בית הבובות – מחזה

בית הבובות – מחזה

ב”ה

 

שם היצירה: “בית הבובות”

סוג היצירה: מחזה

מחבר היצירה: הנריק איבסן

תקופת פרסום היצירה: המחזה הוצג בפעם הראשונה ב1879

 

סיכום היצירה לבגרות בספרות

על המחבר: הנריק איבסן היה הראשון שהעלה מחזה ריאליסטי [מחזה שמדבר על אירועים מציאותיים מהחיים ולא דמיוניים]. עד המחזה שלו היו מעלים מחזות שהיו סיפורי אגדות לא מציאותיים. מגיע הנריק ומעלה סיפור שהוא בעצם מציאות החיים אצל הרבה משפחות באותה תקופה. במחזה “בית הבובות” הנריק מעלה את המערכת נישואין שמבוססת על צביעות חברתית ודיכוי. יש לציין שבאותה תקופה הנשים לא היו במעמד גבוה וגברים לא התייחסו אליהן כשוות ערך אליהם [בבחירות לממשלה הן עדיין לא בחרו] רק בשנת 1893 התחילה המגמה של שוויון זכויות לנשים והן קיבלו אישור לבחור. עד אז הנשים ניהלו את ביתם בצורה מחושבת אך מאחורי הקלעים כשמקדימה היה אב משפחה. 

 

על התקופה:

התקופה שבה עלה המחזה “בית הבובות” היה בזמן שמעמד הבורגנות [מעמד ביניים-גבוה] ובכלל מעמד הנשים היה תלוי בבעל. לכל אחד מבני הזוג היה תפקיד מאוד ברור במשפחה. האישה הייתה אחראית על גידול הילדים ועל ההתנהלות של הבית ובנוסף הייתה צריכה להיות סוג של קישוט ליד בעלה שבה הוא יתגאה. היא הייתה מטפחת את עצמה, אחראית על ההתייחסות לאורחים, לבבית, מנגנת, רוקדת היטב, רוקמת, סורגת ותומכת בבעלה. לא הייתה לה אפשרות להציג את הדעות שלה ולקדם את המטרות הפרטיות שלה. באותה תקופה גם נשים חכמות ביותר היו שומרות את דעתן לעצמן אם רצו להשתלב בחברה ולהיות נשואות לבעל אמיד ולחיות אתו ביחסים טובים. הבעל, היה אחראי על כלכלת המשפחה, הוא היה אחראי להביא הכנסה לבית ודואג לכל ענייני הכלכלה. אם רצה לגרום למשפחתו להיות במעמד גבוה רק הוא היה צריך לעבוד ולהתאמץ לצורך הגדלת הכנסותיו כדי שיהיו במצב טוב. לא היה מקום לסיוע מצד האישה. 

 

 

תקציר:

המחזה מספר על משפחה מהמעמד הבינוני שעולה במעמד הכלכלי בזכות העובדה שראש המשפחה, הלמר טורוולד מקבל תפקיד בכיר כמנהל בנק מסחר. אשתו נורה עוסקת בעבודות קלילות וטיפול בענייני הבית. המחזה עוסק במערכת היחסים בין נורה לבין בעלה כשיש סוד שנורה שומרת מפני בעלה כדי לשמור על אחדות המשפחה. לבסוף כשהסוד בסופו של דבר מתגלה העלילה מתחילה להסתבך. אנו רואים את נורה בדרך שונה ממה שהיא מוצגת בתחילת המחזה וגם הקשר הזוגי נמצא במשבר שלא ברור אם הזוג יצליח לשרוד אותו. 

 

המערכה הראשונה – סיכום מסודר

המערכה נפתחת כאשר נורה נכנסת לביתה עמוסת שקיות קניות לכבוד החג. היא משלמת לשליח ונותנת לו טיפ גבוה. בעלה, הלמר, פונה אליה בכינויי חיבה כמו סנאי קטן ו”עפרוני”, והיא משתפת פעולה בקלילות.

בעלה מסתכל על קניותיה הרבות ומזלזל בבזבזנותה ובחוסר היכולת שלה לנהל כסף כראוי. נורה משיבה שעתה, כאשר הוא קיבל עבודה חדשה ומשתלמת, אפשר להרשות לעצמם קצת יותר. הלמר מזכיר לה שעדיין לא קיבלו את הכסף, אלא רק את המשרה, והיא עונה שבמקרה הצורך יוכלו לקחת הלוואה. כאשר הוא מעלה את האפשרות שיקרה משהו רע ולא יצליח להחזיר את ההלוואה, היא עונה שעניין זה כלל לא מטריד אותה.

כשהוא מבחין בכך שלא קנתה לעצמה דבר, הוא שואל מה תרצה כמתנה לחג. נורה מבקשת כסף, כדי שתוכל לחסוך ולקנות לעצמה בהמשך. הלמר מזכיר לה שלחג הקודם הסתגרה בחדרה להכין קישוטים שלא יצא מהם כלום, וגם כעת הוא מזלזל ביכולותיה. נורה מתייחסת לכך בקלילות, ושניהם שמחים יחד על המשרה החדשה שמבטיחה להם עתיד טוב יותר.

פתאום נשמעת דפיקה בדלת. דוקטור ראנק וגברת לינדה (כריסטינה), חברתה הישנה של נורה, נכנסים. הרופא הולך לחדרו של הלמר, בעוד שנורה וכריסטינה נשארות לשוחח. נורה נזכרת שבעלה של כריסטינה מת לפני שלוש שנים, וכי לא נותר לה דבר – לא כסף ולא ילדים.

נורה משתפת את כריסטינה בבשורה על משרת המנהל החדשה של הלמר, ועל השיפור הצפוי במצבם הכלכלי. היא מספרת גם כי בעבר נסעו לאיטליה בשל מחלתו של בעלה, והנסיעה מומנה, בידי אביה המנוח. כריסטינה מגיבה בזלזול ומציגה את נורה כאישה קלילה וחסרת אחריות.

