבטיח לאברם לאחר שעבר לכנען 2 הבטחות:
-
הבטחת הזרע- יהיו לו ילדים.
-
הבטחת הארץ- ארץ כנען תעבור לידי זרעו של אברם.
“לזרעך אתן את הארץ הזאת”
הבטחת הארץ לא תהיה מיועדת לאברם אלא לזרעו [בעתיד הרחוק יותר] מכיוון שיש עמים שנמצאים כרגע בארץ כנען “והכנעני אז בארץ” [פסוק ו’] והם עדיין עוד לא הגיעו למצב שהחטאים שלהם חמורים ביותר. [“כי לא שלם עוון האמורי” בראשית פרק ט”ו, ט”ז].
אברהם בפרק זה נראה כמתאים להיות אבי האומה בגלל תכונות שונות:
אמונה באל והבטחותיו.
מקשיב לאל ועושה מה שנצטווה.
פועל למען ציווי האל בלי תלונות.
למרות הקשיים בדרך וגילו הבוגר [אברם בן 75] הוא עושה את הנאמר לו.
אברם מוקיר תודה לאל. הוא מקריב קורבן ולא מקבל כמובן מאליו דברים שהובטחו לו.
מעט על פרשנויות:
בתקופת הנצרות התרבו המסיתים שניסו לגרום לעם ישראל להתנצר ולעבור לדת אחרת. מנהיגי הנצרות שהאמינו בתנ”ך ולמדו אותו ניסו לגרום לעם היהודי לעבור אל דתם בדרכים שונות: איומים, פיתויים ואף הבאת בעיות וקשיים שעולים מלמידת התנ”ך, כדי לשכנע את העם היהודי שאינם צריכים להחזיק בדתם.
אם בעבר רוב עם ישראל למד את התורה ללא חקירה לעומק, עכשיו, בעקבות המסיתים, היו המנהיגים וחשובי העם צריכים לתת תשובות לשאלות ולהראות לעם את העומק, היופי והעוצמה שיש בתורה וגם ללמד אותם שלכל דבר בתורה יש סיבה ומשמעות.
הראשון שכתב ספר פרשנויות על התורה לעם היה רש”י (ר’ שלמה יצחקי).
בתקופתו, הנצרות שגשגה והמאמינים איימו על רבים מהעם היהודי.
רש”י חוקר ולומד את התורה ומעלה על כתב פירושים לקשיים שיכולים לעלות לעם בקריאה פשוטה. הפירושים של רש”י יבואו כדי לבאר את הקושי או כדי ללמד את העם מוסר.
מדוע יש פירושים רבים לקושי אחד?
רש”י אומנם מפרש את התורה אבל, לא כולם מסכימים עם כל פירושיו. נכדיו ופרשנים נוספים לדוגמא, רשב”ם, רבנו ת”ם, בכור שור ופרשנים נוספים שקראו את הפסוק והפירוש של רש”י לפסוק לא התקבל בדעתם פירשו וביארו את הקושי בדרך אחרת.
מה נכון ומה לא נכון בפירושים?
כל אדם שקורא את התורה ומבין אותה לעומק יכול לפרש את הפסוק כל עוד אינו יוצא מהכללים של התורה (אל אחד, אל שאין לו גוף ודמות הגוף, ברא את הכל ושולט בכל ובתנאי שהפירוש לא סותר את הכתוב).
מטרת למידת התורה היא הוראה, לימוד, חכמת חיים, ידע והבנה. ככל שתקרא ותעמיק בה תוכל ללמוד עוד מאותו פרק. ולכן, אין פירוש אחד. אדם יכול ללמוד מפרק אחד בתורה כמה מסרים. ככל שילמד וידע יותר הרי זה משובח.
קשיים ופרשנויות בפרק:
קושי בפס’ א’ – “לך לך”
רש”י : “לך לך”- להנאתך ולטובתך.