בשלב זה מחליטה נורה לחשוף את הסוד הגדול: אביה לא מימן את הנסיעה. אביה סירב לתת כסף, והיא הבינה שמצבו הבריאותי של הלמר חמור ולכן היא נטלה בעצמה הלוואה גדולה ע”י כך שזייפה את חתימתו של אביה (בעבר אשה לא יכלה לקחת הלוואה לבד). מאז היא מחזירה אותה בדרכים שונות – חיסכון בהוצאות אישיות, קניית בגדים פשוטים במקום יקרים, ועבודת לילה בהעתקת מסמכים – וכל זאת מבלי שהלמר ידע. היא בחרה להסתיר זאת ממנו כדי שלא ירגיש אשם, וכדי לשמור על האשליה שהוא שולט בבית.

במהלך השיחה נכנס לבית קרוגסטד, עורך דין זוטר בבנק שבו עתיד הלמר לנהל. נורה נבהלת למראהו. הוא נכנס לשוחח עם הלמר, בעוד כריסטינה מגלה כי היא מכירה אותו מהעבר. ד”ר ראנק, בצאתו מחדר הלמר, מתייחס לקרוגסטד כאדם מושחת המנצל חולשות מוסריות של אחרים. נורה שמחה לשמוע שכל עובדי הבנק יהיו כפופים להלמר, וממהרת לחלק עוגיות לחבריה, תוך שהיא משקרת ואומרת כי כריסטינה היא שהביאה אותן.

לאחר שקרוגסטד יוצא, נורה מבקשת מהלמר לעזור לכריסטינה למצוא עבודה, והוא מבטיח לסייע. בהמשך היא משחקת במחבואים עם ילדיה, אך קרוגסטד חוזר לבית ודורש לשוחח עימה ביחידות. הוא מזכיר לה את ההלוואה שנטלה ממנו, ומבקש שתשפיע על בעלה שלא יפטר אותו. נורה מסרבת ואומרת שאין לה מה לחשוש כעת, אך קרוגסטד חושף פרט חדש: על ההלוואה חתם כביכול אביה, אך התאריך שנרשם היה שלושה ימים לאחר מותו, והחתימה מזויפת – חתימתה של נורה.

נורה מודה שחתמה במקומו, מתוך רצון להציל את חיי בעלה, אך קרוגסטד טוען שמניעיה אינם רלוונטיים – עבירה על החוק היא עבירה. הוא סוחט אותה ואומר שאם לא תסייע לו היא עלולה לשבת בכלא באשמת מרמה והונאה.

לאחר שהוא עוזב, נורה מבקשת מילדיה שלא יספרו לאיש על ביקורו. כשהלמר חוזר ושואל אם היה מישהו בבית, היא משקרת תחילה, אך נאלצת להודות שקרוגסטד אכן היה שם. הלמר מזהה שביקש ממנה לשוחח עליו טובות, ומוכיח אותה בעדינות על ששיקרה לו. הוא עובר נושא, והם דנים בתחפושות לנשף הקרוב.

נורה מתעניינת בעבירותיו של קרוגסטד, והלמר מספר שזייף חתימות – עבירה חמורה, לדבריו, משום שאדם רמאי מחנך כך גם את ילדיו. הוא אף טוען שהשפעת האם על הילדים היא הגדולה ביותר, ולכן ודאי שאימו של קרוגסטד הייתה רמאית. הוא מתגאה בכך שיוכל להרחיקו מהבנק.

נורה נותרת חיוורת ומפוחדת, כשהיא מבינה שגם היא עשתה בדיוק את אותו המעשה. כאשר האומנת מציעה להביא את הילדים אליה, נורה מסרבת וביקשה שתמשיך לשמור עליהם, משום שהיא עצמה חוששת מהשפעתה עליהם.

 

המערכה הראשונה – תקציר בנקודות

  • פתיחה:
    • נורה נכנסת הביתה עם שקיות רבות לכבוד החג.
    • הלמר, בעלה, מכנה אותה בכינויי חיבה ומזלזל ביכולת הכלכלית שלה.
    • נורה שמחה במשרה החדשה שלו בבנק וחולמת על חיים נוחים יותר.
  • שיחה עם כריסטינה (גברת לינדה):
    • כריסטינה, חברתה הישנה של נורה, מגיעה.
    • היא אלמנה, חסרת ילדים וחסרת כסף.
    • נורה מספרת על חייה הטובים לכאורה, אך חושפת את הסוד:
      • היא נטלה הלוואה גדולה כדי לממן נסיעה להצלת חייו של הלמר.
      • את ההחזר עשתה בחיסכון ובהעתקת מסמכים בלילות.
      • היא הסתירה זאת מהלמר כדי לשמור על מעמדו ועל תחושת השליטה שלו.
  • כניסת קרוגסטד:
    • עורך דין זוטר בבנק שבו הלמר עתיד לנהל.
    • נורה נבהלת למראהו.
    • מתברר שהוא המלווה שממנו לקחה כסף.
  • חשיפת הסחיטה:
    • קרוגסטד דורש מנורה שתשפיע על בעלה להשאירו בתפקיד.
    • הוא חושף שהחתימה על ההלוואה מזויפת – חתימתה של נורה, בתאריך שאביה כבר לא היה בחיים.
    • נורה מודה במעשה, אך מסבירה שפעלה מתוך אהבה ורצון להציל את בעלה.
    • קרוגסטד טוען שעבירה נשארת עבירה, בלי קשר למניעים.
  • שיח עם הלמר:
    • הלמר חושף בפני נורה את דעתו השלילית על אנשים מזייפי חתימות.
    • לטענתו, הם מושחתים ומשחיתים גם את ילדיהם, במיוחד האימהות שמשפיעות על הילדים.
    • נורה נבהלת מאוד, משום שהיא עצמה זייפה חתימה.
  • סיום המערכה:
    • נורה מסרבת לראות את ילדיה מחשש שתשפיע עליהם לרעה.
    • היא נותרת מבוהלת וחיוורת מול מצבה הקשה והסכנה שנחשפה.

 

המערכה השנייה – סיכום

המערכה נפתחת בשיחה בין נורה לבין אנה-מארי, האומנת שגידלה את נורה בילדותה וכעת מגדלת את ילדיה. אנה-מארי מספרת שעזבה את ביתה ואת בתה כדי שתוכל לפרנס את עצמה ולקחת חלק בגידולה של נורה. נורה תוהה אם גם היא תיאלץ להיפרד מילדיה, כאשר יתגלה מעשה המרמה שלה.

 

גברת לינדה (כריסטינה) מגיעה, ונורה שמחה לראותה. היא מתייעצת איתה לגבי מופע הריקוד שעליה להציג בנשף המסכות אצל הקונסול, ומראה לה את השמלה שקיבלה מתרוולד. השתיים חושבות יחד כיצד לשפר את הופעתה. כריסטינה מודה לנורה על המפגש הקודם ושואלת על מצבו של ד”ר ראנק. נורה מספרת שהוא חולה במחלה קשה, תוצאה של חטאי אביו, שהיה אדם נואף. לדבריה, ראנק בן בית אצלם מאז ילדותו, והוא חבר קרוב שלה ושל הלמר.

 

כריסטינה מתפלאת כיצד ראנק מכיר אותה בעוד שהלמר לא ידע עליה דבר. נורה מסבירה שהלמר לא אוהב לשמוע על אנשים שחשובים לה, ולכן היא הפסיקה להזכיר אותם בפניו. לעומת זאת, עם ראנק היא יכולה לדבר בחופשיות. כריסטינה מציעה לה לנתק את הקשר איתו מתוך חשש, ואף מעלה את האפשרות שנורה לוותה ממנו את כספה. נורה מבהירה בתוקף שלא – היא לא הייתה עושה זאת, משום שהדבר היה מביך אותה ואת ראנק.

 

לינדה חושדת שנורה מסתירה ממנה משהו, אך באותו רגע נכנס הלמר. נורה שולחת את לינדה אל הילדים, משום שהלמר לא אוהב לראות נשים תופרות. נורה ניגשת אליו ושואלת אם הוא מרוצה ממנה, ומבקשת שיבטיח לה טובה אם תציית לכל רצונותיו. היא מנסה שוב לשכנעו שלא לפטר את קרוגסטד, אך הוא כועס. הלמר מסביר שמקומו של קרוגסטד נועד לכריסטינה, והוא מסרב לשנות את החלטתו. הוא מוסיף שאין בכוונתו להישמע לאשתו, במיוחד מאחר שכבר הודיע על פיטוריו של קרוגסטד.

 

נורה נבהלת מאוד, מחשש שקרוגסטד יחשוף את מעשה הזיוף שלה. נשמעת דפיקה בדלת, וד”ר ראנק נכנס. נורה משוחחת עמו, והוא מספר לה בגלוי על מחלתו הקשה ועל מותו הקרב. הוא מאשים את אביו במצבו. השיחה ביניהם מקבלת אופי אינטימי ופלרטטני. כשנורה מנסה לבקש ממנו טובה, הוא חושף את אהבתו אליה. נורה נבהלת וכועסת, שכן לא זו הייתה כוונתה. ראנק, שנפגע, מבהיר כי הבין את יחסיה עמו אחרת.

 

המשרתת נכנסת ומעדכנת כי מישהו הגיע. נורה משקרת לראנק, מבקשת ממנו לעכב את הלמר, וניגשת לקבל את האורח – קרוגסטד, שהוכנס בחשאי. קרוגסטד מספר שקיבל מכתב פיטורין. נורה מסבירה שניסתה לסייע לו אך לא הצליחה. הוא מודיע לה שלא יפנה כנגדה לבית המשפט, אך דורש שתדאג לכך שיישאר בבנק ואף יתקדם לתפקיד בכיר. נורה טוענת שבעלה לעולם לא יסכים לכך, אך קרוגסטד משוכנע שכן, ואף מתאר כיצד יהפוך ליד ימינו של הלמר. לבסוף הוא מטיל את מכתבו המפליל בתיבת הדואר ויוצא.

 

נורה נבהלת עד מאוד. לינדה יוצאת מן החדר עם שמלתה המתוקנת ושמה לב למצוקתה. נורה מתוודה בפניה על זיוף החתימה ועל חששה שקרוגסטד יחשוף את הסוד. לינדה מחליטה לסייע לה, ומבקשת את כרטיס הביקור של קרוגסטד כדי לפנות אליו.

 

בינתיים, הלמר וראנק יוצאים מהחדר. נורה מנסה להסיח את דעת בעלה בהכנות לנשף, בעוד לינדה יוצאת לפגוש את קרוגסטד. הלמר ניגש לתיבת הדואר, אך נורה עוצרת אותו ומפצירה בו לסייע לה בתרגול הריקוד. הוא מתרשם מחרדתה, אך מפרש אותה כחשש לקראת ההופעה, ומתחייב לעזור לה.

 

לינדה שבה ומספרת שלא מצאה את קרוגסטד, משום שנסע לכפר, אך השאירה לו פתק שיבוא לפגוש אותה ביום המחרת.

 

המערכה השנייה – תקציר בנקודות

  • שיחה עם האומנת:
    • נורה משוחחת עם אנה-מארי, האומנת שגידלה אותה.
    • נורה חוששת שגם היא תיאלץ להתרחק מילדיה אם יתגלה מעשה המרמה שלה.
  • שיחה עם כריסטינה (גברת לינדה):
    • נורה מתייעצת איתה על השמלה והריקוד לנשף.
    • כריסטינה מבררת על ד”ר ראנק, ונורה מספרת שהוא חולה במחלה קשה בשל חטאי אביו.
    • נורה מגלה שעם ראנק היא יכולה לדבר בחופשיות, בניגוד להלמר.
    • לינדה חושדת שנורה לוותה כסף ממנו, אך נורה מכחישה.
  • שיחה עם הלמר:
    • נורה מתחננת שלא יפטר את קרוגסטד.
    • הלמר מתעקש לפטרו, כי המשרה נועדה לכריסטינה, וגם משום שקרוגסטד אינו מכבד אותו.
    • נורה נתקפת בחרדה מפני חשיפת סודה.
  • שיחה עם ד”ר ראנק:
    • ראנק חושף שהוא גוסס.
    • הוא מתוודה על אהבתו לנורה.
    • נורה נבהלת ומתרחקת ממנו.
  • מפגש עם קרוגסטד:
    • קרוגסטד מספר על פיטוריו.
    • הוא דורש לא רק להישאר בבנק, אלא להתקדם לתפקיד בכיר.
    • הוא שם מכתב מפליל בתיבת הדואר של הלמר.
  • תגובתה של נורה:
    • נורה נבהלת ומתוודה בפני לינדה על זיוף החתימה.
    • לינדה מבטיחה לעזור ולשוחח עם קרוגסטד.
  • סיום המערכה:
    • הלמר מתעניין בתיבת הדואר, אך נורה מסיחה את דעתו בעזרת הריקוד.
    • לינדה יוצאת לחפש את קרוגסטד, אך מגלה שנסע ותפגוש אותו רק למחרת.