קושי: מדוע נכפלה המילה לך בציווי לך לך?
פירוש: רש”י – לך לך, להנאתך ולטובתך.
המילה לך בפעם הראשונה מדגישה את הציווי. המילה לך בפעם השנייה מסבירה את המטרה של הציווי.
קושי בפס’ ג’ – “ואברכה שמך…”
מדוע אברם נזקק דווקא לברכות אלה ולא לאחרות בציווי הזה?
פירוש:
רש”י – לפי שהדרך גורמת לשלושה דברים: ממעטת פרייה ורבייה (את היכולת להביא ילדים), ממעטת את הממון וממעטת את השם”
הסבר פירוש:
כשאדם יוצא לדרך ארוכה כמה דברים נפגעים אצלו: היכולת להביא ילדים כיוון שאין לו זמן וגם הוא מותש פיזית מהמסע, הממון יורד כיוון שהוצאות המסע עולות כסף והוא יוצא למקום חדש ולא מוכר כך שלא בהכרח ימצא עבודה והוא מגיע למקום לא מוכר אז אנשים לא מכירים אותו כך שהוא צריך להתחיל להוכיח את עצמו ולגרום לכך שיכירו אותו מההתחלה. ולכן ה’ ברך אותו בברכות שיתאימו לקשיים שיעמוד בהם. כדי שיבין שהוא לא יינזק.
קושי בפס’ ה’ – “ואת הנפש אשר עשו בחרן”
הקושי- על מי מדובר בפסוק: “הנפש אשר עשו בחרן”, מי הם הנפש?
פירוש רש”י:
הנפש אשר עשו בחרן – שהכניסן תחת כנפי השכינה , אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת הנשים , ומעלה עליהם הכתוב כאלו עשאום. ופשוטו של מקרא: עבדים ושפחות שקנו להם , כמו: “עשה את כל הכבוד הזה” (בר’ לא , א); “וישראל עשה חיל” (במ’ כד , יח) – לשון ‘קונה וכונס’.
הסבר פירוש:
פירוש 1- עבדים ושפחות שהיו לאברם
פירוש 2- האנשים והנשים שאברם ושרי קרבו לאמונה באל אחד.
קושי בפס’ י”ג – “אמרי נא אחותי את למען יטב לי בעבורך”
קושי: אברם אומר לשרי:” אמרי נא אחותי את למען יטב לי בעבורך”
פרשנים חולקים בעניין האם אברם התנהג כראוי בעניין השקר או לא?
פירוש 1- [רמב”ן]- “ודע כי אברם אבינו חטא חטא גדול בשגגה, שהביא אשתו הצדקת בפני עוון, מפני פחדו פן יהרגוהו והיה לו לבטוח בה’ שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו
פירוש 2 [רש”י/ ראב”ע]- יתנו לי מתנות בזכותך
פירוש נוסף- בזכותך אני אחייה ויהיה לי טוב (לא אמות)
יש האומרים שטעה כי הכניס את אשתו למצב פגיעה, הציל את עצמו ועוד הרוויח מיופיה. ויש שיגידו שלא ידע שהעניין יבוא עד המלך והמטרה הייתה ששרה תתחמק מאחרים בדרך הזו בלי שאברם יפגע וכדי לחוס על חייו עד שיעבור הרעב בארץ וישובו לארץ כנען.
קושי בפס’ כ’ – “ויצו עליו פרעה אנשים וישלחו אותו…”
קושי: מהי הסיבה שפרעה שולח את אברם, שרי וכל רכושם עם אנשים? האם אברם לא יכל לצאת בלי עזרה וסיוע?
פירוש: פרעה שראה כמה שרי יפה חשש שעמו ייפגע באברם או בשרי ולכן דאג להוציא אותם מהארץ.
מוסר השכל:
-
הליכה בארץ -ממסעות אברם בארץ אנו לומדים על חשיבות ההליכה והחקירה בארץ ישראל.