 

המערכה השלישית – סיכום

בערב שלאחר מכן נשארת לינדה בבית הלמר. קרוגסטד מגיע בעקבות הפתק שהשאירה לו ותוהה מדוע ביקשה לפגוש אותו דווקא שם. היא מסבירה שנורה והלמר יצאו לנשף, המשרתת ישנה, ובחדר ששכרה אין כניסה נפרדת. קרוגסטד מבקש לדעת מדוע פנתה אליו כעת, אחרי שנים שנפרדו. לינדה משיבה שלא הייתה לה ברירה. הוא מאשים אותה שנטשה אותו למען אדם עשיר יותר, אך היא מסבירה שבאותה עת נאלצה לטפל באמה החולה ובאחיה הקטנים ולו לא הייתה אפשרות כלכלית לעזור לה.

השניים נזכרים בעבר, והיא מודה כי לעיתים תהתה אם עשתה את הדבר הנכון. קרוגסטד מתאר את כאבו מאז שעזבה אותו, והיא עונה שגם חייה היו קשים. עתה, כשידוע לה שהיא עתידה להחליפו בבנק, היא מציעה לו שיתאחדו מחדש. לדבריה, היא זקוקה למישהו לחיות עבורו, והוא זקוק לה ולתמיכתה. גם ילדיו זקוקים לאם.

קרוגסטד מהסס, וטוען שהמכתב שהטמין בתיבת הדואר יגרום לכך שלא יוכל להשתקם. לינדה מציעה לו להוציא את המכתב לפני שייקרא, אך הוא בודק אם היא עושה זאת רק למען נורה. היא נשבעת שמעתה תפעל רק למען עצמה ולמענו. קרוגסטד יוצא מהבית שמח, ולינדה מתמלאת בתחושת סיפוק על כך שמצאה שוב מישהו לחיות עבורו.

נורה והלמר שבים מן הנשף. נורה מנסה לעכב את הכניסה לבית, אך לבסוף הם נכנסים ופוגשים את לינדה. הלמר מתגאה במראה היפה של אשתו, מספר על הצלחת ריקוד הטרנטלה ועל כך שכל הנוכחים התפעלו ממנה. לינדה מנצלת רגע פרטי כדי לגלות לנורה שדיברה עם קרוגסטד, ושאין לה עוד מה לחשוש, אך מדגישה כי נורה חייבת לספר לבעלה את האמת.

הלמר מבחין בעבודת הסריגה של לינדה ומעיר לה כי רקמה נאה מסריגה. לאחר שלינדה יוצאת, מנסה הלמר לפתות את נורה בדברי חיבה, אך היא אינה מתמסרת. אז מגיע ד”ר ראנק, שיכור משמפניה, ומספר שנהנה בנשף. לפני השינה מחליט הלמר לפתוח את תיבת הדואר. הוא מגלה שני כרטיסי ביקור של ראנק, שעליהם סימן צלב שחור – כפי שסיכמו ביניהם, אות לכך שהוא גוסס ועתיד למות בקרוב.

הלמר מתעצב על מצבו של חברו, אך נורה מפנה את תשומת ליבו לשאר המכתבים. כשהוא קורא את מכתבו של קרוגסטד הוא מתפרץ בזעם על נורה. הוא מכנה אותה שקרנית וצבועה, וטוען שכל השנים חשב שהיא תמימה וכעת התגלתה כפושעת. הוא מאשים אותה בכך שהרסה את עתידו, ומודיע לה שלא תוכל עוד להתקרב לילדים כדי שלא תשחית אותם.

המשרתת נכנסת ומוסרת מכתב נוסף: קרוגסטד החזיר את שטר החוב והתחייב שלא לפגוע בנורה. הלמר משנה לפתע את יחסו, מבטיח שסלח לה, ומבקש שלא תתייחס למילים הקשות שאמר. אך נורה, שקפאה במקומה, אינה מתרשמת. היא מבינה לראשונה שרגשותיה לא חשובים לבעלה כמו האישור וההתאמה לחברה. היא ציפתה ממנו שייקח על עצמו את האשמה או ינסה לפעול למען שניהם ולא רק למען עצמו. היא מודה לו על סליחתו, מחליפה את תחפושתה בבגדי יומיום, ומבקשת ממנו לשבת לשיחה רצינית – הראשונה מזה שמונה שנות נישואיהם.

נורה מתוודה כי חייהם יחד היו “בית בובות”: בבית אביה הייתה “ילדת בובה”, וגם הלמר התייחס אליה כאל בובה ללא דעה משלה. היא מסבירה כי לעולם לא שוחחו באמת ברצינות, וכי לא הכירו זה את זו. הלמר מנסה לטעון שעתה עליו לחנך אותה ואת הילדים, אך נורה משיבה כי הוא עצמו טען שאינה כשירה לכך, ולכן עליה לחנך את עצמה – מחוץ לבית.

היא מודיעה על כוונתה לעזוב. הלמר מזדעזע, מזכיר לה את חובותיה כלפי בעלה וילדיה, אך היא עונה שחובתה הראשונה היא כלפי עצמה. כהוא שואל אם אין לה עוד אהבה אליו, היא משיבה כי אינה אוהבת אותו עוד, שכן ברגע האמת לא הגן עליה כפי שציפתה. לדבריה, ציפתה שיקריב את עצמו למענה, אך הוא בחר בכבודו מעל לכל.

נורה מחזירה לו את טבעת הנישואין, לוקחת את חפציה ויוצאת. הלמר מנסה לשכנע אותה להישאר, אך היא מסבירה שהחוק עצמו מאפשר לו להשתחרר ממנה אם תעזוב, וכך גם הוא חופשי. כששואל מתי יוכלו לשוב ולהיות יחד, היא עונה:  “כאשר יתרחש הפלא הגדול.”

בסיום המערכה הלמר נותר לבד בביתו, מהרהר ומקווה שאולי בכל זאת יתרחש הפלא הזה.

 

המערכה השלישית – תקציר בנקודות

  • שיחה בין לינדה לקרוגסטד:
    • לינדה מבקשת להיפגש איתו ומסבירה שעשתה זאת בבית הלמר.
    • השניים נזכרים בעברם: לינדה עזבה אותו כי הייתה צריכה לטפל באמא ובאחיה.
    • היא מציעה לחדש את הקשר ביניהם: היא זקוקה למישהו לחיות עבורו, והוא זקוק לה ולילדיו.
    • קרוגסטד מתלבט בגלל המכתב שהטמין בתיבת הדואר, אך לינדה מבטיחה לפעול למענו.
    • הם נפרדים בתחושת פיוס, והוא יוצא מאושר.
  • חזרת נורה והלמר מהנשף:
    • הלמר מתגאה בהצלחתה של נורה ובריקוד הטרנטלה.
    • לינדה מספרת לנורה שדיברה עם קרוגסטד ומרגיעה אותה, אך מדגישה שעליה לגלות להלמר את האמת.
    • לינדה יוצאת, והלמר מנסה לפתות את נורה.
  • ביקורו של ד”ר ראנק:
    • מגיע במצב שיכור, מדבר על הנשף, ומשאיר כרטיסי ביקור עם צלב שחור – סימן לכך שהוא גוסס.
  • גילוי המכתב:
    • הלמר פותח את תיבת הדואר וקורא את מכתבו של קרוגסטד.
    • הוא מתפרץ על נורה, מאשים אותה בשקר, ברמאות ובהרס עתידו.
    • הוא מחליט להרחיקה מהילדים כדי שלא תשחית אותם.
  • המכתב השני:
    • המשרתת מביאה מכתב נוסף מקרוגסטד – שטר החוב הוחזר, והוא מתחייב לא לפגוע בנורה.
    • הלמר משנה את יחסו, מבטיח שסלח לה.
  • שיחה אחרונה בין נורה להלמר:
    • נורה קובעת שיחסיהם מעולם לא היו אמיתיים – היא הייתה “בובת משחק” גם בבית אביה וגם בנישואיה.
    • היא מסבירה שחובתה הראשונה היא לעצמה ועליה לצאת לחנך את עצמה.
    • היא מחזירה את טבעת הנישואין, לוקחת את חפציה ועוזבת את הבית.
    • נורה מבהירה להלמר שיוכלו לשוב להיות יחד רק אם יתרחש הפלא הגדול. שהם יחיו באמת חיי נישואין אמיתים. 
  • סיום:
    • הלמר נשאר לבדו בבית, מקווה שאולי יתרחש הפלא.

 

 חקירת המחזה:

כותרת הסיפור- “בית הבובות”

דרך המחזה ניתן לראות שהדמויות העיקריות במחזה חיות בצורה שקרית. כל אחת מהן מגלמת דמות שהיא לא באמת היא אלא מתנהלת על פי החברה. 

בית הבובות זה בעצם הכינוי שנורה מכנה את הבית שלה. היא אומרת בשיחה שלה עם תרוולד לאחר שכבר סיימה להעמיד פנים שכך היא חיה כשהייתה בבית אביה. הוא התייחס אליה כבובה ללא רגשות, ללא דעות ומחשבות. לעולם לא עניין אותו הדעה שלה והרצון שלה. אם היו לה דעות שונות משלו הייתה מסתירה אותן כדי שתתאים לתבנית שלו. היא ממשיכה ואומרת לו מבית הבובות עם אבא שלי עברתי אליך וגם אתה התייחסת אלי בדיוק באותה הצורה. 

 

דמות ראשית [גיבור]: 

נורה תורוולד– נורה בתחילת הסיפור מצטיירת כאישה צעירה, יפיפייה, קלילה, שמחפשת כל הזמן לעשות קניות ולבזבז את כספי בעלה בלי מחשבה. בעלה וחברתה ללימודים מתייחסים אליה בצורה מזלזלת וללא הערכה. בהמשך המערכה ניתן לראות שנורה אוהבת את בעלה ובתקופה שהיו להם קשיים סייעה לו בעבודות של נשים להכניס כסף וכשחלה והם היו צריכים כתוצאה מהחולי לנסוע לאיטליה היא ניסתה להשיג כסף מאביה את הסכום וכשסירב היא לקחה על עצמה הלוואה בסכום גבוה מאוד לצורך הנסיעה ושילמה את כספי ההלוואה באופן קבוע על ידי כך שחסכה מהכספים שבעלה הביא לה לצרכיה ולצרכי הבית ועל ידי שעבדה בסתר בהעתקת מסמכים. 

הסיבה שלא סיפרה לבעלה על הכספים כי הוא חלה והיא ידעה שיהיה מוטרד מאוד מהכסף. בהמשך לא סיפרה לבעלה על ההלוואה כי לא רצתה לפגוע בגאוותו ורצתה שירגיש טוב עם עצמו ולא לזעזע את ביתה ומשפחתה. 

כך מאישה קלילה ופזיזה היא הופכת לאישה מחושבת ואכפתית שמנהלת את ביתה תחת סוד כדי לא לפגוע בהרמוניה המשפחתית שלה. 

כינוי: הלמר בעלה של נורה מכנה אותה “סנאי”, “עפרוני”.

נורה קטנה ומסכנה שלי, בזבזנית קטנה שלי, עפרוני קטן, ילדה, חמודה שלי, נורה החמודה שלי, ציפור פזרנית, ציפור מתוקה.