-
הבטחת הארץ לעם ישראל – מהבטחת ה’ לאברם אנו לומדים על הבטחת ארץ ישראל לבניו של אברם (עם ישראל).
-
קדושת החיים – מהמעבר של אברם לארץ מצרים אנו לומדים שאדם צריך לפעול כדי להציל את נפשו ולא לסמוך על הנס.
-
קדושת הנישואין – מפעולת אלוקים למען שרי אנו לומדים על כמה חשוב בעיני האל השמירה על שרי אשת אברם.
כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.
ב”ה
סיכומון לפרק י”א (הקדמה לפרק י”ב)
בפרק יא סופר לנו על משפחתו של אברהם.
אברהם הגיע משושלת שמקורה בשם בנו של נוח. אביו של אברהם נקרא בשם: תרח. לנחור היו 3 בנים: הרן, נחור ואברם. המגורים שלהם היו באור –כשדים.
הרן מת באור כשדים אך נשאר לו בן ושמו לוט. אברם מתחתן עם שרי ונחור עם מילכה.
תרח מחליט לעבור לחרן ולוקח איתו חלק ממשפחתו. את אברם, שרי ולוט והם יוצאים לחרן.
תרח מת בחרן בגיל 205 שנים.
מונחים בפרק:
רמז מקדים כדי להדגיש את עוצמת הנס בהמשך, מעדכנים אותנו ששרי עקרה (מקדימים לנו).
אין לה ולד- אין לה ילדים בכלל.
בס”ד
תקציר הפרק
אברם עומד להתנסות ב-10 ניסיונות. הפרק מתחיל בניסיון הראשון של אברם. ה’ מצווה עליו לעזוב את ארצו, מולדתו ובית אביו אל ארץ לא נודעת.
הקשיים שעומדים בפני אברם:
- לעזוב את ארצו המוכרת והידועה.
- לעזוב את בני משפחתו
- ללכת לארץ לא מוכרת ולא ידועה (אלוקים לא מציין כרגע את שמה של הארץ)
- אברם לא צעיר. הוא בן 75 מסע לא פשוט לאדם מבוגר.
בשתי דרכים ה’ משתמש כדי לגרום לאברם לעמוד בניסיון.
- הדרגתיות- הציווי ניתן מהקל אל הכבד (עזיבת ארצו, מולדתו ובית אביו לארץ לא ידועה)
- קבלת הבטחות וחיזוקים.
אברהם מקבל 7 ברכות והבטחות שמחולקות ל3 נושאים:
“ואעשך לגוי גדול” – יצא מימך עם רב” (הרבה צאצאים)
“ואברכך” – תהיה מבורך
“ואגדלה שמך” – שמך יהיה מפורסם בצורה חיובית בעולם
“והיה ברכה” – תברך אחרים
“ואברכה מברכיך”– כל מי שאוהב ומברך אותך יבורך ממני
“ומקלליך אאר” – אקלל ואפגע בשונאיך (ברכת הגנה)
“ונברכו בך כל משפחות האדמה” – בני העולם יבורכו בזכותך או ירצו להיות כמוך.
3 סוגי גמול נכנסים בברכות:
גמול אישי– “ואגדלה שמך”- שמך יהיה מכובד ומפורסם בעיני כל.
“ואברכה מברכיך ומקלליך אאור”- כל מי שיברך אותך יבורך וכל המקלל אותך יקולל.
גמול לדורות– “ואעשך לגוי גדול”- יצא מימך עם גדול.
גמול קולקטיבי– “ונתברכו בך כל משפחות האדמה”- כל בני האדם יתברכו בזכותך.
אברם יוצא עם שרי אשתו, לוט בן אחיו, רכושו ועם הנפש אשר עשו בחרן לעבר הארץ הלא נודעת שהיא כנען (בעתיד היא תיקרא ישראל).