 

דמויות משניות:

הלמר תורוולד- הלמר בעלה של נורה נראה אדם מחושב מאוד שלא מעריך את אשתו ואת יכולותיה אבל אוהב אותה מאוד ולכן מוכן לתת לה את מה שהיא רוצה. הוא מכנה אותה בכינויי חיבה ומדבר אליה כאילו היא אישה קלת דעת, יפה ולא חכמה במיוחד. 

ניתן לראות מהסיפור שהוא חושב שהוא מכיר את אשתו אבל באמת הוא לא מכיר אותה כמו שצריך. היא מאחורי גבו לוקחת הלוואה כדי להציל אותו, עובדת בלילות, חוסכת וקונה לעצמה בגדים זולים יותר והוא לא מבחין בהתנהלות שלה. הוא לא מעריך את האופי שלה יותר מידי אלא מתייחס אליה בחיבה בגלל יופייה וההתנהלות הקלילה מולו אבל מזלזל בה באופן קבוע. הוא מחושב כלכלית מאוד ולא מוכן להתנהל בפזיזות או לא על פי הכללים, מפנק את אשתו כמו ילדה קטנה ולא כמו אישה ששווה לו. 

 

בחייו הלמר עבד קשה מאוד בשנים הראשונות כדי להתפרנס והוסיף שעות עבודה עד שחלה מרוב עבודה והוצרך לנסוע לאיטליה להירפא שם. כשחזר עבד ובסופו של דבר התקבל למשרה בכירה כמנהל בנק. 

כינוי: הלמר יקירי,

 

גברת לינדה המכונה על ידי נורה בשם כריסטינה- כריסטינה מגיעה אל נורה לאחר 8 שנים שלא ראתה אותה והסיבה היא כי היא שמעה שבעלה של נורה קיבל תפקיד חדש כמנהל בנק ולכן היא באה כדי לבקש מנורה לעזור לה לקבל משרה אצלו. היא מזלזלת בנורה ומתייחסת אליה כאישה קלילה, ללא דאגות וללא חשיבה בוגרת ומחושבת. לאחר שנורה מספרת לה על הסוד שלה היא מבינה שנורה שונה מאיך שהיא נראתה בעיניה.

קרוגסטד, עורך דין מפוקפק – קרוגסטד נראה כאדם מפוקפק שלא מפריע לו להתנהג כרצונו ולעבור על חוקים כל עוד ירוויח מכך. המוסר שלו לא טוב והוא משתמש בכל מה שהוא יכול כולל סחיטה של נורה כדי להשיג את מטרותיו ולהינצל מתוצאות מעשיו הרעים. 

הרופא, ד”ר ראנק- חבר של הלמר תורוולד, חולה. מצטייר במערכה ראשונה כאדם מוסרי ואמין שבז למושחתים. אך במערכה השנייה מתגלה שהוא מאוהב בנורה ומנסה לפתות אותה לבגוד בבעלה. 

הילדים- שלושת הילדים מתוארים כילדים טובים שאוהבים לשחק ואוהבים את אמם. דרך הילדים ניתן לראות שנורה היא אמא שאכפת לה מהילדים שלה, קונה להם מתנות שישמחו בהם, שואלת לשלומם, משחקת איתם.

 

אפיון ישיר של הדמויות- כאשר אנחנו לומדים פרטים על הדמויות בצורה ברורה ומפורטת בסיפור ולא דרך הסיפור.

נורה– אישה צעירה, נשואה לתורוולד הלמר ויש להם 3 ילדים.

נילס קרוגסטד- עורך דין במעמד נמוך, אלמן עם הרבה ילדים, מושחת.

גברת לינדה המכונה כריסטינה– אלמנה כבר 3 שנים נישאה לבעלה כי היה עשיר והבטיח לסייע לה לכלכל את אמה החולה ואת אחיה. והשאיר אותה לאחר מותו ענייה וללא ילדים. 

תורוולד הלמר- עורך דין שעבד קשה לכלכל את ביתו, היה חולה, התמנה כמנהל בנק המסחר באזור.

 

אפיון עקיף של הדמויות- אפיון עקיף הוא שאנחנו לומדים על המראה או התכונות וההתנהגות של הדמויות דרך הסיפור עליהם.

נורה– דרך הסיפור אנחנו לומדים על נורה שהיא אישה שהמשפחה שלה חשוב לה מאוד היא מוכנה לעשות הכל למען בעלה וילדיה ולמען שמירת האווירה הטובה והנעימה ועל הנראות החיצונית. היא אומנם נראית קלילה ולא מחושבת ובלי הרבה חוכמה אבל דרך הסיפור ניתן לראות שהיא מחושבת , ערמומית מאוד, ומוכנה לעבוד קשה ואף לרמות ולשקר בנושאים שונים בשביל האנשים שחשובים לה ובשביל להימנע ממריבות עם בעלה.

נילס קרוגסטד– מהסיפור ניתן ללמוד שהוא פיקח וערמומי מאוד מוכן לעשות כל דבר בשביל השגת המטרות שלו. 

גברת לינדה המכונה כריסטינה– כריסטינה היא הדמות הנשית העצמאית בסיפור. זו שמנהלת את חיי משפחתה. מהסיפור ניתן ללמוד שאמה ואחיה חשובים לה מאוד. היא הייתה מוכנה למענם להינשא ללא אהבה עם גבר שיממן את הוצאות משפחה ולאחר מכן הייתה מוכנה לעבוד קשה כדי לכלכל את אמה ואחיה. היא לא גאוותנית והייתה מוכנה ללכת אל נורה ולבקש ממנה שתעזור לה לקבל עבודה אצל בעלה של נורה כדי להקל על מצבה. בהמשך, היא מוכנה לחזור אל גרוסטד ולהתמודד איתו עם משברי החיים ללא חשש ואפילו בשמחה. 

בדמותה היא נראית בתחילת המערכה כדמות מנוגדת לנורה אך בהמשך ניתן לראות יותר פרטים שהן דומות בהם. 

שתיהן מקריבות את עצמן למען אנשים חולים שקרובים להן.

שתיהן עובדות בעבודות כדי לממן את הכספים שהן צריכות להצלת קרוביהן. 