הוא מגיע לאזור שכם ואלון מורה והכנענים נמצאים בארץ, ה’ מבטיח שם לאברם את הבטחת הארץ: “לזרעך אתן את הארץ הזו”.
אברם מקבל הבטחה לזרעו (גמול לדורות) שבעתיד בניו יקבלו את ארץ כנען.
כאות תודה על ההבטחה אברם מקריב קורבן לה’ ובכך הוא גם מפיץ את האמונה באל אחד לכל מי שסביבו .
בהמשך הפרק אברם נודד באזור הנגב עד שמתחיל רעב כבד בארץ ישראל. כתוצאה מהרעב אברם יורד למצרים לגור שם עד שיעבור הרעב.
כשהוא קרוב לארץ מצרים הוא מסתכל על אשתו ומבין שיופייה רב והמצרים יחשקו בה.
המצרים מקפידים מאוד לא לקחת אשת איש אבל לא מקפידים על איסור רצח והוא מבין שהם יהרגו אותו כדי ששרי תהיה פנויה בשביל תאוותם.
הוא מבקש ממנה שתאמר שהיא אחותו כדי שיהיה לו טוב בזכותה.
כשהם מגיעים למצרים כולם רואים עד כמה יפה שרה, הם מדברים על יופייה ומהללים אותה לפני פרעה מלך מצרים. פרעה שולח שליחים שיביאו אליו את שרה והיא נלקחת אל ביתו. בתמורה לכך אברם מקבל ממנו צאן, בקר, עבדים ושפחות.
מרגע ששרה מגיעה לבית פרעה, ה’ פוגע בבית פרעה כל פעם בפגעים אחרים. פרעה מבין שהסיבות לפגעים הם בעקבות שרי ומבין שאברם ושרי נשואים ולכן פרעה חוטא לאל. הוא פונה לאברם בתוכחה: מדוע שיקרת לי ואמרת שהיא אחותך? הוא שולח את אברם ושרי מארצו עם כל הרכוש והדברים שקיבל ממנו מלווה בשומרים.
מעט על פרשנויות:
בתקופת הנצרות התרבו המסיתים שניסו לגרום לעם ישראל להתנצר ולעבור לדת האחרת. מנהיגי הנצרות שהאמינו בתנ”ך ולמדו אותו ניסו לגרום לעם היהודי לעבור אל דתם בדרכים שונות: איומים, פיתויים ואף הבאת בעיות וקשיים שעולים מלמידת התנ”ך כדי לשכנע את העם היהודי שאינם צריכים להחזיק בדתם.
אם בעבר רוב עם ישראל למד את התורה ללא חקירה לעומק, עכשיו, בעקבות המסיתים, מנהיגים וחשובי העם היו צריכים לתת תשובות לשאלות ולהראות לעם את העומק, היופי והעוצמה שיש בתורה וגם ללמד אותם שלכל דבר בתורה יש סיבה ומשמעות.
הראשון שכתב ספר פרשנויות על התורה לעם היה רש”י (ר’ שלמה יצחקי).
בתקופתו הנצרות שגשגה והמאמינים איימו על רבים מהעם היהודי.
רש”י חוקר ולומד את התורה ומעלה על כתב פירושים שונים לקשיים שיכולים לעלות לעם בקריאה פשוטה. הפירושים של רש”י יבואו כדי לבאר את הקושי או כדי ללמד את העם מוסר.
מדוע יש פרושים רבים לקושי אחד?
רש”י אומנם מפרש את התורה אבל, לא כולם מסכימים עם כל פירושיו. הנכדים שלו ופרשנים נוספים לדוגמא, רשב”ם, רבנו ת”ם, בכור שור ופרשנים נוספים שקראו את הפסוק והפירוש של רש”י לפסוק לא התקבל בדעתם פירשו וביארו את הקושי בדרך אחרת.
מה נכון ומה לא נכון בפירושים?
כל אדם שקורא את התורה ומבין אותה לעומק יכול לפרש את הפסוק כל עוד אינו יוצא מהכללים של התורה (אל אחד, אל שאין לו גוף ודמות הגוף, ברא הכל ושולט בכל והפירוש אינו סותר את הכתוב).
מטרת למידת התורה היא הוראה, לימוד, חכמת חיים, ידע והבנה. ככל שתקרא בה יותר ותעמיק בה תוכל ללמוד עוד מאותו פרק. ולכן, אין פירוש אחד. אדם יכול ללמוד מפרק אחד בתורה כמה מסרים. ככל שילמד וידע יותר הרי זה משובח.
קשיים ופרשנויות בפרק:
קושי בפס’ א’ – “לך לך”
רש”י : “לך לך”- להנאתך ולטובתך.
קושי: מדוע נכפלה המילה לך בציווי לך לך?
תשובה: רש”י- לך לך, להנאתך ולטובתך.
המילה לך בפעם הראשונה מדגישה את הציווי. המילה לך בפעם השנייה מסבירה את המטרה של הציווי.
קושי בפס’ ג’ – “ואברכה שמך…”
רש”י – לפי שהדרך גורמת לשלושה דברים: ממעטת פרייה ורבייה (את היכולת להביא ילדים), ממעטת את הממון וממעטת את השם”
קושי: מדוע אברם נזקק דווקא לברכות אלה ולא לאחרות בציווי הזה?
הסבר: דווקא ברכות אלה ניתנו ולא אחרות מכיוון שכשאדם נודד הוא מסתכן בכך שדברים אלה יתמעטו ולכן נזקק להבטחות האל שלמרות המסע הוא לא יפגע.
קושי בפס’ ה’ – “ואת הנפש אשר עשו בחרן”
הקושי- על מי מדובר בפסוק : הנפש אשר עשו בחרן. מי הם הנפש?
פירוש 1- עבדים ושפחות שהיו לאברם
פירוש 2- האנשים והנשים שאברם ושרי קרבו לאמונה באל אחד.
קושי בפס’ י”ג – “אמרי נא אחותי את למען יטב לי בעבורך”
קושי: אברם אומר לשרי:” אמרי נא אחותי את למען יטב לי בעבורך”
פרשנים חולקים בעניין האם אברם התנהג כראוי בעניין השקר או לא?
פירוש 1- [רמב”ן]- “ודע כי אברם אבינו חטא חטא גדול בשגגה, שהביא אשתו הצדקת בפני עוון, מפני פחדו פן יהרגוהו והיה לו לבטוח בה’ שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו
פירוש שני [רש”י/ ראב”ע]- יתנו לי מתנות בזכותך
פירוש נוסף- בזכותך אני אחייה ויהיה לי טוב (לא אמות)
יש האומרים שטעה כי הכניס את אשתו למצב פגיעה, הציל את עצמו ועוד הרוויח מיופיה. ויש שיגידו שלא ידע שהעניין יבוא עד המלך והמטרה הייתה ששרה תתחמק מאחרים בדרך הזו בלי שאברם יפגע וכדי לחוס על חייו עד שיעבור הרעב בארץ וישובו לארץ כנען.
קושי בפס’ כ’ – “ויצו עליו פרעה אנשים וישלחו אותו…”
קושי: מהי הסיבה שפרעה שולח את אברם, שרי וכל רכושם עם אנשים? האם אברם לא יכל לצאת בלי עזרה וסיוע?
תשובה: פרעה שראה כמה שרי יפה חשש שעמו יפגע באברם או בשרי ולכן דאג להוציא אותם מהארץ.
נקודה למחשבה ושאלות עמ”ר:
- חשוב, האם יש מצבים בהם האדם צריך לעזוב את ארצו / משפחתו / חבריו מכיוון שאינם טובים לו? מה דעתך על הציווי? חשוב, מהם הקשיים? מהם היתרונות? במה היית אתה בוחר?