שתיהן מרגישות משמעותיות כשיש להן משפחה ומישהו לדאוג לו. 

שתיה משתמשות בחכמה שלהן בדרכים מתוחכמות כדי להשיג את מטרותיהן. 

 

אן מארי – האומנת של ילדיהם של נורה וטורוולד. התחילה את דרכה כאומנת כדי להצליח להתקיים לאחר שנקלטה להריון כנראה מגבר שעזב אותה. היא טיפלה בנורה כשהייתה ילדה, ועזבה את גידול הילדה הפרטית שלה לצורך עבודה בבית משפחתה של נורה . גם היא מסמלת את תפקידה של החברה בניהול חייהן של נשים באותה תקופה. נשים היו נתונות לחסדי הגברים. 

 

המשרתת הלן – משרתת בבית הלמר, דמות משנית אך חלק מהסדר החברתי שמוצג במחזה בו הנשים במעמד הנמוך עובדות כמשרתות לצורך פרנסתן .

 

מוטיבים חוזרים במחזה: 

כסף 

לאורך כל המחזה ניתן לראות התייחסות לכסף. 

המצב הכלכלי של בני הזוג הלמר לפני ההודעה על התפקיד החדש של הבעל, החלומות על העתיד הטוב שלהם כתוצאה מהתפקיד החדש, הזהירות בעניין בזבוזים עד שהוא יקבל ת המשכורת.

החברה של נורה שמגיעה ומספרת על הסיבה לנישואין עם בעלה למרות שלא אהבה אותו בגלל הצורך בכסף, העבדה שהוא לא השאיר לה כסף והיא הייתה צריכה לכלכל את אמה ואחיה בקושי רב, הרצון שלה שנורה תסייע לה עם מציאת עבודה אצל בעלה כדי שתוכל להרוויח כסף… הסוד של נורה על ההלוואה שלקחה כדי להציל את בעלה ועל הדרכים שפעלה כדי לעמוד בהחזרי ההלוואה. 

 

שקרים

השקרים חוזרים לאורך הסיפור ומדגישים את העובדה שבני האדם מנהלים את חייהם בצורה שונה ממי שהם באמת. 

נורה משקרת לבעלה על ההלוואה שלקחה כדי להציל אותו, נורה משקרת ומרמה בבנק וכותבת את שם אביה, נורה משקרת לבעלה שאין איש בבית ומבקשת מילדיה לשקר.

נורה משוחחת בפתיחות עם חבר של בעלה במקום עם בעלה. 

קרוגסטד משקר כדי להתעשר. ומתעסק בעניינים מפוקפקים.

ד”ר האנק משקר לטורוולד חברו ומאוהב בסתר בנורה.

לינדה משקרת לקרוגסטד בצעירותה כדי להינשא לגבר עשיר יותר שיוכל לממן את הוצאות משפחתה הענייה. 

 

תחפושת

ניתן לראות בסיפור את ההכנה של בני הזוג ושל ד”ר האנק ולינדה כמסייעים לבני הזוג בהכנה לנשף התחפושות. 

נשף התחפושות והתחפושת המרכזית של נורה משמשים במחזה כמוטיב מרכזי כיוון שהם באים להדגיש את הדמויות שחיות בתחפושת ולא בדמות עצמם רק כדי להתאים את עצמם לחברה. 

זמן תקופת חג המולד.

מקום– בית משפחת הלמר.

עלילה המחזה סובב סביב מערכת יחסים בין זוג מהמעמד הבינוני- עשיר ועל משבר שהם מתמודדים איתו.

 

רמזים מקדימים

 במערכה הראשונה ניתן לראות רמזים מקדימים על אופייה האמיתי של נורה:

  1. נורה לא קנתה לעצמה דברים לחג אלא רק לבני המשפחה והבית. 
  2. נורה מבקשת מבעלה כמתנת חג כסף שאותו היא תחסוך ובהמשך כשתראה משהו שימצא חן בעיניה תקנה.
  3. הלמר בעלה של נורה מזכיר לה את השנה הקודמת בה היא הסתגרה בחדר ועסקה בקישוטי חג שבסופו של דבר לא יצא מהם כלום כי החתול לטענתה הרס אותם. 
  4. נורה עונה לבעלה שבמידה ויחסר להם כסף עד שהוא יקבל את המשכורת שלו הם יכולים לקחת הלוואה. 

בהמשך המערכה כשנורה מספרת לחברת הילדות שלה כריסטינה [גברת לינדה] שבאה לבקר אותה על הסוד ששמרה ועל כך שלקחה הלוואה כדי להציל את בעלה בלי לספר לו ולכן היא מחזירה את כספי ההלוואה באופן קבוע על ידי כך שחוסכת מצרכיה ועובדת בלילות בהעתקת מסמכים בלי ידיעת בעלה ניתן להבין את המסופר בדרך אחרת מבזבזנות וקלילות בלי מחשבה. 

 

  1. נורה מסרבת להכניס את הילדים שיהיו איתה כי היא מבינה מה בעלה חושב על אמא שקרנית ואיך היא יכולה לקלקל אותם… האירוע רומז לנו על כך שנורה נבהלת מאוד מדברי בעלה ומבינה שהשקרים שלה הרבה יותר משמעותיים מההתייחסות הקלילה שנתנה להם.

 

מעשים סימלים:

 

נשף התחפושות– נורה, תרוולד והאנק יוצאים לנשף תחפושות ורוקדים שם. שלושתם הם דוגמא לאנשים שחיים בתחפושת ולא חיים בדמות שלהם אלא בדמות שהחברה מכתיבה להם.

 

הורדת התחפושת– נורה מורידה את התחפושת לאחר שהיא מבינה שבעלה ברגע שקרא את המכתב זרק אותה וחשב רק איך להציל את עצמו ואז כשהבין ששוב הוא לא מאוים שינה את דעתו ודיבר אליה שוב כילדה קטנה. התחפושת שהיא מורידה בעצם מסמלת את ההחלטה של נורה להיות היא כאישה ללא תחפושות. 