האם יש מצבים בחיים שהיית משנה מהאמת? באילו מצבים? מה דעתך על מעשה אברם?
מה עוד למדנו?
- הליכה בארץ -ממסעות אברם בארץ אנו לומדים על חשיבות ההליכה והחקירה בארץ ישראל.
- הבטחת הארץ לעם ישראל – מהבטחת ה’ לאברם אנו לומדים על הבטחת ארץ ישראל לבניו של אברם (עם ישראל).
- קדושת החיים – מהמעבר של אברם לארץ מצרים אנו לומדים על כך שאדם צריך לפעול כדי להציל נפשו ולא לסמוך על הנס.
- קדושת הנישואין – מפעולת אלוקים למען שרי אנו לומדים על כמה חשוב בעיני האל השמירה על שרי אשת אברם.
מונחים בפרק:
גמול אישי– אדם עושה מעשה טוב/רע מקבל שכר/עונש לעצמו.
גמול לדורות– אדם עושה טוב /רע בניו מקבלים שכר/עונש על פי מעשיו.
גמול קולקטיבי– אדם עושה טוב/ רע כל הקבוצה מקבלת שכר/עונש בזכותו.
אמונה באל מופשט– אברם הראשון שמאמין באל אחד. אל שאין לו גוף ודמות הגוף.
אל אוניברסאלי/מונותאיזם– אמונה באל אחד. אברם מפיץ את האמונה באל אחד.
מעשה אבות סימן לבנים- כאשר קורה אירוע משמעותי לאדם והוא רומז לאירוע דומה שיקרה לבניו (הדורות הבאים).
בפרק שלנו, אברם עוזב את כנען למצריים בעקבות רעב וגם בניו יעזבו את כנען בעקבות רעב וילכו למצריים. גם פרעה ובני ביתו בפרק יוכו בנגעים גדולים ע”י האל וגם הדורות הבאים שבם בניו של פרעה יוכו ע”י האל בנגעים גדולים.
מילים לביאור:
גוי = עם
אגדלה שמך = אפרסם אותך בצורה שתכבד אותך
אאר = אקלל
כבד = קשה
כל הזכויות שמורות לתנ”ך בקליק C.
בראשית פרק י”ב
1. קרא בראשית פרק י”ב ובראשית פרק כ”ב
בין שני הפרקים יש נקודות דמיון ונקודות שוני רבות
א[1] מצא שתי נקודות דמיון בין הפרקים ובסס את תשובתך על הפסוקים.
א[2] מצא שתי נקודות שוני בין שני הפרקים ובסס את תשובתך על הפסוקים
2. קרא בראשית פרק י”ב פסוקים א’-ד’
א[1] כתוב שש ברכות שה’ מתחייב לאברהם בפסוקים אלה
א[2] קרא גם פסוק ז’ בפרק י”ב וכתוב מהי הברכה הנוספת שאברהם מקבל לאחר העמידה בניסיון
ב[1] כתוב שני קשיים שאיתם מתמודד אברהם בפרק זה
ב[2] כתוב מי הם האנשים שהולכים עם אברהם לכנען? בסס תשובתך על הפרק
3. קרא פרק י”ב פסוק ה’. לפי מה שידוע לנו לאברהם ושרה לא היו ילדים. אם כך במי מדובר במילים “ואת הנפש אשר עשו בחרן”? חפש שני פירושים אפשריים לקושי.
4. על פי פסוק ו’ מהי הסיבה שאברהם מקבל את הברכה לצאצאיו בעתיד הרחוק ולא עכשיו?
5. קרא פסוקים י’-י”ג
ישנם דעות שונות בעניין התנהגותו של אברהם כשיצא למצרים. קרא פירושים אפשריים וכתוב מה דעתך. האם אברהם נהג כראוי או לא? נמק דעתך!