 

מוסר השכל ורלוונטיות:

שקרים בסופו של דבר מתגלים– ניתן לראות מהסיפור שהשקר של נורה בסופו של דבר מתחיל להתגלות והיא תצטרך להתמודד עם ההשלכות ששיקרה וגם עם ההשלכות של המעשה כך שהיה עדיף שמלכתחילה לא הייתה משקרת ומתמודדת עם בעלה עם המצב ומספרת לו על הבעיה שעמדה בפניהם ועל דרכי הפתרון האפשריים.

 

מעמד האישה- דרך הסיפור ניתן להבין את מעמד האישה באותה התקופה. את העובדה שנשים לא קיבלו התייחסות הוגנת שיכלה לגרום להם להוציא את הכוחות שלהם ולפעול בצורה שתסייע ותעזור למשפחה להתקדם אלא דיכאו אותם ולא נתנו להם מקום. נורה מתגלה כאישה מחושבת ופיקחית מאוד שכתוצאה מהנורמות החברתיות נכנסה למצב שלא הייתה צריכה להיכנס אליו מלכתחילה אם היו מתייחסים אליה כשווה. 

 

יחסי בני זוג במערכת נישואין- דרך המחזה ניתן להבין את החשיבות של מערכת נישואין שמבוססת על אמון, על שיתוף פעולה, הקשבה והכלה ומעל הכל על להיות את/ה בתוך הזוגיות תוך כדי דיון בבעיות שעולות והסכמה משותפת כשכל אחד בא לקראת השני.

לכל אחד מבני הזוג יש את הזכות להתפתח ולהתקדם ולהביע דעתו ולפעול למענה כשהוא בתוך המערכת הזוגית כשהצד השני מכבד את הצורך הזה. 

 

תהי/ה את/ה– דרך המחזה אנחנו לומדים כמה חשוב שאדם ימצא את עצמו בתוך העולם של חייו ויגשים את חייו. יזהה מי הוא ומה הוא רוצה להיות ולא יחיה את חייו כשהוא מתאים את עצמו לאחרים כדי שיאהבו אותו או יאשרו אותו. האישור צריך להיות פנימי, של האדם עם עצמו ולא אישור חיצוני של החברה. רק בדרך הזו אדם יוכל להיות מאושר ומסופק בחייו ורק אז הוא יוכל לתת לאחרים מהמקום הנכון. 

 

 

הקטע הקצר הזה של רבי זושא ממחיש בצורה הטובה ביותר את המסר:

 

סמוך לפטירתו אמר רבי זוּשָא מאַניפּוֹלי:
בעולם הבא לא ישאלוני: ‘מדוע לא היית משה רבנו?’
אלא ישאלו – ‘מדוע לא היית זושא?

 

האמירה הזו עוסקת בנושא העמוק והחשוב ביותר בחייו של האדם. המשמעות של חייו. היא בעצם באה ואומרת שכל חיקוי וכל תחפושת היא לא טובה גם ההתחפשות לאדם הכי חשוב בעולם שהוא משה רבנו ביא לא נכונה. כל אדם בא לעולם עם היכולות והכוחות שלו ואותם הוא צריך להוציא לפועל. אף אדם לא צריך להיות מישהו אחר אלא לשאוף בחייו תמיד להיות הוא הגירסה הכי טובה של עצמו. 

 

לומדים לבגרות בספרות בקלות. עוד סיכומים לבגרות בספרות, הסברים, שאלות בגרות בספרות, אמצעי עזר בספרות, המחשה ושיעורי צפייה בספרות לבגרות ממש כמו מורה פרטי לבגרות בספרות אצלך בטלפון – באתר בגרות בקליק. לימוד ספרות לבגרות , הכנה לבגרות בספרות , שיעורים פרטיים בספרות , סיכומים לבגרות בספרות, שיעור פרטי לבגרות – באתר בגרות בקליק ,  טיפים לבחינת בגרות בספרות , מדריך כתיבת תשובה בבגרות בספרות , חומר עזר לבגרות בספרות, חומר עזר לבגרות, סיכומים לבגרות , ללמוד בקלות לבגרות , טיפים לבגרות

כל הזכויות שמורות לבגרות בקליק C.

 

שאלות לבגרות בספרות:

  1. קראו את המערכה הראשונה בסיפור וכתבו מהו המוטיב החוזר בסיפור והיכן הוא מופיע שוב ושוב. מהי הסיבה שהמוטיב חוזר וכיצד הוא מעביר את המסר שהמספר רוצה להעביר לדעתכם? 
  2. בסיפורים ומחזות רבות ניתן ללמוד על הדמויות בדרכים שונות. כתבו מהי ההגדרה לאפיון ישיר ולאפיון עקיף ותנו דוגמא לתיאור דמות מהמחזה שבחרתם בכל אחת מהצורות אפיון. 
  3. המחזה “בית הבובות” עלה בשנת 1879 כיצד דרך המחזה הציף היוצר בעיה שהייתה בחברה באותה תקופה? באיזו דרך לדעתכם ניתן היה בעבר לשנות את הבעיה? האם בימינו הבעיה שעלתה במחזה עדין קיימת או שהיא נפתרה? במידה והיא לא נפתרה כתבו על דרך שנראית לכם מתאימה כדי לפתור אותה.
  1. המחזה “בית הבובות” היה המחזה הריאליסטי הראשון שעלה על הבמות. מהו מחזה ריאליסטי? כיצד דרך המחזה היוצר יכול להצליח להשפיע על החברה? חשבו על מחזה, סרט שראיתם והיה ריאליסטי. האם הוא גרם לכם לחשוב? פרטו. 
https://bagrutbetanach.co.il/learning-aids/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%97%D7%96%D7%94/%E2%80%8F%E2%80%8F%D7%91%D7%99%D7%AA%20%D7%94%D7%91%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA%20%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA.html
https://bagrutbetanach.co.il/learning-aids/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%97%D7%96%D7%94/%D7%91%D7%99%D7%AA%20%D7%94%D7%91%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA%20%D7%9E%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%9D.html
Scroll to Top
התחברות
שכחתי סיסמה
הכנס את שם המשתמש שלך ואנו נשלח לך הוראות לאיפוס הסיסמה